ElektroSmarty pro Berlín

ElektroSmarty pro Berlín | foto: Smart

Berlín je hlavním městem alternativních aut

  • 18
Automobilky chtějí, aby auta na elektřinu byla na očích. Pro zkušební provoz volí Berlín. Jeden testovací projekt za druhým startují v posledních týdnech a měsících výrobci aut v německém hlavním městě. Do ulic Berlína vyrážejí další a další elektroauta.

"Kdekdo si už představuje, jak se na parkovištích a parkovacích automatů objeví zásuvky, aby se tam dalo nejen parkovat, ale také dobíjet. Jde jednoznačně o něco velmi napínavého," prohlásila v září při slavnostním spuštění projektu elektroaut německá premiérka Angela Merkelová.

Nemenší vzrušení zažívali představitelé koncernu Daimler a výrobce elektřiny RWE, které v Berlíně na projektu provozu aut na elektřinu spolupracují. Šéf Daimleru Dieter Zetsche se po boku premiérky rád chlubil tím, že přicházejí s auty bez emisí. Do Berlína vypouští jeho firma stovku Smartů s elektromotory, poté se přidají sesterské Mercedesy.

Automobilka však vlastně jen přehrála emise na elektrárenskou firmu RWE, jež vybuduje v německé metropoli dobíjecí místa. Jelikož při výrobě elektřiny pro auta vyrobí RWE také nové emise.

"Emise nyní připadnou na stranu pana Grossmanna. A s tím přichází i úkol pracovat s emisemi tak, aby jich celkově ubylo," řekla na adresu šéfa RWE Angela Merkelová.

V tu chvíli už své transparenty před hotelem, kde politici a byznysmeni představovali ekologický provoz, rozvíjeli zástupci hnutí Greenpeace. Podle nich vypouštějí německé elektrárny tolik škodlivin, že při výrobě elektřiny pro elektrické Smarty zatíží životní prostředí výrazněji, než kdyby Smarty nadále po Berlíně jezdily se svými dnes používanými a šetrnějšími dieselovými motory.

Smarty na elektřinu slibují, že na jedno šestihodinové nabití urazí až 100 kilometrů. RWE dá k dispozici 500 stanic pro připojení k elektrickému produ.

V listopadu do Berlína vyrazili představit svůj "elektrický" projekt zástupci BMW. Také oni nejdříve nechají po německém velkoměstě jezdit malá auta své dceřiné značky, v tomto případě Mini. Mají zvládnout na jedno nabití až 250 kilometrů, doplňovat baterie bude možné doma v garáži prostřednictvím speciálního zařízení. Kontakt se zásuvkou nemá být delší než dvě a půl hodiny.

A konečně na konci listopadu Berlín zažil další slávu na poli alternativních pohonů. Vinou finanční krize trápící se General Motors a jeho německá odnož Opel oznámili, že do ulic vypouštějí desítku vozů s palivovými články.

Auta se představila v barvách známých firem a institucí, které vozidla tankující vodík otestují. V jejích útrobách vzniká z vodíku elektřina, ta pohání elektromotor. Vůz nese název Hydrogen4 a veze na palubě 440 palivových článků. Výkon motoru je 100 koní a z 0 na 100 km/h zrychlí za 12 vteřin. To jsou parametry podobné jako u dnešních aut. Na jedno naplnění nádrže plynným vodíkem zkušební Opel urazí až 320 kilometrů.

ElektroSmarty pro Berlín