Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Závodní fiestu chrání 35 metrů trubek

aktualizováno 
Fiesta RS WRC je soutěžní verze oblíbeného modelu značky Ford. Pilota s navigátorem v automobilových soutěžích chrání ručně montovaný rám, který odolá desetitunovému zatížení a jeho délka odpovídá délce tří městských autobusů. V běžném autě takový rám mít ale nemůžete.

Ford Fiesta RS WRC | foto: Ford

Rallyová Fiesta RS dokáže zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za pět sekund. Karoserie je podobná sériovým fiestám, které brázdí silnice obvykle s 1,25litrovým benziňákem, příliš společných dílů ale se soutěžákem nemají.

Velkou změnu najdete pochopitelně i uvnitř vozu, kde bezpečnost řidičů chrání ojedinělý bezpečnostní rám. Ten je tvořen více než 35 metry letecké trubkové oceli, což odpovídá délce téměř tří městských autobusů.

Kdo by chtěl mít takový rám v obyčejném voze, neuspěje. Takové auto musí projít zkušebnou, ze které ho s takovou úpravou téměř stoprocentně vyhodí. "Teoreticky takový rám schválit do provozu lze, prakticky je to ale nesplnitelné," říká Petr Šedivý, vedoucí zkušebny vozidel a pasivní bezpečnosti společnosti Dekra Automobil.

"Takový rám má na sobě vždy nějaké výčnělky a ostré hrany, které jsou nepřípustné. A když je něčím obalíte, zhoršuje se výhled. Výhled z vozu omezuje i samotný rám," popisuje Šedivý s tím, že tyto parametry jsou přesně dané. "Pokud auto s rámem splní všechny podmínky, lze ho pustit do provozu. Já ale zatím žádné takové auto neviděl," dodává odborník.

Ford Fiesta RS WRC

Vedle instalace ochranného rámu patří k dalším bezpečnostním opatřením u závodních speciálů zejména přemístění sedadel blíž ke středové ose vozu a zabudování hasicího systému s rozvodem po celém interiéru. Riziko požáru při nehodě snižuje také speciální palivová nádrž, která je pružná, odolná proti proražení a vyplněná pěnou.

"Na začátku osmdesátých let bezpečnostní výbava v autech prakticky neexistovala a je zázrak, že úmrtí nebo vážných zranění při nehodách nebylo víc," říká Malcolm Wilson, ředitel rally týmu Ford. "Dnes už je naštěstí všechno jinak a Fiesta WRC je nejbezpečnější soutěžní vůz, jaký kdy Ford vyrobil."

Přežije i válení sudů

Bezpečnost závodní fiesty se podle jeho slov nejvýmluvněji prokázala v Portugalsku v roce 2009, když Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila vyvázli bez zranění z hrůzostrašně vypadající nehody. Jejich Ford Focus RS WRC se tehdy skutálel z dvousetmetrového srázu a během šestnácti kotrmelců poztrácel i několik karosářských dílů. I přesto ale pevná struktura vozu odolala a zachránila posádce život.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.