Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezklíčkové odemykání aut nahrává zlodějům. Potíže budou s pojišťovnou

  17:30aktualizováno  17:30
Systémy bezklíčkového odemykání „keyless“ se šíří nabídkami automobilek. Podle švýcarského autoklubu TCS jsou ale nebezpečné z hlediska ochrany vozu.

Test systémů bezkíčkového odemykání aut | foto: ADAC

Vozy vybavené touto komfortní funkcí jsou mnohem jednodušší na vykradení než ty s klasickým provedením ovládaným klíčem, na kterém musí řidič mačkat příslušné tlačítko. Švýcarský autoklub TCS otestoval „keyless“ odemykání u 24 nových aut.

Bezklíčkové odemykání je stále rozšířenější, výrobci ho nabízejí za několikatisícový příplatek často i pro malá auta.

Systém obvykle funguje tak, že auto samo najde klíč, který má řidič v kapse, a při uchopení kliky automaticky odjistí zámky. Auto je možné otevřít bez toho, aby bylo třeba mačkat ovladač na klíči. Tento systém je často spojený s další funkcí, která umožňuje bezklíčkové startování. Šoférovi stále stačí mít klíč v kapse a auto oživí stiskem tlačítka na přístrojové desce.

Klíčky do lednice

Nový způsob, jak zabránit krádeži auta. Strčte klíčky do lednice

Šperháky a další nádobíčko ničící auto je minulostí. Zloději dnes používají elektronická „udělátka“. Čtěte zde

Test, na kterém se s TCS podílel také německý autoklub ADAC, odhalil, že překonání bezklíčkového zamykání je pro zloděje hračka. S pomocí speciálního podomácku vyrobeného přístroje otevřou auto bez poškození za pár sekund. Autokluby použily pro test zařízení, k jehož obsluze jsou potřeba dva chmatáci. První se musí se speciálním zesilovačem přiblížit na dosah klíče od vozu. Stačí, aby ho měl třeba v kapse kabátu přehozeném přes židli v restauraci. Nebo v kabelce pověšené na nákupním vozíku. Druhý se s přijímačem pak přiblížil k autu a jednoduše ho otevřel. „Tímto způsobem se prodlouží o víc sto metrů dosah signálu pro otevření a nastartování vozu,“ uvádí TCS.

Otevřít a nastartovat jdou všechny

Autokluby otestovaly bezklíčkové systémy 24 vozidel uvedených do provozu od března 2012 do prosince 2015. U všech se podařilo s pomocí speciálního přístroje auto otevřít a nastartovat.

Byly to: Audi A3, A4, A6, BMW řady 7, Citroën DS4, Ford Galaxy a Ecosport, Honda HR-V, Hyundai Santa-Fe, Kia Optima, Lexus RX450h, Range ROver Evoque, Renault Traffic, Mazda MX-5, Mini Clubman, Mitsubishi Outlander, Nissan Qashqai a Leaf, Opel Ampera, Ssangyong Tivoli, Subaru Levorg, Toyota RAV4, Volkswagen Golf a Touran.

Systémy bezklíčkového startování fungují tak, že nechají motor nastartovaný, i když klíček opustí vůz. S vozidlem je pak možno jezdit, dokud mu nedojde palivo nebo dokud řidič motor sám nevypne.

TCS zmiňuje také následné komplikace při jednání s pojišťovnou. Pokud se totiž policii podaří ukradený vůz dohledat, pravděpodobně neodhalí poškození vozu. Stejné to bude i při vykradení. Je pravděpodobné, že pojišťovna bude dělat problémy s náhradou škody. „Chybí takzvané ́překonání překážky ́, takže pojišťovny takovou věc odmítnou řešit,“ uvádí pro iDNES.cz odborník na pojištění, který nechce být jmenován. Pomoci může v takovém případě třeba záznam z kamerového systému nebo svědecká výpověď.

Švýcarský autoklub vyzývá výrobce aut k posílení bezpečnosti bezklíčkových systémů odemykání. Připomíná také, že tato funkce se dá u většiny modelů aut vypnout.

Autor:




Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.