Opel Slalom - Bertoneho studie z roku 1996

Opel Slalom - Bertoneho studie z roku 1996 | foto: Bertone

Bertone u konce s dechem, budoucnost legendy je nejasná

  • 3
Ta jistota, že bude na ženevském výstavišti Palexpo v prvním patře hned naproti schodišti v hale číslo 1, se zdála neochvějná. Už padesátkrát rozbalili Bertoneho designéři svůj stánek v Ženevě. Společně s Pininfarinou a Giugiarem předváděli to nejlepší z umění italských karosářů.

Letos to ale pravděpodobně bude všechno jinak. Po smrti Nuccia před jedenácti lety (26. února 1997) to šlo s Beronem od desíti k pěti. Na sklonku loňského roku dovedly dluhy nejstarší italskou karosárnu pod nucenou správu.

Protože se o slavnou značku nyní přetahuje vdova po Nucciovi Lilli a dcery Barbara a Marie-Jeanne, je budoucnost karosárny ještě zašmodrchanější. Chvíli se mluvilo o tom, že ji převezme Domenico Reviglio a jeho společnost Gruppo Prototipo (mimo jiné majitel testovacího okruhu Nardo), koncem ledna však Reviglio od jednání odstoupil. Lilli Bertone se totiž neche vzdát slavného jména a požaduje, aby práva na jeho použití nebyla součástí kontraktu.

Dalším zájemcem o výrobní kapacity a studio, kterým kráčela historie automobilového designu, je Gianmario Rossignolo. Bývalý šéf Telecomu Italia byl koncem loňského roku dokonce favorizován před Revigliem.

V průběhu loňského roku se mluvilo dokonce o převzetí karosárny automobilkou Fiat, objevily se i plány na výrobu unikátních britských sporťáků TVR. Spekulovalo se také o montáži čínských aut pro evropské trhy. Prozatím se o společnost složenou z divizí Stile Bertone, Bertone Engineering, Carrozzeria Bertone a Bertone Glass zajímají nejvíc italské úřady, na které se obrátily odbory, aby se postaraly o zaměstnance krachující firmy, která naposledy vyráběla v září 2005 předchozí generaci Opelu Astra Cabrio.

Nejposlednějším výtvorem, kterým se Bertoneho designéři prezentovali loni v Ženevě, je Barchetta. - FOTOGALERIE ZDE

Ženeva s otazníkem
Lili Bertone nejprve prohlásila, že se do Ženevy nepojede. Marie-Jeanne naopak slíbila, že na švýcarské přehlídce chybět nebudou. Na oficiálních internetových stránkách ženevského autosalonu Bertone v seznamu vystavovatelů není.

Podle nejnovějších informací by se měla karosárna, zaměstnávající ještě před krizí 1300 pracovníků, pochlubit studií BAT 11.

Prozatím jediná skica toho mnoho neřekne, jméno studie ale mluví za vše. Studie BAT 5, BAT 7 a BAT 9 z první poloviny padesátých let (zkratka B.A.T. vychází z italského Berlinetta Aerodinamica Tecnica neboli technické aerodynamické kupé), postavené na základech modelů Alfy Romeo, patří k tomu nejlepšímu, co v autodesignu za víc než jedno století vzniklo. Futuristické aerodynamické koncepty by tak dostaly pokračovatele.

Samozřejmostí pro BAT 11 jsou základy té momentálně nejalfovatější Alfy Romeo: 8C Competizione.