Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečně telefonovat? Prý nemožné!

aktualizováno 
- Pokud se automobilisté domnívají, že rizika řízení vozu s telefonem u ucha sníží tím, že si pořídí tzv. handsfree sadu za pár tisíc korun, tak se mýlí. Z praktického testu německého spotřebitelského časopisu Stiftung Warentest plyne, že řidiče za jízdy ruší každé volání. Za jedinou vhodnou variantu magazín označil montáž handsfree sady s hlasovým vytáčením volaného čísla. Taková technika však na tuzemském trhu stojí dohromady s telefonem zhruba 35 tisíc korun.
K testu nakoupil Stiftung Warentes dvanáct handsfree sad - od nejjednodušších a nejlevnějších až po nejdražší. Hlavně lacinější výrobky označil za nebezpečné, neboť špatná kvalita přenášeného hovoru někdy šoféra stresuje více než telefonování s přístrojem u ucha. Chování řidiče během testu ve voze sledovaly dvě kamery. Natočené šoty potvrdily, že vyťukání nebo vyhledání čísla na telefonu řidiči trvá až 15 vteřin. To znamená, že při stokilometrové rychlosti auto nekontrolovaně ujede přes čtyři stovky metrů. Při použití levnější sady handsfree je navíc nutné ztlumit rádio, což řidičovu nepozornost prodlužuje o dalších pět sekund. Nebezpečnou volbu čísla může zastoupit pouze zařízení s hlasitým voláním, které funguje tak, že řidič vysloví jméno volaného a číslo se automaticky vytočí. Ta je ale v Česku k mání jen k drahým telefonům - v sadě s nimi za už zmíněných zhruba 35 000 korun. Odborníci měřili testovaným řidičům i krevní puls. Ten se zvýší s každým voláním, ale nejvíce s telefonem u ucha (o 16 procent), o něco méně se sadou handsfree a nejméně se systémem hlasité volby čísla. Schopnost soustředit se na jízdu pak zaznamenává stejné změny jako výkyvy srdeční frekvence. Záznamy z kamery ukázaly, že řidič rozrušený telefonem u ucha nedal v městském provozu třikrát z dvanácti průjezdů křižovatkami přednost v jízdě a jednou značku opomenul i řidič se sadou handsfree. O pravděpodobně jediné bezpečné sady s hlasitým voláním je v tuzemsku malý zájem. "Co si pamatuji, dělali jsme poslední dobou jen jednu," potvrzuje Petr Fouček z říčanského servisu, kde se montáži sad do aut věnují. "Zákazníci mají zájem hlavně o lehké přenosné sady a o pevné instalační sady," konstatuje Alexandr Winkler, zástupce ředitele společnosti Eurotel. Obě zmíněné sady mají však k bezpečnosti daleko. "Připouštím, že nejlepším řešením je hlasové vytáčení. Ale dokud bude tato technika drahá, nezbývá než apelovat na zdravý rozum řidičů. Nelze opomenout, že většina handsfree telefonování v autě usnadní," doplňuje Winkler. "Vývoj telefonů jde rychle kupředu a za dva nebo tři roky už nebudou klávesy na přístroji nutné." Česká republika je jednou z posledních evropských zemí, kde telefonování v autě není řidičům zakázáno. "To by se mělo změnit od ledna roku 2001," tvrdí Jiří Konečný z ministerstva dopravy. Otázkou zůstává, které druhy handsfree sad nakonec zákon umožní používat, a které ne. Zatím je jisté, že rozdíly mezi jednotlivými technikami jsou značné, a k tomu se ukazuje, že i telefonování se sebelepším zařízením řidiče ruší.



Mikrofony, sluchátka i reproduktory hadsfree sad jsou ve skutečnosti mnohem menší, ale ani s nejlepší technikou není telefonování za jízdy bezpečné.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.