Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost aut v Jižní Americe je tragická, airbagy jsou nadstandard

  15:10aktualizováno  15:10
V Jižní Americe před nedávnem začal podobný program nárazových testů, který již dlouhou dobu probíhá v Evropě, USA, Austrálii, Japonsku a dalších zemích. Testy Latin NCAP odhalují, že bezpečnost tamních aut je doslova tragická.

Brazilský Fiat Uno neuspěl kvůli chabé bezpečnostní výbavě v nárazových testech | foto: Fiat

Latinská Amerika má podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) nejvyšší úmrtnost při automobilových haváriích, přepočteno na obyvatele. S tím, jak se automobily stávají v Jižní Americe stále běžnějšími, navíc tento problém výrazně narůstá.

Například Brazílie je čtvrtým největším automobilovým trhem na světě a je na nejlepší cestě stát se trojkou. Podle analytiků má Brazílie do pěti let předstihnout Japonsko a před ním už budou pouze Čína a USA. Odborníci se domnívají, že latinskoamerické státy budou muset začít bezpečnost vozů regulovat.

Nově vzniklá Latin NCAP totiž zatím nemá na tamním trhu příliš velkou váhu a ani oporu ve vyhláškách nebo zákonech. Organizace prozatím otestovala a zveřejnila výsledky osmnácti v jihoamerickém regionu nejprodávanějších modelů. Zjistila, že jejich bezpečnost je hluboko pod úrovní aut prodávaných v USA nebo Evropě. Testy Latin NCAP jsou velmi podobné těm u Euro NCAP. Součástí je například čelní náraz v rychlosti 64 km/h se 40% přesazením. Latin NCAP prozatím hodnotí jen ochranu dospělých a dětí, bezpečnostní výbavu a ochranu chodců ponechává stranou.

V době, kdy jsou v Evropě zcela běžná čtyř a pěti hvězdičková hodnocení, se v jihoamerických testech nejběžněji objevují jedna nebo dvě hvězdičky. Důvodů je celá řada, ale společným jmenovatelem jsou úspory. Osm z osmnácti testovaných vozů není vůbec vybaveno airbagy, bezpečnostní výbava zbylé osmnáctky zaostává za tou evropskou nebo americkou. V Jižní Americe se také vyrábí zastaralejší modely, při jejichž konstrukci se na bezpečnost tolik nedbalo. Při výrobě se používají levnější materiály a jednodušší technologické postupy, což opět bezpečnost ovlivňuje.

Jen čtyři vozy zatím dosáhly v crashtestech Latin NCAP na čtyři hvězdičky: Toyota Corolla XEI, Nissan Tiida se dvěma airbagy (stejný model s jedním airbagem má jen tři hvězdy), Chevrolet Cruze a Ford Focus Style. Jen pro srovnání: evropský cruze má plný počet pěti hvězd. A focus je důkazem toho, že jihoamerickému trhu vládnou zcela jiné vozy než v Evropě, jde totiž o předchozí generaci populárního hatchbacku.  V případě Latin NCAP jde navíc o hvězdičky udělené v rámci ochrany dospělých, úroveň ochrany dětí se často dost liší, žádný vůz v ní nezískal více než tři hvězdy.

Jednu jedinou hvězdičku má ale celá řada vozů od renomovaných výrobců. V seznamu je Peugeot 207, VW Gol Trend, Fiat Palio, Chevrolet Celta, Ford Ka, Chevrolet Corsa nebo Fiat Nuovo Uno. Ve všech případech jde o modely bez airbagů.

Že airbagy bezpečnost výrazně vylepší, dokazují dvě hvězdičky Peugeotu 207 s dvojicí airbagů a tři hvězdy VW Gol a Fiatu Palio ELX, rovněž s dvěma vzduchovými vaky. Na tři hvězdičky dosáhl ještě Chevrolet Meriva, dvě hvězdičky má Nissan March (Micra), což jsou rovněž modely vybavené dvěma airbagy.

Naopak nejhoršího výsledku dosáhl čínský vůz Geely CK1 1.3. Ten nezískal vůbec žádnou hvězdičku a pokračuje tak v sérii nelichotivých výsledků crashtestů řady čínských vozů po celém světě. Právě Čína je dalším trhem, kde se objektivní nárazové testy prozatím nekonají.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.