Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Billboardy u dálnic jsou spíše proti řidičům

  16:43aktualizováno  16:43
- Přínos komerčních billboardů pro silniční provoz je nulový, jejich nebezpečí hlavně při havárii naopak obrovské. Německo, Rakousko, Francie, Nizozemsko, Španělsko - to je namátkový výčet zemí, kde u dálnic stojí jen a jen billboardy podporující bezpečný provoz. Reklama u silnic je v těchto zemích na rozdíl od tuzemska úplně zakázána. Billboardy totiž mohou škodit hned na několika úrovních.
Za prvé: mohou odvádět šoférovu pozornost od řízení. "Nelze bohužel přesně určit, kolik nehod billboardy zaviní tím, že se řidič místo na silnici dívá na poutač. Ale vzhledem k tomu, že máme ročně dvanáct nehod na jeden dálniční kilometr, což je evropský nadprůměr, mohou vysokou nehodovost ovlivnit i billboardy," tvrdí Josef Tesařík z policejního prezidia. Miroslav Bátěk, který šéfuje Asociaci venkovní reklamy, negativní vliv reklamy na řidičovu koncentraci nepřipouští. "Vše je v rukou řidiče, je to jeho věc, jestli se dívá na billboard nebo ne. Třeba ve Spojených státech jsou billboardů podél dálnic stovky." Jiný názor zastává ředitel Asociace reklamních agentur Jiří Mikš: "Jsem proti billboardům na dálnicích, jsou nebezpečné."
Naprosto prokazatelná je nebezpečnost billboardů v situacích, kdy řidič sjede mimo dálnici. "To se může stát každému, když dostane smyk, chce-li se vyhnout nehodě nebo když usne," říká psycholožka Vlasta Rehnová z Centra dopravního výzkumu. Minulý rok na billboard doplatila například bývalá poslankyně Marie Noveská, která narazila do reklamní tabule a nehodu nepřežila. "Byla jsem se tam podívat, všude kolem je jen křoví, kdyby tam nestál billboard, auto s paní exposlankyní by tak prudce nenarazilo," myslí si Vlasta Rehnová.
Ještě větší trampoty mohou způsobit billboardy nasvícené ostrými světly. "Jednak vytvářejí velký kontrast mezi ztemnělou noční dálnicí a malým ostře osvětleným prostorem, což řidiče oslňuje. A za druhé, když řidič v dálce takový billboard spatří, může se podle něj začít orientovat a ani si nevšimne, že dálnice uhýbá," upozorňuje Vlasta Rehnová.
BEZPEČNOSTNÍ KAMPANĚ
JSOU ZATÍM BEZZUBÉ
V evropských zemích, kde jsou tabule s reklamou zakázány, povolují jen ty billboardy, které podporují bezpečnost dálničního provozu. "Jste připoutáni" nebo "Řídit neznamená řádit" - hesla v tomto duchu se objevují podél dálnic v Evropské unii. Na tuzemských dálničních billboardech se naopak v posledních letech objevovaly nápisy, které od bezpečného chování spíše odrazovaly. Vyzývaly k maximální rychlosti, jiné se řidičů ptaly, zda je lepší cestu prozívat nebo protelefonovat. "Naštěstí tyto billboardy na dálnicích dlouho nevydržely," říká Vlasta Rehnová.
Že je propagace bezpečného provozu formou dálničních upoutávek na domácích cestách ještě v plenkách, ukazuje právě probíhající kampaň s názvem "Přemýšlej, než se rozjedeš!" Reklamu, která radí řidičům, na co nezapomenout před jízdou, otiskly noviny a časopisy na svých inzertních stránkách, ve stejné podobě se objevila i na plakátech podél dálnic. "Nic proti obsahu kampaně, ale její prezentace na dálnicích je pro řidiče spíše nebezpečná," kritizuje billboardy úředník ministerstva vnitra, který však nechce uvést své jméno. Naráží na to, že billboard nemá jeden nosný symbol, který by byl srozumitelný řidiči jedoucímu po dálnici vysokou rychlostí. "Ten, kdo si chce obsah tabule přečíst, musí nákresy a text zkoumat povážlivě dlouho," dodává. "Bohužel jsme přišli příliš pozdě na to, že těch témat je na plakátech mnoho, pro příště plánujeme kampaně, které budou více přehledné," přiznává Radek Ječmínek z Autoklubu České republiky, který za kampaní stojí. "Billboardy na dálnicích jsou ale jenom jednou částí celé kampaně a měly by ji jen připomínat," tvrdí Radek Ječmínek.
Jak dlouho budou ještě komerční billboardy lemovat dálnice, je ve hvězdách. "Přání všech lidí, kteří se zabývají bezpečností, je, aby billboardy zmizely," říká Jiří Konečný z ministerstva dopravy, kde připravují nový silniční zákon. "Bojím se ale, že půjde o politické rozhodnutí," naráží Jiří Konečný na podezření, že za reklamou stojí mocná ekonomická lobby, jejíž drápy často vedou až do poslaneckých lavic. Nový silniční zákon nezačne platit před rokem 2000.

Nejhorší je situace u velkých měst, poutačů jsou tu desítky.

Tento prý nepovedený billboard by měl vybízet k bezpečnému chování na silnicích.

V Evropské unii jsou povoleny jen billboardy, které podporují bezpečnost provozu.

Autor:


Témata: nehody, Autoklub, Hesla


Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.