Ford Fiesta RS WRC

Ford Fiesta RS WRC | foto: Ford

Autofotka týdne: Závodní fiestu chrání 35 metrů trubek

  • 33
Fiesta RS WRC je soutěžní verze oblíbeného modelu značky Ford. Pilota s navigátorem v automobilových soutěžích chrání ručně montovaný rám, který odolá desetitunovému zatížení a jeho délka odpovídá délce tří městských autobusů. V běžném autě takový rám mít ale nemůžete.

Rallyová Fiesta RS dokáže zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za pět sekund. Karoserie je podobná sériovým fiestám, které brázdí silnice obvykle s 1,25litrovým benziňákem, příliš společných dílů ale se soutěžákem nemají.

Velkou změnu najdete pochopitelně i uvnitř vozu, kde bezpečnost řidičů chrání ojedinělý bezpečnostní rám. Ten je tvořen více než 35 metry letecké trubkové oceli, což odpovídá délce téměř tří městských autobusů.

Kdo by chtěl mít takový rám v obyčejném voze, neuspěje. Takové auto musí projít zkušebnou, ze které ho s takovou úpravou téměř stoprocentně vyhodí. "Teoreticky takový rám schválit do provozu lze, prakticky je to ale nesplnitelné," říká Petr Šedivý, vedoucí zkušebny vozidel a pasivní bezpečnosti společnosti Dekra Automobil.

"Takový rám má na sobě vždy nějaké výčnělky a ostré hrany, které jsou nepřípustné. A když je něčím obalíte, zhoršuje se výhled. Výhled z vozu omezuje i samotný rám," popisuje Šedivý s tím, že tyto parametry jsou přesně dané. "Pokud auto s rámem splní všechny podmínky, lze ho pustit do provozu. Já ale zatím žádné takové auto neviděl," dodává odborník.

Ford Fiesta RS WRC

Vedle instalace ochranného rámu patří k dalším bezpečnostním opatřením u závodních speciálů zejména přemístění sedadel blíž ke středové ose vozu a zabudování hasicího systému s rozvodem po celém interiéru. Riziko požáru při nehodě snižuje také speciální palivová nádrž, která je pružná, odolná proti proražení a vyplněná pěnou.

"Na začátku osmdesátých let bezpečnostní výbava v autech prakticky neexistovala a je zázrak, že úmrtí nebo vážných zranění při nehodách nebylo víc," říká Malcolm Wilson, ředitel rally týmu Ford. "Dnes už je naštěstí všechno jinak a Fiesta WRC je nejbezpečnější soutěžní vůz, jaký kdy Ford vyrobil."

Přežije i válení sudů

Bezpečnost závodní fiesty se podle jeho slov nejvýmluvněji prokázala v Portugalsku v roce 2009, když Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila vyvázli bez zranění z hrůzostrašně vypadající nehody. Jejich Ford Focus RS WRC se tehdy skutálel z dvousetmetrového srázu a během šestnácti kotrmelců poztrácel i několik karosářských dílů. I přesto ale pevná struktura vozu odolala a zachránila posádce život.

,