Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Benz Victoria 1893 - kočár bez koní

aktualizováno 
- Carl Benz, vedle Gottlieba Daimlera obecně považovaný za jednoho z otců automobilu, vyrobil své první motorové vozidlo - tříkolku s jedním kolem vpředu - roku 1886. Nedlouho poté založil v německém Mannheimu firm u, která automobily také prodávala.
Benz se snažil vozidlo zdokonalit a počátkem roku 1893 obdržel patent na systém řízení dvojice předních kol. Údajně na památku vítězství nad tímto technickým problémem nazval čtyřkolový vůz Victoria.
Carl Benz osadil automobil vzadu vodorovným jednoválcem o objemu 1726 cm3 ,který dával asi čtyři koně při 400 otáčkách za minutu. Systém odpařovací karburace pracoval na principu odsávání těkavých benzinových par. Převodovku představovaly dvě řemenice a ploché řemeny, zpátečka ve formě planetového soukolí přenášela hnací sílu na zadní kola článkovými řetězy. Nezbytné prvky vozidel automobilového dávnověku dále charakterizovaly plné pryžové obruče místo pneumatik a pásové ruční brzdy na zadních kolech. Také celkovým vzezřením dělala V ictoria čest označení »kočár bez koní«. S hmotností 650 kilogramů dosahovala maxima kolem 20 kilometrů v hodině. Nebylo snad ani možné, aby V ictoria nezaujala Barona T heodora von Liebig juniora, který spravoval rozsáhlé textilní impérium na severu Čech a zajímal se o vše nové. 31. října 1893 se objevil v Benzově továrně, během čtvrthodiny absolvoval krátkou projížďku vozem, dohodl jeho dodání do konce roku, zaplatil tučnou zálohu, a jelikož spěchal na vlak, zase zmizel. K e svému majiteli putovala V ictoria po železnici spolu se zkušeným továrním mechanikem, který měl mladého nadšence zasvětit do tajů obsluhy a údržby vozu. Ten musel být proclen nadvakrát - nejdříve jako »kočár bez oje« a potom jako »dvousetkilogramový plynový motor«, jelikož celní správa ještě neměla položku »automobil«. Také problém s řidičským oprávněním byl vyřešen jen díky Liebigově vlivu a peněžence. Na jaře 1894 Liebig pojal odvážný plán navštívit svoji matku v asi 1000 kilometrů vzdáleném Gondorfu. Poté, co tento úmysl sdělil dopisem Benzovi, dostal obratem odpověď, že na takovou vzdálenost nemůže firma za vůz ručit. T rasu z Liberce do Gondorfu urazil Liebig přes mnohé peripetie během 16. až 22. července za 69 hodin čistého jízdního času, což představuje průměrnou rychlost asi 13,6 km/h. Z Gondorfu Liebig podnikal různé výlety. Celkem spotřebovala V ictoria asi 140 litrů benzinu, který se tehdy kupoval v lékárnách, a asi 1500 litrů vody - ta se vypařila z otevřeného systému chlazení. Díky svým stykům s konstruktérem stál Liebig také u zahájení výroby automobilů v Kopřivnici, kde začali stavět vozy podle Benzova vzoru a s Benzovými motory. Liebigův první automobil, který je také prvním vozem provozovaným na našem území, tvoří základ sbírky Národního technického muzea v Praze na Letné.


Victorii jako typického představitele automobilového dávnověku charakterizovaly plné pryžové obruče místo pneumatik

Autor:


Témata: Vlak


Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.