Podle motoristického odborníka Martina Jaroše si Češi kvůli ceně pořizují spíše menší a méně vybavené vozy. "Cena je stále rozhodující faktor, a proto zájemci o větší, lépe vybavené a bezpečnější auto většinou sáhnou po zánovní ojetině z dovozu nebo autobazaru," dodal.
Největší podíl bezpečných aut má Švédsko, Irsko a Norsko, ve kterých prodej vozů s pěti hvězdičkami tvoří více než 60 procent.
V disciplíně ochrany chodců při nehodách dosáhlo na tři hvězdičky z pěti možných 14 procent vozů v Česku, evropský průměr je přitom 44 procent. Připomínač zapnutí bezpečnostních pásů na všech sedadlech má v tuzemsku osm procent nových aut, v EU 13 procent. Připomínač pro sedadlo řidiče byl ve výbavě 56 procent vozů. Průměr v Evropě je 70 procent aut.
Ke špatnému postavení České republiky přispívá podle Vojtěcha Ekslera z ETSC zejména fakt, že téměř polovina všech vozů patří do kategorie malých a mini vozů, které obecně nabízejí méně ochrany posádce při nehodě, a dále pak fakt, že některé modely nejvíce prodávaných vozů Škoda prošly generační výměnou v loňském roce.
"Ovšem ani poslední verze Škody Superb nedosahuje v testech Euro NCAP výsledků poslední verze nejprodávanějšího vozu v Německu, VW Golf," dodal.
V Česku se od ledna do března prodalo 31 075 vozů, což je o téměř šest procent méně než loni. Nejprodávanější značkou byla Škoda s prodejem 8 512 aut.