Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezklíčkové odemykání aut nahrává zlodějům. Potíže budou s pojišťovnou

  17:30aktualizováno  17:30
Systémy bezklíčkového odemykání „keyless“ se šíří nabídkami automobilek. Podle švýcarského autoklubu TCS jsou ale nebezpečné z hlediska ochrany vozu.

Test systémů bezkíčkového odemykání aut | foto: ADAC

Vozy vybavené touto komfortní funkcí jsou mnohem jednodušší na vykradení než ty s klasickým provedením ovládaným klíčem, na kterém musí řidič mačkat příslušné tlačítko. Švýcarský autoklub TCS otestoval „keyless“ odemykání u 24 nových aut.

Bezklíčkové odemykání je stále rozšířenější, výrobci ho nabízejí za několikatisícový příplatek často i pro malá auta.

Systém obvykle funguje tak, že auto samo najde klíč, který má řidič v kapse, a při uchopení kliky automaticky odjistí zámky. Auto je možné otevřít bez toho, aby bylo třeba mačkat ovladač na klíči. Tento systém je často spojený s další funkcí, která umožňuje bezklíčkové startování. Šoférovi stále stačí mít klíč v kapse a auto oživí stiskem tlačítka na přístrojové desce.

Klíčky do lednice

Nový způsob, jak zabránit krádeži auta. Strčte klíčky do lednice

Šperháky a další nádobíčko ničící auto je minulostí. Zloději dnes používají elektronická „udělátka“. Čtěte zde

Test, na kterém se s TCS podílel také německý autoklub ADAC, odhalil, že překonání bezklíčkového zamykání je pro zloděje hračka. S pomocí speciálního podomácku vyrobeného přístroje otevřou auto bez poškození za pár sekund. Autokluby použily pro test zařízení, k jehož obsluze jsou potřeba dva chmatáci. První se musí se speciálním zesilovačem přiblížit na dosah klíče od vozu. Stačí, aby ho měl třeba v kapse kabátu přehozeném přes židli v restauraci. Nebo v kabelce pověšené na nákupním vozíku. Druhý se s přijímačem pak přiblížil k autu a jednoduše ho otevřel. „Tímto způsobem se prodlouží o víc sto metrů dosah signálu pro otevření a nastartování vozu,“ uvádí TCS.

Otevřít a nastartovat jdou všechny

Autokluby otestovaly bezklíčkové systémy 24 vozidel uvedených do provozu od března 2012 do prosince 2015. U všech se podařilo s pomocí speciálního přístroje auto otevřít a nastartovat.

Byly to: Audi A3, A4, A6, BMW řady 7, Citroën DS4, Ford Galaxy a Ecosport, Honda HR-V, Hyundai Santa-Fe, Kia Optima, Lexus RX450h, Range ROver Evoque, Renault Traffic, Mazda MX-5, Mini Clubman, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai a Leaf, Opel Ampera, Ssangyong Tivoli, Subaru Levorg, Toyota RAV4, Volkswagen Golf a Touran.

Systémy bezklíčkového startování fungují tak, že nechají motor nastartovaný, i když klíček opustí vůz. S vozidlem je pak možno jezdit, dokud mu nedojde palivo nebo dokud řidič motor sám nevypne.

TCS zmiňuje také následné komplikace při jednání s pojišťovnou. Pokud se totiž policii podaří ukradený vůz dohledat, pravděpodobně neodhalí poškození vozu. Stejné to bude i při vykradení. Je pravděpodobné, že pojišťovna bude dělat problémy s náhradou škody. „Chybí takzvané ́překonání překážky ́, takže pojišťovny takovou věc odmítnou řešit,“ uvádí pro iDNES.cz odborník na pojištění, který nechce být jmenován. Pomoci může v takovém případě třeba záznam z kamerového systému nebo svědecká výpověď.

Švýcarský autoklub vyzývá výrobce aut k posílení bezpečnosti bezklíčkových systémů odemykání. Připomíná také, že tato funkce se dá u většiny modelů aut vypnout.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.