Bezpečnější vůz se rodí dlouho

Srazí-li se dnes automobil vyráběný v sedmdesátých či osmdesátých letech s nějakým vozem, který má současnou moderní konstrukci, dosti často se stane, že osádku starého vozu odváží záchranka. Kdežto pasažéři z moderního auta vystoupí takřka nezraněni. Nejde jen o airbagy. Navíc hodně záleží na tom, v jaké rychlosti se havárie stane. Článek o airbagu ZDE!

Ani sebelépe zkonstruovaná auta a plná výbava pasivní bezpečnosti neochrání někoho, kdo ve stopadesátce narazí do stromu. "Pasivní bezpečností lidí v automobilech se začali jako první na světě zaobírat Švédové v automobilkách Volvo a Saab," vzpomíná uznávaný motoristický novinář Milan Josíf. Právě odtud se začalo šířit zavádění bezpečnostních pásů. "Dalším, kdo do této oblasti přinesl mnoho nového, byli Němci, konkrétně firma Mercedes-Benz," pokračuje Josíf. Tam se vážně začali zabývat problémem deformačních zón, řešili, co udělat s volantem, který v těch dobách řidičům při srážce působil velmi vážná poranění trupu. Problém začal zajímat i příslušné odborníky v USA.

Nakonec se dospělo k tomu, že je nutno sladit jak aktivní, tak i pasivní bezpečnost. To znamená, že je nutno automobil konstruovat tak, aby měl natolik dobré jízdní vlastnosti, že řidičům pomůže zvládnout i obtížné situace. K tomu samozřejmě přispívá i stále lepší výhled z vozu. Helen Petrauskas, manažer úseku bezpečnosti společnosti Ford Motor Company, uvádí, že více než devadesát procent všech důležitých informací se k řidiči dostává formou vizuálního vstupu čelním a bočními okny. "Jestliže zvýšíme kvalitu těchto vizuálních informací, tak můžeme také zvýšit schopnost řidiče činit správná rozhodnutí v obtížných situacích, a tudíž předejít kolizím." Z těchto předpokladů vycházeli tvůrci při konstrukci nového progresivního automobilu. "Jestliže řidič usedne do sedadla, určený senzor identifikuje polohu jeho očí.

Sedadlo se pak samočinně nastaví tak, aby se přizpůsobilo poloze očí. Řidič má tudíž k dispozici nejširší zorné pole. Následně se poloze řidiče přizpůsobí poloha podlahy, pedálů, volantu a středového panelu včetně řadicí páky," vysvětluje Petrauskas. Výhled z vozu Volvo je opravdu nebývalý i díky tomu, že řidič se může dívat skrze boční části rámu čelního skla. Tyto sloupky mají komorovou konstrukci kombinovanou s průhledným plexisklem. Sloupky mezi předními a zadními dveřmi sledují obrysy rámu sedadla, aby řidič měl k dispozici ničím neomezovaný pohled šikmo dozadu.

Navíc je ve voze namontováno čidlo, které měří vzdálenost od vozidel jedoucích vzadu a vedle automobilu a upozorní řidiče, jestliže se v jeho zadním tzv. mrtvém úhlu nacházejí vozidla. Kamery, které jsou integrovány do vnějších zpětných zrcátek, sledují provoz za vozidlem. Mohou tak řidiči zobrazit, co se děje v tomto "mrtvém úhlu", a infračervený zesilovač světla zlepšuje vidění v noci za hranici dosahu hlavních světlometů.