Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardů u silnic ubude. Jsou ošklivé a nebezpečné

  11:02aktualizováno  11:02
Některé billboardy, které stojí u dálnice D1 a u hlavní silnice na Tábor E55 na Benešovsku, zřejmě zmizí. Ozvali se ochránci přírody, kteří nyní posílají na stavební úřady podněty k odstranění staveb. Vadí jim především to, že ovlivňují vzhled krajiny, a upozorňují rovněž, že v okolí billboardů se stává více nehod.

Billboardy jsou nebezpečné také tím, že odpoutávají pozornost řidiče. - ilustrační foto | foto: Radek Miča, MF DNES

Některým reklamám navíc už loni vypršelo povolení. "Už před deseti lety jsme jako účastníci správního řízení nesouhlasili s postavením billboardů, proto byla reklamní zařízení povolena jen na určitou dobu," uvedl Jakub Hromas z okresního sdružení Českého svazu ochránců přírody Benešov.

"Ve většině případů těmto stavbám vypršelo povolení už k loňskému roku a jejich vlastníci je měli odstranit, to se ale bohužel záměrně nestalo," míní Hromas.

Před čtrnácti dny rozeslali podněty na stavební úřady do Benešova, Sázavy, Votic a Vlašimi. Požadují, aby reklamy zmizely, jak jim bylo slíbeno. Jde například o obrovskou orlici Mattoni u Ostředka, billboard u odpočívadla na Střechově či o reklamu na silnici E55 v Miličíně.

"Budeme bojovat proti dalším reklamám u silnic"
"Počítáme s tím, že vlastníci budou chtít, aby jim úřad opět povolení na stavbu prodloužil, ale budeme bojovat za to, aby se tak nestalo," upozornil Hromas.

Ochráncům přírody se nelíbí především to, že reklamy zasahují do krajiny.

"Tyto stavby by měly úplně zmizet, protože jejich nové umísťování je v rozporu se současnou krajskou koncepcí ochrany přírody a krajiny Středočeského kraje," poznamenal Hromas.

Podle něj budou dál sledovat, kdy vyprší stavební povolení dalším billboardům, a budou žádat o jejich odstranění.

Billboardy jsou nebezpečné
Ochránci přírody také poukazují na to, že billboardy mají vliv na vyšší počet nehod v místech, kde stojí. To potvrzují i odborníci na dopravu.

"Největším nebezpečím jsou reklamní zařízení na dvou stojnách. Bohužel, mnoho jich je v blízkosti silnic a dálnic," potvrdila Lucie Hauserová, krajská pracovnice nadace Besip. Podle ní billboardy postupně mizí, ale ne příliš rychlým tempem.

"Zakázat billboard mohou stavební úřady, ale často se stává, že jim dál povolení prodlouží. I obce se mohou bránit. Pokud stojí zařízení v obci, jsou pak účastníkem řízení. Většinou ale stavbu odsouhlasí," vysvětlila Hauserová.

Billboardy jsou nebezpečné v tom, že odvedou řidičovu pozornost. "Při řízení rozhodují setiny vteřiny. V koloně vozidel pak jakékoli poohlédnutí po reklamě může znamenat náraz," upozornila Hauserová.

Ještě nebezpečnějším je ale jejich umístění. Když řidič vyjede ze silnice a narazí přímo do betonové konstrukce billboardu, má nehoda podle Hauserové vždy vážné následky.

"Už jsem si na reklamy zvykla, myslím, že je tolik nevnímám. Spíše je sleduji, když jedu jako spolujezdec. Určitě bych byla pro to, aby jich ubylo, především u dálnic, kde se jezdí vysokou rychlostí," uvedla Martina Vycpálková z Benešova.

Právní úprava z roku 2001 stanovila, že billboardy nesmějí být v ochranném pásmu podél dálnic, které je široké 250 metrů.

Reklama větší než osm metrů čtverečních je stavbou, na kterou musí být stavební povolení. Reklamní agentura o něj musí požádat stavební úřad a ke stavbě se vždy vyjadřuje i odbor dopravy. Pokud nějaký investor hodlá umístit billboard tak, že by mohl narušit krajinný ráz, je k tomu potřeba souhlas orgánu ochrany přírody. Pokud billboard nemá povolení, stavební úřad nařídí jeho odstranění.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.