Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Do auta bez tlusté bundy, dítě s ní přikryjte. Volný pás je riziko

  12:00aktualizováno  12:00
Silná bunda maří účinnost bezpečnostních pásů. To platí i u dětí, které rodiče usazují do sedaček nabalené v tlustém oblečení. Lepší je dítě ze silné bundy vysvléci a přikrýt ho. Na nebezpečí upozornil německý autoklub ADAC.

Když na sobě necháte tlustou zimní bundu, bezpečnostní pás se nepřitiskne dost napevno na tělo a při nárazu nebo krizovém brzdění pak může dojít ke zbytečným zraněním. „Hrozí vážné poranění měkkých tkání, jako jsou střeva, játra nebo slezina, a dokonce vést k vnitřnímu krvácení,“ vysvětluje Volker Sandner z ADACu.

ADAC to ověřil testem. Dospělou a dětskou figurínu oblečené do tlustého zimního oblečení posadili v sedačkách na speciální testovací stolici ve svém zkušebním centru. Zkoušku prováděli při zpomalení z relativně malé rychlosti 16 km/h. To je typický městský střet, při kterém řidič za vámi zaspí na brzdě a nabourá zezadu. Dospělý i dítě si z takového šťouchance odnesli velké šikmé modřiny na břiše z hlubokého zářezu pásů.

Fotogalerie

Problém je v tom, že pás který má správně zafungovat, musí být pevně utažený na těle (nesmí být volný a daleko od těla). Když dojde k rázu, tělo se pohybuje od počátku plynule společně s pásem, který zabrzdí předpínače. Ale pokud je mezi pásem a tělem prostor, nabere při nárazu tělo rychlost (v případě nehody pokračuje rychlostí jedoucího auta, které však už stojí) a vlastně nejprve volně naráží do pevné překážky (pásu) a teprve v tu chvíli začíná reagovat předpínač. V extrémních případech hrozí, že se tělo při nárazu z bezpečnostního pásu (byť jen částečně) vyvleče a pohybuje se nekontrolovaně po interiéru. V tu chvíli nemohou fungovat bezpečnostní prvky vozidla a může se i stát, že člověku zlomí vaz airbag, který ho za normálních podmínek má chránit.

ADAC tedy doporučuje dítě z oblečení svlékat a přikrývat ho třeba dekou (mimina ještě nemají dostatečně vyvinutou termoregulaci). Nebo vlastní bundou, kterou si dospělý před nástupem sundá. Ta chvilku zimy, než se interiér vytopí je bezpečnější vydržet. V zimním oblečení, ale třeba i v saku je řidič méně pohyblivý, což může být nebezpečné v případě potřeby rychlých manévrů volantem do mezních poloh. Ale rozhodně není dobrý nápad svlékat si kabát nebo zimní bundu za jízdy.





Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

BMW X3 xDrive30d 2011 ·...
BMW X3 xDrive30d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 61 729 km, diesel
660 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.