Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolem billboardu jedeme 10 metrů poslepu, naměřili výzkumníci

  12:34aktualizováno  12:34
Nejvíce řidiče rozptylují reklamy s ženami, ukázal výzkum, při němž tým odborníků ČVUT vůbec poprvé spočítal, jak billboardy u silnic rozptylují pozornost řidičů.

Billboard - ruská kampaň pro bezpečnou jízdu | foto: Autoblog.it

Dosavadní výsledky ukazují, že pozornost řidiče upoutá billboard na 0,4 sekundy. Tento čas může být přitom rozhodující při střetu dvou aut. Půl sekundy totiž trvá, než začne řidič brzdit. A za půl sekundy ujede auto při padesátikilometrové rychlosti až deset metrů.

K výzkumu, jehož výsledky zveřejnily Hospodářské noviny, používali odborníci z ČVUT speciální trenažér, který simuloval jízdu městem i volnou krajinou. Výzkumníci přitom sledovali pohyby očí řidičů. Dobrovolníci projeli několikrát virtuální trať. Před poslední jízdou se jich lektoři ptali, zda si všimli billboardů, a pak dostali za úkol si billboardy zapamatovat. Na 10kilometrovém úseku nastražili výzkumníci 23 velkoplošných reklam.

Když jeli řidiči za jiným autem, koukali na billboard v průměru 0,4 sekundy, na zapamatování poutače potřebovali 1,6 sekundy. Hitem byla reklama s částečně obnaženou modelkou. Nevědomky na ni řidiči koukali 0,6 vteřiny, a když měli za úkol si reklamu zapamatovat, byl průměr dokonce 3,3 vteřiny.

"Řidiči si reklamy příliš nepamatovali. Je vidět, že už jsou vůči nim do určité míry imunní, i když se na ně prokazatelně dívají," řekl Roman Pieknik, jeden z výzkumníků. "Překvapilo nás, že v jízdě za jiným autem sledovali plakáty déle než při samostatné jízdě."

Výsledky týmu ČVUT nejsou ale úplné. Přestože by data mohla sloužit ministerstvu dopravy i policii, nikdo zatím nemá o podporování výzkumu zájem.

Billboardy zabíjejí

Na nebezpečnost billboardů upozorňoval na iDNES.cz už před dvěma lety Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která vytvořila mapu nebezpečných silnic v Česku. "Řidiče rozptylují, a když nedej bože ztratí kontrolu nad vozem, zabije se o nechráněnou konstrukci, na které billboard stojí," popisoval Landa. Billboardy totiž mají vzhledem ke své velikosti pevnou kovovou konstrukci a betonové základy. Kromě toho podle ekologů a architektů hyzdí krajinu.

Kolik lidí kvůli billboardům havarovalo, nelze přesně určit. Případné nehody vede policejní prezidium v kolonce srážky s pevnou překážkou. Za rok 2010 policie eviduje skoro 17 tisíc takových nehod a 187 usmrcených (velká část, 115 z nich, ovšem zahynula po kolizi se stromem).

Snad to nebude boj s větrnými mlýny

Většina billboardů kolem českých dálnic zmizí do pěti let, slíbilo ministerstvo dopravy loni v létě.

U nově otevíraných úseků dálnic už není výstavba reklamních ploch povolována. A úřady se zároveň snaží ukončit pronájmy míst, kde reklamní poutače stojí. Odstraňování billboardů ale naráží na překážky, majitelé je díky kličkování v zákoně mohou postavit třeba jen kousek vedle na pozemku, na který silničáři nemohou.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.