Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnost dopravy: Tachov a Rokycany nejlepší, nejhorší je Hodonín

aktualizováno 
Nejukázněnější řidiči jsou v Karlových Varech, Ostravě a Olomouci. Nejnebezpečněji je na silnicích v Brně, Plzni a Českých Budějovicích. Vyplývá to z indexu bezpečnosti, který už čtvrtým rokem na základě statistik Policie ČR sestavují statistici České pojišťovny.

Nehoda na pražské Jižní spojce. Hlavní město je žebříčku bezpečnosti ze třinácti krajských měst na 10. místě. | foto: iDNES.cz

Statistika hodnotí bezpečnost 13 krajských a 59 okresních měst Česka dvakrát ročně, vždy za období pololetí a celého roku. Pozitivní je, že šest měst má zatím za první pololetí letošního roku "čistý štít".

V kategorii krajských měst jsou v 1. pololetí 2008 v čele Karlovy Vary, následovány Ostravou
a Olomoucí. Všechna tato města si proti minulosti výrazně polepšila. Naopak na druhé straně žebříčku jsou nyní Brno, Plzeň a České Budějovice, které patří k městům, která si naopak nejvíce pohoršila.

"V kategorii okresních měst nastala velmi příznivá situace," doplňuje Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny. "Po 1. pololetí 2008 zůstává v čele šest měst bez záznamu v oblasti nehod s usmrcením nebo těžkým zraněním."

Absolutně nejlepší výsledky mají pode indexu Tachov, Rokycany - u obou měst je pozoruhodné, že bez záznamu byla i po celý rok 2007 - dále Beroun, Jindřichův Hradec, Litoměřice a Vyškov. Zejména Litoměřice a Beroun jsou městy, která si nejvíce polepšila.

Na druhém konci žebříčku jsou Ústí nad Orlicí, Nymburk a úplně nejhorší výsledek v celé statistice má Hodonín.

Nymburk přitom ještě loni patřil k městům bez těžké dopravní nehody. Hodonín je pak městem s největším zhoršením, za ním jsou Sokolov, Vsetín a Pelhřimov.

ČP index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných při nehodách v silničním provozu (se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti všech hodnocených měst) vztaženému k počtu tamějších obyvatel.

Index je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných. Vstupní údaje o nehodách pocházejí ze statistik Policie ČR.

"V případě, že v některých městech nedošlo během sledovaného období k žádné takovéto události, je těmto městům přidělována maximální hodnota indexu 9 999," vysvětluje Bálek.

ČP Index také vyhodnocuje Skokany roku. Každý rok dostanou tři města, která si meziročně v indexu nejvíce polepšila, finanční odměnu, určenou na pořízení bezpečnostních prvků posilujících bezpečnost.

"Zástupci loňských vítězných měst - Liberce, Nymburka a Blanska - je nejčastěji použili na osvětlení přechodů, výstavbu cyklostezek, nákup mobilního dopravního značení a další prvky podporující bezpečnost," říká Štefan Tillinger z České pojišťovny.

ČP Index v roce 2007  – krajská města

pořadí město index
1. Karlovy Vary 2 534,55
2. Ostrava 1 103,92
3. Olomouc 910,62
4. Jihlava 636,45
5. Liberec 617,38
6. Zlín 200,94
7. Hradec Králové 523,64
8. Pardubice 490,64
9. Ústí nad Labem 472,83
10. Praha 471,48
11. Brno 452,69
12. Plzeň 320,38
13. České Budějovice 166,22

ČP Index v roce 2007  – okresní města

pořadí město index
1.-6. Beroun 9 999,00
1.-6. Jindřichův Hradec 9 999,00
1.-6. Rokycany 9 999,00
1.-6. Tachov 9 999,00
1.-6. Litoměřice 9 999,00
1.-6. Vyškov 9 999,00
7. Břeclav 2 560,30
8. Klatovy 2 289,00
9. Třebíč 1 929,80
10. Louny 1 884,40
11. Jičín 1 630,80
12. Benešov 1 624,70
13. Trutnov 1 555,45
14. Písek 1 495,45
15. Český Krumlov 1 386,10
16. Nový Jičín 1 309,00
17. Jeseník 1 229,30
18. Havlíčkův brod 1 213,25
19. Prachatice 1 171,60
20. Strakonice 1 166,25
21. Znojmo 1 163,40
22. Domažlice 1 084,00
23. Kutná Hora 1 068,65
24. Děčín 1 043,30
25. Frýdek-Místek 990,27
26. Semily 888,60
27. Mladá Boleslav 878,46
28. Bruntál 876,40
29. Příbram 866,50
30. Svitavy 861,30
31. Most 846,14
32. Chomutov 830,28
33. Žďár nad Sázavou 789,60
34. Náchod 689,70
35. Blansko 694,13
36. Teplice 638,08
37. Kolín 603,16
38. Tábor 597,65
39. Rychnov nad Kněžnou 584,10
40. Chrudim 584,05
41. Cheb 567,27
42. Vsetín 561,50
43. Rakovník 538,63
44. Prostějov 523,43
45. Sokolov 489,12
46. Česká Lípa 477,26
47. Kroměříž 414,83
48. Karviná 349,03
49. Mělník 380,06
50. Jablonec nad Nisou 373,52
51. Uherské Hradiště 371,53
52. Opava 369,73
53. Kladno 329,89
54. Šumperk 311,88
55. Přerov 293,20
56. Pelhřimov 235,30
57. Ústí nad orlicí 212,34
58. Nymburk 205,19
59. Hodonín 153,59

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.