Billboard - ruská kampaň pro bezpečnou jízdu

Billboard - ruská kampaň pro bezpečnou jízdu | foto: Autoblog.it

Kolem billboardu jedeme 10 metrů poslepu, naměřili výzkumníci

  • 76
Nejvíce řidiče rozptylují reklamy s ženami, ukázal výzkum, při němž tým odborníků ČVUT vůbec poprvé spočítal, jak billboardy u silnic rozptylují pozornost řidičů.

Dosavadní výsledky ukazují, že pozornost řidiče upoutá billboard na 0,4 sekundy. Tento čas může být přitom rozhodující při střetu dvou aut. Půl sekundy totiž trvá, než začne řidič brzdit. A za půl sekundy ujede auto při padesátikilometrové rychlosti až deset metrů.

K výzkumu, jehož výsledky zveřejnily Hospodářské noviny, používali odborníci z ČVUT speciální trenažér, který simuloval jízdu městem i volnou krajinou. Výzkumníci přitom sledovali pohyby očí řidičů. Dobrovolníci projeli několikrát virtuální trať. Před poslední jízdou se jich lektoři ptali, zda si všimli billboardů, a pak dostali za úkol si billboardy zapamatovat. Na 10kilometrovém úseku nastražili výzkumníci 23 velkoplošných reklam.

Když jeli řidiči za jiným autem, koukali na billboard v průměru 0,4 sekundy, na zapamatování poutače potřebovali 1,6 sekundy. Hitem byla reklama s částečně obnaženou modelkou. Nevědomky na ni řidiči koukali 0,6 vteřiny, a když měli za úkol si reklamu zapamatovat, byl průměr dokonce 3,3 vteřiny.

"Řidiči si reklamy příliš nepamatovali. Je vidět, že už jsou vůči nim do určité míry imunní, i když se na ně prokazatelně dívají," řekl Roman Pieknik, jeden z výzkumníků. "Překvapilo nás, že v jízdě za jiným autem sledovali plakáty déle než při samostatné jízdě."

Výsledky týmu ČVUT nejsou ale úplné. Přestože by data mohla sloužit ministerstvu dopravy i policii, nikdo zatím nemá o podporování výzkumu zájem.

Billboardy zabíjejí

Na nebezpečnost billboardů upozorňoval na iDNES.cz už před dvěma lety Jiří Landa ze společnosti CityPlan, která vytvořila mapu nebezpečných silnic v Česku. "Řidiče rozptylují, a když nedej bože ztratí kontrolu nad vozem, zabije se o nechráněnou konstrukci, na které billboard stojí," popisoval Landa. Billboardy totiž mají vzhledem ke své velikosti pevnou kovovou konstrukci a betonové základy. Kromě toho podle ekologů a architektů hyzdí krajinu.

Kolik lidí kvůli billboardům havarovalo, nelze přesně určit. Případné nehody vede policejní prezidium v kolonce srážky s pevnou překážkou. Za rok 2010 policie eviduje skoro 17 tisíc takových nehod a 187 usmrcených (velká část, 115 z nich, ovšem zahynula po kolizi se stromem).

Snad to nebude boj s větrnými mlýny

Většina billboardů kolem českých dálnic zmizí do pěti let, slíbilo ministerstvo dopravy loni v létě.

U nově otevíraných úseků dálnic už není výstavba reklamních ploch povolována. A úřady se zároveň snaží ukončit pronájmy míst, kde reklamní poutače stojí. Odstraňování billboardů ale naráží na překážky, majitelé je díky kličkování v zákoně mohou postavit třeba jen kousek vedle na pozemku, na který silničáři nemohou.