Brazilský Fiat Uno neuspěl kvůli chabé bezpečnostní výbavě v nárazových testech

Brazilský Fiat Uno neuspěl kvůli chabé bezpečnostní výbavě v nárazových testech | foto: Fiat

Bezpečnost aut v Jižní Americe je tragická, airbagy jsou nadstandard

  • 25
V Jižní Americe před nedávnem začal podobný program nárazových testů, který již dlouhou dobu probíhá v Evropě, USA, Austrálii, Japonsku a dalších zemích. Testy Latin NCAP odhalují, že bezpečnost tamních aut je doslova tragická.

Latinská Amerika má podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) nejvyšší úmrtnost při automobilových haváriích, přepočteno na obyvatele. S tím, jak se automobily stávají v Jižní Americe stále běžnějšími, navíc tento problém výrazně narůstá.

Například Brazílie je čtvrtým největším automobilovým trhem na světě a je na nejlepší cestě stát se trojkou. Podle analytiků má Brazílie do pěti let předstihnout Japonsko a před ním už budou pouze Čína a USA. Odborníci se domnívají, že latinskoamerické státy budou muset začít bezpečnost vozů regulovat.

Nově vzniklá Latin NCAP totiž zatím nemá na tamním trhu příliš velkou váhu a ani oporu ve vyhláškách nebo zákonech. Organizace prozatím otestovala a zveřejnila výsledky osmnácti v jihoamerickém regionu nejprodávanějších modelů. Zjistila, že jejich bezpečnost je hluboko pod úrovní aut prodávaných v USA nebo Evropě. Testy Latin NCAP jsou velmi podobné těm u Euro NCAP. Součástí je například čelní náraz v rychlosti 64 km/h se 40% přesazením. Latin NCAP prozatím hodnotí jen ochranu dospělých a dětí, bezpečnostní výbavu a ochranu chodců ponechává stranou.

V době, kdy jsou v Evropě zcela běžná čtyř a pěti hvězdičková hodnocení, se v jihoamerických testech nejběžněji objevují jedna nebo dvě hvězdičky. Důvodů je celá řada, ale společným jmenovatelem jsou úspory. Osm z osmnácti testovaných vozů není vůbec vybaveno airbagy, bezpečnostní výbava zbylé osmnáctky zaostává za tou evropskou nebo americkou. V Jižní Americe se také vyrábí zastaralejší modely, při jejichž konstrukci se na bezpečnost tolik nedbalo. Při výrobě se používají levnější materiály a jednodušší technologické postupy, což opět bezpečnost ovlivňuje.

Jen čtyři vozy zatím dosáhly v crashtestech Latin NCAP na čtyři hvězdičky: Toyota Corolla XEI, Nissan Tiida se dvěma airbagy (stejný model s jedním airbagem má jen tři hvězdy), Chevrolet Cruze a Ford Focus Style. Jen pro srovnání: evropský cruze má plný počet pěti hvězd. A focus je důkazem toho, že jihoamerickému trhu vládnou zcela jiné vozy než v Evropě, jde totiž o předchozí generaci populárního hatchbacku.  V případě Latin NCAP jde navíc o hvězdičky udělené v rámci ochrany dospělých, úroveň ochrany dětí se často dost liší, žádný vůz v ní nezískal více než tři hvězdy.

Jednu jedinou hvězdičku má ale celá řada vozů od renomovaných výrobců. V seznamu je Peugeot 207, VW Gol Trend, Fiat Palio, Chevrolet Celta, Ford Ka, Chevrolet Corsa nebo Fiat Nuovo Uno. Ve všech případech jde o modely bez airbagů.

Že airbagy bezpečnost výrazně vylepší, dokazují dvě hvězdičky Peugeotu 207 s dvojicí airbagů a tři hvězdy VW Gol a Fiatu Palio ELX, rovněž s dvěma vzduchovými vaky. Na tři hvězdičky dosáhl ještě Chevrolet Meriva, dvě hvězdičky má Nissan March (Micra), což jsou rovněž modely vybavené dvěma airbagy.

Naopak nejhoršího výsledku dosáhl čínský vůz Geely CK1 1.3. Ten nezískal vůbec žádnou hvězdičku a pokračuje tak v sérii nelichotivých výsledků crashtestů řady čínských vozů po celém světě. Právě Čína je dalším trhem, kde se objektivní nárazové testy prozatím nekonají.