Čeští řidiči se moc „lepí“. Držte si odstup, dvě sekundy jsou málo

  • 385
Průzkum brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV) napovídá, že čeští řidiči si s bezpečným odstupem příliš hlavu nelámou. „Ze sledovaného vzorku 144 tisíc řidičů až 37 procent následovalo vpředu jedoucí vozidlo s odstupem menším než dvě sekundy, což je skutečně nebezpečné,“ komentuje výsledky Jindřich Frič z CDV.

Nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám dopravních nehod v Česku. Podle analýzy Centra dopravního výzkumu je to přibližně 15 % všech nehod. Stejný problém mají i v řadě dalších evropských států.

Obecné pravidlo říkající, že je vhodné dodržovat dvousekundový odstup, neplatí vždycky. Často jsou totiž dvě sekundy málo.

Jedním z rozhodujících faktorů je reakční doba řidiče. Připravený řidič v optimální kondici registruje nezvyklou situaci ihned, nepřipravenému to trvá klidně až sedm desetin sekundy. Následuje doba, kdy řidič vyhodnocuje míru rizikovosti. Připravený řidič se rozhodne za dvě desetiny sekundy, nepřipravený potřebuje až třikrát delší dobu.

Pak následuje vlastní reakce k odvrácení nebezpečí. To trvá přibližně dvě desetiny sekundy. Řidič začne reagovat za 0,4, nebo až 1,5 sekundy. „To je dost podstatný rozdíl. Na dálnici potřebuje řidič, který neočekává nebezpečí, až o 40 metrů delší vzdálenost, než adekvátně zareaguje,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pokud se řidič rozhodne vyřešit kritickou situaci intenzivním brzděním, musí počítat s tím, že plného náběhu brzdného účinku nebude dosaženo ihned. U osobního vozidla půjde o zhruba desetinu sekundy, u vozidla vybaveného brzdami vzduchovými (nákladní vozy a autobusy) bude tento čas až téměř šestkrát delší.

Jednotlivé kategorie vozidel se značně liší v tom, nakolik jsou při použití brzd schopny zpomalovat. Teoreticky si nejúspěšněji vedou osobní automobily, autobusy zpomalují o 15 procent hůře. To ovšem za předpokladu, že nepřevážejí cestující. Málokterý řidič autobusu si totiž dovolí brzdit úplně naplno, protože často nejsou cestující v busu připoutáni bezpečnostními pásy a hrozí závažná zranění.

Nákladní vozidla mohou zpomalovat až o 25 procent hůře. Nejhůře mohou brzdit motocykly, které mají až o více než třetinu delší brzdnou dráhu než osobní vozidla. A to ještě pouze v případě optimálních podmínek.

Dvousekundový vzájemný odstup tak platí spíše pro řidiče osobních vozidel. Řidiči nákladních automobilů by měli volit odstup minimálně o půl sekundy větší. Motocyklisté by měli pamatovat, že jsou na tom nejhůře, a tedy nerozpakovat se volit až třísekundový odstup od vpředu jedoucího vozidla. „Těsná jízda v závětří kamionu, jehož řidič náhle prudce zabrzdí, bude pro jezdce v jedné stopě téměř jistě tragická,“ komentuje Roman Budský.

Pokud je ovšem vozovka mokrá, pod sněhem, či jede řidič za tmy nebo mlhy, je třeba prodloužit vzdálenost mezi vozidly o další jednu až dvě sekundy. Opomíjet by se neměl ani stav pneumatik a brzdové soustavy.

Najděte si pevný bod

Bezpečná vzdálenost se v vypočítává z rychlosti, kterou jedete. V Německu mají pravidlo, že od auta před sebou máte být vzdáleni alespoň poloviční hodnotu tachometrové rychlosti v metrech. Když tedy jedete osmdesátkou, měl by být rozestup mezi vámi nejméně 40 metrů.

Odstup musíte odhadnout. Pomoci mohou třeba ostatní auta. Kamion má délku kolem 16 metrů, obyčejný autobus (karosa) 11 až 12 metrů. Lepší je počítat čas. Najděte si patník nebo jiný pevný bod u vozovky, když ho mine předjedoucí auto, odpočítejte tři sekundy a teprve pak můžete dané místo minout vy.

Německá policie se na dodržování odstupu zaměřuje. Bezpečný odstup na dálnicích měří pomocí kamer na mostech. V posledních letech se v její výbavě stále častěji objevují kamery ve vozidlech, které jsou schopny změřit rozestup mezi auty i za jízdy po jakékoli silnici. Za nedodržení bezpečné vzdálenosti hrozí vysoké pokuty a v nejhorších případech i pozastavení platnosti řidičského oprávnění na jeden až tři měsíce.