Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečné jsou všechny přejezdy. Nebezpečný je nezodpovědný řidič

  13:30aktualizováno  16:39
Do železničních přejezdů se ročně investuje 150 milionů. Vybavit jeden plnými závorami představuje asi deset milionů. "Závory jsou ale jen doplňkem. Někteří řidiči vjíždějí na přejezd v okamžiku, kdy se začnou závory zvedat, ale červená světla jsou stále v činnosti," varoval v on-line rozhovoru Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Přejezdy jsou bezpečné

"Doba po kterou bliká světlo na přejezdu před přejetím vlaku je přesně vypočítána podle traťové rychlosti a je nastavena pro nejpomalejší a nejdelší vozidlo, které u nás smí jezdit a pro nejpomalejšího chodce. Je to preventivní opatření," vysvětlil Halla. "Všechny přejezdy splňují podmínky pro bezpečný provoz," tvrdí nekompromisně. "Bezpečné jsou všechny přejezdy. Nebezpečným udělá přejezd až nezodpovědný řidič."

Z dosavadního vývoje nehod podle Správy železniční dopravní cesty vyplývá, že je třeba se zaměřit na chování účastníků silničního provozu, výuku v autoškolách a na prevenci, protože nehody způsobují řidiči. "Ideální přejezd je pro nás mimoúrovňové křížení, tedy nadjezd nebo podjezd. To už se ale bavíme o mnohem vyšších nákladech," vysvětluje.

"S modernizací přejezdů postupujeme v rámci staveb a finančních možností. Kdybychom chtěli dovybavit všechny přejezdy světly a závorami, potřebovali bychom přibližně 40 miliard korun."

Nejrizikovějšími faktory jsou podle Hally bydliště v okruhu třiceti kilometrů od přejezdu, což řidiče vede k automatickému chování na přejezdu, který "znám". "Pak určitě spěch a arogance. Na letošním číslu se zřejmě podepsala nejen pro řidiče velice náročná zima."

Závory jsou jen doplněk

V České republice je 8 274 železničních přejezdů, závorami je vybaveno 1 041. Na 4 574 je pouze výstražný kříž. Halla ovšem zdůrazňuje: "Řidič se má řídit vždy pouze světly, závory jsou jen optickým a psychologickým doplňkem, i podle vyhlášky."

Všechny přejezdy označeny jednotným číslem (například P12345) na zadní straně výstražníku nebo dopravní značky "Železniční přejezd". Když řidič zjistí závadu, stačí zavolat na linku tísňového volání a číslo přejezdu nahlásit.

Tragédie na přejezdech pokračují

Řidič vjel na přejezd a zemřel. Stále častější titulek. Letošní rok patří k nejtragičtějším. Při včerejší nehodě u Třebechovic pod Orebem tlačil vlak auto přes 300 metrů. A o víkendu smetl dokonce policejní vůz.

Řidič zřejmě přehlédl červenou na přejezdu nedaleko benzinové čerpací stanice v Třebechovicích a vjel na koleje, právě když tudy projížděl osobní vlak. Šofér nehodu nepřežil. Podle královéhradecké policejní mluvčí Anny Pešavové ve vlaku cestovalo asi 120 lidí, kterým se nic nestalo. V sobotní nehodě se střetla v Českém Těšíně policejní fabie s motorákem jedoucím z Frýdku-Místku. To jsou nejčerstvější příspěvky do smutné statistiky.

V pondělí zveřejnila drážní inspekce údaje za letošní první čtvrtletí. Jsou nejtragičtější za poslední čtyři roky. Na přejezdech v Česku zemřelo 15 lidí.

online rozhovor

Odpovědi Pavla Hally čtěte ZDE

Tragická nehoda u Třebechovic byla už stou letošní nehodu na přejezdu. "Za uplynulých 12 dní je to už čtrnáctá nehoda a čtyři tragicky usmrcení lidé. V roce 2007 za první tři měsíce roku zahynuli na následky střetnutí vlaku s automobilem na železničním přejezdu tři lidé a v období od 1. do 12. dubna 2007 jeden," vypočítává Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce.

"Oproti roku 2008 dochází kvůli zvýšenému počtu nehod i k nárůstu usmrcených o 50 procent, ale v porovnání s rokem 2007 již monitorujeme navýšení počtu mrtvých při mimořádných událostech na železničních přejezdech o 650 procent," dodává.

Většinu nehod zaviní řidiči aut

V Evropě se každoročně stane nejméně 600 lidí oběťmi dopravních nehod na železničních přejezdech. "Je přitom prokázáno, že v celoevropském měřítku 95 procent těchto nehod zaviní účastníci silničního provozu," říká Pavel Halla.

Při střetu na přejezdu jde o obrovský nepoměr sil. "Konečným místem zásahu hasičů u nehod na přejezdech jsou místa až několik stovek metrů za přejezdem. Často je také auto narolováno při vzpříčení o pražce pod lokomotivu," popisuje Halla. Vždy jsou prošetřovány okolnosti nehody dvěma nezávislými orgány: Drážní inspekcí ČR a Policií ČR. "Smutná statistika je ve všech případech dílem řidičů," zdůrazňuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Prozatím nejhorší letošní nehoda se stala 18. ledna ve 13:58 na přejezdu zabezpečeném výstražnými světly bez závor v Troubsku na Brněnsku. "Střetl se tam osobní vlak jedoucí z Brna do Jihlavy s osobním autem. Na místě byli dva mrtví," připomíná Halla.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.