Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Berlínský masakr: bezpečnostní systém kamionu zmírnil řádění teroristy

  15:41aktualizováno  15:41
Zatímco v osobních autech jsou systémy, které pomocí dat z radarů a kamer zabrání srážce, často jen za příplatek, v nákladních automobilech nad 3,5 tuny jsou v Evropské unii povinné již od roku 2012. Měl ho tedy i tahač Scania R450, jejž použil Tunisan Anis Amri při své zběsilé jízdě do návštěvníků berlínského vánočního trhu.

Do davu na vánočním trhu na náměstí Breitscheidplatz v Berlíně vjel nákladní vůz (19. prosince 2016). | foto: Reuters

A byla to právě elektronika, která podle posledních zjištění deníku Süddeutsche Zeitung zabránila tomu, aby se v Berlíně zopakoval scénář z červencového Nice, kde při podobném atentátu zabil terorista za volantem Renaultu Midlum 86 lidí.

Zastavení kamionu a zmírnění následků řádění teroristy měl pomoci takzvaný Advanced Emergency Braking systém, zkráceně AEB. Asistent, který je za běžných okolností určen jako ochrana proti nárazu zezadu. Pokud řidič v rychlostech nad 15 km/h nereaguje na pomalejší vozidlo nebo překážku před sebou, systém ho nejprve akusticky a blikající ikonkou varuje před blížícím se nárazem a v případě, že šofér ani pak nic neudělá, začne naplno brzdit. Kolizi tak může zcela zabránit nebo zmírnit její následky.

AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke...
Systém autonomního brzdění Scania (AEB - Advanced Emergency Braking)

AEB je systém pokročilého nouzového brzdění, který používá kameru a radar ke sledování dopravní situace před vozidlem. Účelem tohoto systému je pokud možno zabránit kolizi s vozidlem před sebou.

Asistenta však lze v náklaďácích vypnout pomocí tlačítka, jeho funkčnost omezíte i tím, že dáte najevo, že auto ovládáte (točíte volantem, šlapete na plyn). I Amri varování podle všeho ignoroval a vozidlo dále ovládal.

Tahač se zastavil po 70-80 metrech a výsledky atentátníkova řádění nebyly tak hrozné jako ve Francii.

Fotogalerie

Někteří odborníci však s významnou rolí asistenčních systémů nesouhlasí. „Podle mého auto zastavilo proto, že Tunisan najel do jednoho ze stánků a měl zařazen vysoký rychlostní stupeň, takže mu zhasl motor,“ prohlásil pro Süddeutsche Zeitung Karlheinz Schmidt z německého spolku pro logistiku a nákladní dopravu. Přinejmenším pomocnou roli asistentů ale nevyloučil.

Berlínský atentát tak možná bude mít dohru i na poli asistenčních systémů. Objevily se návrhy na dodatečnou montáž systémů i do starších vozidel (tzv. retrofitting), což je ale velice nákladné. Prý by to stálo až 200 000 Kč na jedno auto.

Nařízení EU by se ovšem mohlo rozšířit i na menší užitková nebo i osobní vozidla. V jejich případě už dnes přítomnost nouzového brzdění do velké míry ovlivňuje hodnocení bezpečnosti vozidel EuroNCAP. Především se ale mluví o tom, že by systém neměl jít vypnout tlačítkem jako dosud.

Autoři:




Nejčtenější

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.