Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Od roku 2019 bude v Česku jen benzin E10, který ničí staré motory

  12:00aktualizováno  12:00
Průměrné české auto je starší než 15 let a jezdí na benzin. Aut starších než 10 let je přes 60 procent, z toho benzinových bude asi 2,5 milionu. Tlak na obměnu a omlazení vozového parku dostane v Česku silnou zbraň: benzin, se kterým si staré motory neporadí.
Palivo E10 obsahuje 10 procent etanolu.

Palivo E10 obsahuje 10 procent etanolu. | foto: Reuters

Aktuálně se v Česku prodává nejklasičtější benzin Natural 95, do něj se přimíchává takzvaná biosložka v podobě etanolu. Aktuálně je to pět procent, proto se takové palivo také někdy označuje jako E5.

Po vzoru Německa a některých dalších zemí Evropy ovšem přijde do Česka nový benzin E10, zjistily Lidové noviny. Ten už má desetiprocentní podíl biosložky a s tím už mají starší motory problém.

Podle nejnovějšího plánu petrolejářských firem zmizí Natural 95 E5 z českých pump bez náhrady v roce 2019.

Palivo E10 je sice ekologičtější, ale motorům vyrobeným přibližně do roku 2005 nesvědčí. V bezpečí jsou jen auta s motorem splňujícím ekonormu Euro 4 a vyšší.

„Vozidlo musí být na tato palivo homologováno. Použití paliva E10 v neupravených automobilech může vést k jejich poškození,“ varuje specializovaný magazín Petrol.cz.

Jediným receptem pro majitele starších vozů bude kromě hraběcí rady v podobě koupě nového auta tankovat lepší (a dražší) prémiová paliva (Natural 98), která biosložku neobsahují.

E10 je obohacený deseti procenty čistého lihu – etanolu. Ten se získává alkoholovým kvašením z rostlin obsahujících větší množství škrobu (kukuřice, brambory, obilí, cukrová třtina).

„Zvýšit podíl ekologičtějšího lihu v benzinu nutí petrolejáře evropská legislativa, podle které musejí firmy docílit do roku 2020 v celém objemu všech prodaných paliv šestiprocentní úspory emisí CO2,“ vysvětlují Lidové noviny.

„Majitele vozů na diesel podobná komplikace nečeká,“ připomíná list. Už dnes má nafta v sobě podíl biosložky (olejů) až sedm procent, což je maximum, které povoluje evropská legislativa.

Poškození auta E10 prokázal test

Natural E10 znají už dlouho němečtí motoristé a zrovna ho nemilují. Německý autoklub ADAC navíc prokázal, že opravdu umí zničit motor staršího vozu. „Jeho technici tankovali benzin E10 do Opelu Signum s motorem 2,2 litru. Automobilka Opel majitele takového auta varuje před novým druhem benzinu s desetiprocentní příměsí etanolu,“ popisuje Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz. S autem ujeli 27 tisíc kilometrů, poté se ukázalo, že došlo k poškození benzinového čerpadla. Na vině bylo podle autoklubu právě palivo E10. Stojí za upřesnění, že Opel Signum se vyráběl v letech 2003 až 2008, nejde tedy o nijak staré auto, hlavně v porovnání se skladbou českého autoparku.

„Opel, Ford i Mercedes uvádějí, že problém nemusí nastat, když řidič natankuje etanolové palivo omylem jen jednou. Poté však doporučují co nejdříve promíchat kapalinu v nádrži s klasickým palivem, které má méně než pět procent biosložek,“ radí Buček. Ostatní automobilky podle ADAC považují za riskantní i jedno mylné natankování benzinu E10. V takovém případě nezbývá než nádrž vypustit a naplnit ji správným palivem.







Nejčtenější

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.