Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Billboardy nosí smrt. Loni zabily deset lidí

  19:14aktualizováno  26. května 10:23
Každoročně zemře na tuzemských dálnicích kolem deseti lidí poté, co jejich auto narazí do železné konstrukce reklamních billboardů.

Na nebezpečných billboardech okolo dálnice D1 běží nyní i kampaň pěti stran: ODS, ČSSD, lidovců, Strany zelených a Nezávislých demokratů Vladimíra Železného - ilustrační foto | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Stovky ploch pro reklamy kolem dálnic pronajímá soukromým firmám stát. Ročně z toho má směšnou částku. "Za loňský rok jsme za pronájem dostali 11,4 milionu korun," řekl mluvčí ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.

Česká rarita
Česko je  přitom v Evropě billboardovou raritou. Ve většině ostatních zemí jsou reklamy na silnicích a dálnicích dálnice mimo obec zakázány.

A tahle česká specialita navíc představuje hned dvojnásobné nebezpečí: kromě toho, že reklamní billboardy lemující české dálnice odvádějí pozornost řidičů, přináší jejich masivní konstrukce v případě nárazu smrtelné riziko.

O co jde? I když jsou billboardy okolo českých dálnic postaveny legálně, chybí u nich svodidla, jež mají bránit tomu, aby auta v případě nehody končila v ocelovém sevření jejich konstrukcí.

Zábrany jsou přitom už od roku 2000 předepsány zákonem. Jen na úseku dálnice D1 mezi Prahou a Brnem lze napočítat nebezpečných poutačů 174. Z řady z nich se nyní na řidiče usmívají optimistické tváře českých politiků včetně ministra dopravy Milana Šimonovského.

"Kdyby svodidla byla u všech billboardů, nemusela by mít řada nehod tak fatální následky,“ říká Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Povinnost zabezpečit reklamní cedule proti možnému střetu s vozidly mají podle zákona o pozemních komunikacích jejich provozovatelé, tedy ve většině případů reklamní agentury. Ty kolem nich mají na vlastní náklady vybudovat svodidla nebo betonové zábrany. Jiným řešením je vyměnit železné traverzy, na kterých jsou cedule upevněny, za stojany, které se při nárazu sklopí a auta přes ně bezpečněji přejedou.

Jsme bezmocní
Povolení k postavení poutačů kolem dálnic dává ministerstvo dopravy. To o problému s nebezpečnými billboardy ví, ale nemůže s ním prý nic dělat. Většina reklamních cedulí totiž od ministerstva dostala povolení už v roce 1999. Tedy těsně předtím, než začal platit "bezpečností“ paragraf, a povinnost se na ně tedy podle výkladu ministerstva nevztahuje.

Stejně argumentují i zástupci největšího provozovatele reklamních ploch kolem dálnic, News Outdoor Czech Republic, která patří do mediálního království Ruperta Murdocha.

"To je nějaký úřednický blábol. Chtějí tím říct, že jenom proto, že nějaké povolení bylo vydáno dřív, se mohou lidi dál zabíjet?“ říká prezident českého autoklubu Roman Ječmínek. S výkladem ministerstva se neztotožňuje ani řada oslovených právníků, kteří se dopravní problematikou zabývají.

Ministr Šimonovský včera rozhovor na téma billboardů odmítl s tím, že je "v terénu a nemá podklady k tomu, aby mohl kvalitně odpovědět“.

Výhodný byznys? Neřekneme
Odborníci na dopravní bezpečnost proti poutačům kolem silnic bojují už celé roky. "Jejich zákaz je u nás prostě politicky neprůchodný,“ říká Pavel Fastr, jeden z autorů české dopravní legislativy.

Jeden z hlavních argumentů, proč zákaz poutačů dosud neprošel, je to, že se příjem z pronájmu reklamních ploch soukromým firmám investuje zpátky do vylepšování silnic.

Ale jak vyplývá ze včerejšího sdělení Ředitelství silnic a dálnic, není téměř co investovat. Příjem z pronájmu 520 reklamních ploch na českých dálnicích byl za minulý rok pouhých 11,4 milionu korun. Jen pro srovnání: vybudování kilometru dálnice přijde zhruba na jednu miliardu.

Billboardy v Česku skoupil
miliardář Murdoch

Australan Rupert Murdoch ovládající jedno z největších mediálních království světa od britského listu The Times po americkou televizní síť Fox vlastní většinu billboardů, které lemují české dálnice a silnice.

Jednatel jeho společnosti News Outdoor Czech Republic Stanislav Lazar nechce prozradit, kolik za to jeho firma státu platí.

Podle našeho zjištění nejsou desítky vašich reklamních cedulí zabezpečeny proti střetu s auty, tak jak ukládá zákon. Jak je to možné?Tak to jste všímaví, to jste si všimli dobře. Ale novelizace zákona byla provedena v roce 2000, když už billboardy na silnicích stály. Takže se na ně zákon nevztahuje, nejde přece jít do minulosti.

Takže podle vás nemusí být nijak ochráněny?Podívejte, my jsme ještě natolik vstřícní, že jsme se dohodli s ministerstvem a tam, kde je ta nehodovost značná, vybudujeme takzvané příhradové konstrukce (speciální konstrukce cedulí, které by měly následky případného střetu zmírnit, pozn. red).

Konstrukce kolika billboardů jste už takhle vyměnili?
To vámz hlavy nepovím, ale děláme to od začátku roku. Buduje se to postupně. Neděláme nic protizákonného a to, co děláme, vlastně ani nemusí být.

Na základě čeho jste získali místa na lukrativních místech kolem dálnic?
Koupili jsme českou společnost Quo a společně s ní i smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Kolik za billboardy státu platíte?
Platíme nájem, platíme tržní nájmy. Chcete vědět kolik?

Ano.
To je obchodní tajemství. Ale je to všechno podle zákona a nikde se nic neporušuje.


Výhodný byznys? Ne pro státní kasu 
Z údajů poskytnutých Ředitelstvím silnic a dálnic, které reklamní plochy soukromým firmám pronajímá, lze vypočítat, že stát má z jednoho billboardu postaveného v okolí dálnice příjem asi jedenadvacet tisíc korun ročně. Jde však o velmi hrubé odhady.

Většinu reklamních cedulí kolem dálnice spravuje již zmíněná Murdochova firma News Outdoor Czech Republic. K pronájmu na českých dálnicích nabízí zhruba 400 billboardů.

Podle obchodního oddělení této firmy u nich stojí pronájem jednoho dálničního billboardu kolem deseti až patnácti tisíc korun měsíčně - tedy asi sto dvacet až sto osmdesát tisíc korun ročně. To je však pouze základní cena bez veškerých případných slev, které mohou být i několik desítek procent.

Z porovnání cen za pronájem s částkami, které dostává ministerstvo, vyplývá, že billboardy v okolí dálnic jsou velmi pravděpodobně výhodný byznys pro úplně někoho jiného, než je státní kasa.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...