Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Biopaliva planetu Zemi nezachrání

aktualizováno 
Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí nedávno vydala dokument, v němž volá po zastavení honby za 10% hranicí využívání biopaliv v roce 2020. Nejnovější výzkumy totiž ukazují, že přínosnost takového řešení je diskutabilní.

Evropská agentura pro životní prostředí chce přehodnocení současné politiky biopaliv. | foto: Profimedia.cz

Již delší dobu se z řad odborníků na životní prostředí, ekonomů i politiků ozývají hlasy, že snaha o splnění současných limitů pro minimální podíl využívání biopaliv může ve skutečnosti životnímu prostředí a ekonomice Evropské unie uškodit.

Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) přišla se závěry studie, na jejichž základě oficiálně žádá o přehodnocení současně nastavených cílů ve využívání biopaliv. Podle aktuálního scénáře se totiž měla v automobilové dopravě v roce 2005 nahradit biopalivy minimálně 2 % spotřeby ropných produktů, v roce 2010 pak 5,57 %. Nedávno pak EU zavelela, že v roce 2020 by mělo být celých 10 % spotřeby pokryto biopalivy. A to i přes to, že 2% cíle z roku 2005 nebylo dosaženo a podle současného vývoje to vypadá, že ani mety 5,75 % v roce 2010 Evropa zdaleka nedosáhne.

I přesto, že nebylo zatím dosaženo vytyčených cílů, spotřeba biopaliv v Evropské unii rychle roste. A začínají se tak ukazovat první výrazné dopady jejich produkce a nákupu ze zahraničí. Vědecká komise EEA tak na základě zkoumání současného stavu poukázala na řadu problémů, které biopaliva a jejich produkce přinášejí. Komise tak je proti jakémukoli rychlejšímu zavádění biopaliv a tvrdí, že je nutno přehodnotit současný postup a přístup.

Vědecká komise EEA například zjistila, že produkce biopaliv současnými technologiemi první generace je neefektivní a nevyužívá biomasu dostatečně intenzivně s ohledem na úsporu fosilních paliv a snížení produkce skleníkových plynů. Za současného stavu jsou účinnější technologie přímé výroby elektrické energie nebo tepla z biomasy a tyto způsoby by tak měly být preferovány nad výrobou biopaliv.

Navíc využívání biomasy znamená, že spotřebováváme již tak omezené množství přírodních surovin z našeho životního prostředí. Množství půdy, na které lze plodiny pro pozdější bioenergetické využití pěstovat, je totiž omezené. A podle zpráv Vědecké komise EEA by bylo pro dosažení 10% hranice využívání biopaliv zapotřebí více půdy, než je k dispozici. A to i v případě, že bychom počítali s využitím efektivnějších způsobů výroby biopaliv pomocí technologií druhé generace. Intenzivní produkce biopaliv by tak měla za následek daleko větší zatížení půdy, vodních zdrojů a druhové různorodosti zemědělství.

K dosažení vytyčených cílů by bylo zapotřebí biopaliva dovážet, ale Vědecká komise EEA varuje, že v mnohých částech světa se kvůli zvýšené poptávce po biopalivech kácejí pralesy. A dopad produkce biopaliv na životní prostředí mimo EU se místním orgánům bude jen velmi těžko sledovat a vyhodnocovat, proto komise před dovozem biopaliv nebo biomasy varuje.

Vědecká komise Evropské agentury pro životní prostředí tak žádá, aby byl současný cíl 10 % biopaliv na celkové spotřebě paliv v dopravě přehodnocen a odložen. Jeho přesný dopad na životní prostředí by se totiž v současnosti těžko odhadoval. Komise zároveň žádá o důkladný průzkum dopadu využívání biopaliv na životní prostředí a o zavedení nových, realističtějších a podstatně mírnějších limitů.





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Porsche Cayenne TURBO 500...
Porsche Cayenne TURBO 500...

r.v. 2010, naj. 179 358 km, benzín
1 088 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.