Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Italské studio, které obléklo Škodu Favorit, padlo. S Bertonem je konec

  14:13aktualizováno  14:13
Nikdo nikdy asi nerozhodne, které ze "svaté" trojice nejslavnějších italských designérských studií je - vlastně bylo - to NEJ. S Bertonem, které znají díky spolupráci s Mladoboleslaváky i Češi, je ale teď amen.

Lamborghini Countach | foto: Lamborghini

Studio Bertone míří k definitivnímu konci. Karosárna a vývojové centrum nedaleko Turína opustil už koncem loňska šéfdesignér, poitalštěný Američan Mike Robinson (největší 19 let trvající kariéru udělal u Fiatu a Lancie, jeho dílem je nedoceněný přízračný thesis) odvedl část stylistů a inženýrů a založil vlastní studio ED Design. 

Lancia Stratos HF Zero 1970

Lancia Stratos HF Zero 1970

Dnešní majitelce kdysi slavného studia, vdově po Nucciu Bertonem Lilli (má 80% podíl) nezbylo, než vyhlásit bankrot. A to i přesto, že ještě loni mělo Bertone zakázek dost, vesměs z Číny. Podle italských novin La Repubblica měly loňské zakázky studia obrat dvaceti milionů eur. Na zaplacení 200 zaměstnancům, kteří jsou už snad až půl roku bez výplaty, a uspokojení pohledávek věřitelů to ale nestačilo. Soud rozhodne o osudu předlužené firmy s koncem dubna. Ve hře je údajně i převzetí studia, jeden z kupců se prý ozval z Turecka a nabídl 2,7 milionu eur (asi 75 milionů korun). 

Opel Slalom

Opel Slalom

Fiat Ritmo Bertone Cabrio

Fiat Ritmo Bertone Cabrio

Bertone BAT 11

Bertone BAT 11

Bertoneho automobilové sochy

Kvíz pro znalce: Najděte ve výčtu slavných Bertoneho aut motorku.

Bertone Nuccio, Alfa Romeo Pandion, Bertone Mantide, Bertone BAT 11, Alfa Romeo GT, Aston Martin DB5 Jet2, Fiat Panda, Saab Novanta, Bertone Filo, Opel Astra Cabrio, Opel Astra Coupé, BMW C1, Citroën Berlingo, Lancia Kayak, Fiat Punto Cabrio, Citroën Xantia, Citroën ZX, Daewoo Espero, Citroën XM, Lamborghini Genesis, Škoda Favorit, Opel Kadett Cabrio, Volvo 780, Citroën BX, Fiat Ritmo Cabrio, Lamborghini Athon, Lancia Sibilo, Volvo 262,C, Volkswagen Polo, Lancia Stratos, Lamborghini Bravo, Ferrari Dino 308 GT4, Fiat X1/9, Lamborghini Countach, Lamborghini Urraco, Lamborghini Jarama, Alfa Romeo Montreal, Lancia Stratos Zero, Lamborghini Espada, Lamborghini Miura, Iso Grifo, BMW 3200 CS Cabriolet, Simca Coupé 1200 S, NSU Prinz Sport, Alfa Romeo Giulietta Sprint, Alfa Romeo BAT-9, Alfa Romeo BAT-7, Alfa Romeo BAT-5, Lancia Aprilia Cabriolet, Fiat Balilla, Lancia Lambda

Bertone už umírá potřetí (úpadek vyhlásil už v letech 2007 a 2011), tentokrát asi definitivně, před třemi roky zalepil díru v kase mimo jiné rozprodejem nejslavnějších kousků své kolekce konceptů - čtěte ZDE

Carrozzeria Bertone je posvátné jméno autodesignu. Na vrcholu byl v šedesátých a sedmdesátých letech. O to je konec studia, které v roce 2012 slavilo století existence, smutnější. Kabát šili u Bertoneho nejslavnějším autům všech dob: Lamborghini Miura a Countach nebo Lancii Stratos. Všechny tři jmenované ikony maloval geniální Marcello Gandini, který dodnes navrhuje auta. Naposledy o něm bylo slyšet v souvislosti s prací pro indickou Tatu.

Z mladších kousků slavného italského automobilového krejčovství stojí za vzpomínku Ctroën ZX, XM a BX (opět Gandini) nebo Alfa Romeo GT. Čechoslovákům ale bude dražší dílo studia Bertone z počátku osmdesátých let. V mnoha ohledech přelomovou Škodu Favorit obléklo do hranaté karoserie právě italské studio. Jak se kšeft s Italy na ženevském autosalonu 1983 domlouval, čtěte ZDE

Škoda Favorit

Soumrak karosáren

Nezávislým designérským studiím, které se snaží fungovat jako před třiceti čtyřiceti lety, dnešní doba nepřeje. Boháčů, kteří by si nechali postavit čtyřkolový unikát na míru, je stále méně. Ti si raději nechají pozlatit rollse nebo bugatti. 

Fotogalerie

Kdy nastal soumrak italských designérských studií, asi nikdo nerozklíčuje. Další slavné turínské studio Pininfarina ale žije. Jako jedno z mála působí samostatně; o jeho kondici se moc neví, ale šéfdesignér Fabio Filippini jeho tým se snaží. Stále ještě pracují pro Ferrari, a daří se shánět zakázky od bohatých sběratelů, kterým jsou sériová ferrari moc obyčejná. Velkým zákazníkem byl kdysi Peugeot, Francouzi ale získali dojem, že krásná auta zvládnou malovat taky, ve vlastním studiu. Jestli ano, to si musí posoudit každý sám.

Giorgetta Giugiara, který kdysi u Bertoneho začínal, už tři roky vlastní i s jeho studiem Italdesign Volkswagen. Prý to funguje. Zatím má slavný Ital spíš výkyvy, které prezentuje na ženevském autosalonu. O hmatatelném - reálně jezdícím a vyráběném - výsledku se ale neví.

Dobový snímek Bertone BMW Spicup Convertible Coupe z roku 1969

Dobový snímek Bertone BMW Spicup Convertible Coupe z roku 1969

Italové design asi stále umí. Tvrdí to šéfdesignér koncernu Volkswagen Walter de Silva, Ital. Brit Tony Hatter, který maluje porsche, zase říká, že italská designérská škola v podstatě zanikla. 

Každopádně se na Itálii ještě stále automobilky spoléhají. V Turíně a okolí je spousta dílen a studií s šikovnými modeláři, designéry, výtvarníky. Ne nadarmo tu má design studio i jedna čínská automobilka (státem vlastněný Changan).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.