Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poutejte se. Po prudkém brzdění se váha těla znásobí na několik tun

  13:00
Bezpečnostní pásy se do aut instalují od padesátých let dvacátého století a od té doby zachránily přes milion životů. BESIP kampaní "Děláš to taky!" upozorňuje, že stále hodně lidí na pás v autě zapomíná nebo špatně poutá děti. Nepřipoutaní řidiči přitom umírají při nehodě 14krát častěji než řidiči s pásem.

S bezpečnostním pásem snížíte dopady autonehody. Ilustrační foto | foto: HZS Olomouckého kraje

„Přestože povinnost připoutat se bezpečnostním pásem platí i na našich silnicích už pěknou řádku let, stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své, ale i ostatních. Především svých blízkých a kamarádů, se kterými v autě cestují,“ říká vedoucí oddělení BESIP Martin Farář.

Po zavedení bezpečnostních pásů do aut významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. V případě čelního nárazu je totiž účinnost bezpečnostního pásu 43 procent. Pokud se auto převrátí, zvyšuje se účinnost pásů až na 77 procent.

Pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 kilometrů v hodině. Při nárazu hlavou na čelní sklo nebo volant v padesátikilometrové rychlosti a bez zapnutých pásů je hlava vystavena stejnému nárazu jako při pádu ze třetího poschodí. Připoutaný řidič oproti tomu zůstane chráněn ve skořápce svého sedadla a nemusí se zranit vůbec.

Co se děje s nepřipoutaným řidičem?

Když řidič prudce šlápne na brzdy nebo narazí, auto se zastaví, ale jeho tělo pokračuje dále stejnou rychlostí, dokud je nezastaví čelní sklo, palubní deska, sloup nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 kilometrů v hodině se hmotnost jeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kilogramů tak zvýší svoji hmotnost až na 5,4 tuny.

„Následkem nárazu dochází k poranění obličeje, kostí lebky a mozku. Volant mezitím devastuje žebra, plíce a srdce. Síla nárazu může odtrhnout některou z velkých cév, které k srdci vedou. Kromě toho takový náraz způsobí roztržení jater a sleziny a možná i závěsu střeva. V porovnání s tím jsou několikanásobné zlomeniny končetin banální záležitostí,“ upozorňuje BESIP.

Začátkem září zkontrolovali policisté při celoevropské dopravně bezpečnostní akci přes 26 tisíc aut. Zaměřili se na kontrolu povinnosti být v autě připoután bezpečnostním pásem.

„Odhalili jsme 1 195 přestupků souvisejících s nepoužitím bezpečnostních pásů. Dalších 45 řidičů neumístilo převážené děti do vhodné autosedačky. Jak se ukázalo, na silnicích se stále pohybuje poměrně velké množství řidičů, kteří si zcela neuvědomují svou vlastní bezpečnost či bezpečnost převážených dětí. Použití bezpečnostního pásu a dětské autosedačky by přitom mělo být naprostou samozřejmostí,“ poznamenal ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

Pokuta za pásy

Za porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přilbu hrozí:

- bloková pokuta na místě: do 2 000 Kč

- správní řízení 1 500 - 2 500 Kč

- 3 body do karty řidiče

„Statistika je neúprosná. Loni na 67 746 nezraněných připoutaných řidičů v osobních autech připadalo 140 mrtvých. V případě nepřipoutaných to ale bylo na 2 245 nezraněných 78 mrtvých. To znamená, že při nehodách zemřel každý 483. připoutaný, ale v případě nepřipoutání to byl každý dvacátý osmý,“ vypočítal Martin Farář.

Spousta řidičů si navíc myslí, že pásy nemusí používat, protože má auto s airbagy. Airbag je však jen část bezpečnostního systému, která pásy doplňuje. Bez připoutání je často nebezpečnější, než kdyby v autě vůbec nebyl. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí. Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.

Pokud s sebou vezete dítě, musí cestovat jen v autosedačce, která odpovídá jeho věku a musí v ní být správně připoutané. Jedině tak plní autosedačky podobnou funkci jako bezpečnostní pás.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...