Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bílé auto je módní a bezpečnější

  14:00aktualizováno  14:00
Češi nejvíc nakupují bílá nebo šedá auta. Tyto dvě barvy tvořily podle statistik Svazu dovozců automobilů v lednu a únoru dvě pětiny prodeje nových osobních vozů v Česku. Bílá barva je nejen módní, ale také nejbezpečnější.

BMW X6 je nejčastěji bílé | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Za první dva měsíce se v Česku prodalo 20,2 procenta aut v bílé barvě a 19,2 procenta vozů v šedé. Následuje červená s podílem 14,9 procenta a černá s 12,4 procenta. Preference zákazníků se přitom proti loňské první polovině roku mírně změnily. Loni lidé kupovali nejvíce šedá a červená auta a bílá barva skončila třetí.

Nejoblíbenější barvy světa

Oblíbenost barev aut podle DuPontu za rok 2011

bílá (22 %)
stříbrná (22 %)
černá (20 %)
šedá (13 %)
červená (7 %)
modrá (6 %)
hnědá/béžová (5 %)
zelená (2 %)
žlutá/zlatá (1 %)
další (2 %)

U nejprodávanější značky Škoda vede v oblibě zákazníků s převahou šedá, která zahrnuje i stříbrnou, následovaná červenou a bílou. Audi prodává nejvíc vozů v černé, zákazníci BMW a Mercedesu naopak dávají mírně přednost bílé barvě.

Za leden a únor se v Česku prodalo 26 465 vozů, což je o osm procent víc než ve stejném období loni.

Podle statistik jednoho z největších českých autobazarů Auto ESA byla loni nejžádanější šedá a stříbrná auta. Stejné to bylo i rok předtím. Podle Filipa Kučery, marketingového ředitele Auto ESA, byla na druhém místě modrá, následovaná černou a červenou.

Mezi módní barvy současnosti patří vedle bílé také hnědá. Nejoblíbenějšími stále zůstávají černá a stříbrná. Velký ústup ze slávy zažila za poslední roky červená auta. Vytratila se také zelená, některé automobilky ji pro vybrané modely často už vůbec nenabízí.

Každoročně sestavuje tabulky popularity barev chemický gigant DuPont. Pro každý region světa mají speciální přehled, v Evropě loni vedla černá s pětadvacetiprocentním podílem před bílou (20 procent), následuje šedá (18 %), stříbrná (15 %), modrá (7 %), červená (6 %), hnědá společně s béžovou (5 %), zelená a žlutá mají každá po procentu.

Nejbezpečnější je bílá

"Bílé lakování se v posledních letech stalo velmi módním a automobilky nabízejí vozy v různých variantách bílé – obyčejné, metalické či perleťové," popisuje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz. Bílá je podle DuPontu nejoblíbenější barvou vůbec třeba v Japonsku, Severní Americe nebo třeba v jižní Africe.
 
Bílý lak volí podle Bučka majitelé drahých a luxusních vozů stejně jako zájemci o levné auto. "Ti navíc ušetří, protože základní bílá barva bývá k mání bez příplatku."
 
Bílá barva hlavně lépe odráží světlo, a proto je nápadnější. Okolí silnic je většinou tmavé, takže bílá barva "svítí" a auto je lépe vidět.

"Podle německé organizace TÜV Nord je podíl barevných a tmavých aut na nehodách vyšší než v případě bílých vozidel," dodává Petr Buček.
 
Že jsou bílá auta bezpečnější, potvrzuje také výzkum australské Univerzity Monash, který zkoumal nehody z let 1987 až 2004.

V jejím rozsáhlé studii obstály vedle bílé také žlutá a béžová. Naopak zklamala stříbrná metalíza. Ve srovnání s bílou zvyšuje riziko nehody o 10 procent.
 
Stříbrné vozy totiž splývají s okolím a jsou proto snadněji přehlédnutelné. Ještě hůř jsou na tom šedé vozy. V jejich případě je riziko střetu o 11 procent vyšší než u bílých.

Ani červená nebo modrá auta nemají být podle australských výzkumníků moc bezpečná. Hrozba nehody je u nich o sedm procent větší než u "bělásků".





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.