Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bertoneho futuristické klenoty jsou na prodej, připravte si 40 milionů

  15:00
Šestice slavných konceptů od Bertoneho míří na aukci a ceny se pravděpodobně vyšplhají do extrémních výšin. Na dražbu se můžete jít podívat, za katalog sloužící jako vstupenka zaplatíte v přepočtu 1 750 korun.
Lancia Stratos HF Zero 1970

Lancia Stratos HF Zero 1970 | foto: RM Auctions

Aukce britského aukčního domu RM se uskuteční u příležitosti přehlídky slavných veteránů Concorso d’Eleganza Villa d’Este u jezera Como v Itálii. Aukční katalog v ceně 70 eur slouží i jako vstupenka pro dvě osoby na aukci, bohužel již nikoliv na další akce přehlídky. Milovníci futuristických konceptů karosárny Bertone si ale takovou příležitost nemohou nechat ujít. Akce se koná 21. května, prohlídka exponátů je možná i o den dříve.

Chevrolet Testudo 1963

Obrazem

Na prodej je mimo dalších veteránů především šestice konceptů Bertoneho z šedesátých až osmdesátých let minulého století. Podle odhadů by se ceny konceptů mohly vyšplhat hodně vysoko, u Lancie Stratos HF Zero a Lamborghini Marzal se očekávají ceny v přepočtu přes 40 milionů korun. Chevrolet Testudo z šedesátých let by se mohl vydražit za zhruba poloviční sumu a zbylá trojice aut se cenou přiblíží současným supersportům: očekávají se částky v přepočtu od dvou do pěti milionů korun.

Legenda 70. let

Jednou z největších hvězd aukce bude Lancia Stratos HF Zero. Futuristický sporťák se světu představil v roce 1970 na turínském autosalonu. Auto navrhl geniální designér Marcello Gandini, který u Bertoneho působil od roku 1965 do osmdesátých let. Stratos HF Zero s motorem uprostřed předznamenal nástup produkční Lancie Stratos, kterou si jistě bude pamatovat každý fanoušek rally. Stratos soutěžím dominoval většinu sedmdesátých let a automobilka jich vyrobila pouhých 492 kusů. Hodnota konceptu Zero je o to větší.

Lancia Stratos HF Zero 1970

Královská prezentace

Stejný designér Marcello Gandini stál i za konceptem Lamborghini Marzal z roku 1967. Na svou dobu to opět bylo velmi futuristické auto s ostrými liniemi a průhlednými dveřmi, které se otvíraly vzhůru. Reklamu konceptu udělal monacký královský pár prince Rainier a princezna Grace, kteří se v autě projížděli na startu Rally Monte Carlo v roce 1967.

Marzal předznamenal podobu sériového Lamborghini Espada, který se vyráběl od roku 1968 dalších deset let a bylo to první čtyřmístné Lamborghini. Design produkčního auta z marzalu výrazně vycházel, ale třeba převratné průhledné dveře mu chyběly.

Lamborghini Marzal 1967

Nízký koncept

Třetím skvostem aukce a dalším klenotem italského automobilového designu je koncept Chevrolet Testudo, pod který se podepsal slavný Giorgetto Giugiaro. Je to zároveň i nejstarší dražené auto ze studia Bertone, koncept pochází z roku 1963.

Základem byl podvozek sériového Chevroletu Corvair a prototyp vznikal souběžně s americkým konceptem Corvair Monza GT designéra Billa Mitchella. Auto poháněl nad zadní nápravou uložený vzduchem chlazený šestiválec s výkonem pouhých 81 koní.

Koncept měl sloužit k propagaci sériového corvairu v Evropě a zaujal především výrazně prosklenou kabinou a nízkou stavbou. Samotný corvair jako jedno z mála amerických aut s motorem vzadu proslul problematickými jízdními vlastnostmi. 

Chevrolet Testudo 1963

Designový futurismus

V aukci se objeví ještě jedna Lancia Stratos, tedy konkrétně koncept Lancia Sibilo, která vychází z produkčního stratosu a má jeho šestiválcový motor z Ferrari Dino s výkonem 140 kW. Sibilo je především designérskou studií auta budoucnosti, jak si ho studio Bertone představovalo v roce 1978.

Velmi ostré hrany karoserie a částečně překrytá zadní kola vzdáleně připomínají postupy, které Bertone použil u pozdějšího Citroenu XM. Koncept sibilo má několik netradičních prvků, jako jsou zcela zatmavená skla v barvě karoserie nebo na dnešní dobu nezvyklý design kol. V interiéru zaujal originální volant, v jehož mohutném a neodděleném středu byly některé ovládací prvky.

Lancia Sibilo 1978

Ostré rysy

Lamborghini Bravo z roku 1974 mělo ambice přejít do sériové výroby, ale nakonec se tak nestalo. Bylo postaveno na zkrácené platformě tehdy prodávaného modelu Urraco a na rozdíl od něj bylo jen dvoumístné. A stejně tak používalo třílitrový osmiválcový motor s výkonem 300 koní, čímž se řadilo do "lidovější" modelové řady značky.

Jestliže design urraca reprezentoval vzhled supersportů z konce šedesátých let, tak bravo ukázalo, jak budou supersporty vypadat v druhé polovině sedmdesátých let a i v následující dekádě. Jistě nepřehlédnutelné jsou vroubkované výdechy na přední i zadní kapotě, které připomínají struhadlo.

Lamborghini Bravo 1974

Lamborghini Athon 1980

Nejmladší nabízený koncept Lamborghini Athon z pera designéra Marcella Gandiniho pochází z roku 1980. Ostré rysy, tak módní v sedmdesátých letech, už byly lehce zaobleny, navíc nechyběly mohutné spoilery na bocích a na zádi. Přední sklo tohoto kabrioletu bylo panoramatické a athon poháněl třílitrový osmiválec s výkonem 260 koní.

Ač je to podobnost jen vzdálená, tak jistě stojí za to porovnat profil Lamborghini Athon s konceptem Škody Favorit kupé. Za designem favoritu stálo právě studio Bertone, verze kupé se ale do výroby nikdy nedostala.

Podle aukční síně RM jsou všechny koncepty ve výborném stavu po rekonstrukci.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...