Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Biopalivo ušetří až 8 korun na litru. Ne každé auto ho ale snese

  14:28aktualizováno  14:28
Kvůli vysokým cenám pohonných hmot roste mezi řidiči zájem o levnější biopaliva. Jejich spotřeba proto roste a rozšiřuje se také počet čerpacích stanic, kde lze bionaftu či jiný typ biopaliva tankovat. Biopaliva jsou dnes levnější, protože jsou osvobozena od spotřební daně.

Saab 9-3 BioPower | foto: iDNES.cz

Jeden litr vysokoprocentního biopaliva E85 je zhruba o osm až deset korun levnější než klasický benzin. Litr směsné motorové nafty i čisté bionafty B100 stojí asi o dvě až pět korun méně než diesel. Je ale třeba počítat s tím, že při jízdě na E85 se spotřeba zvýší o zhruba 30 procent, protože biolíh má nižší výhřevnost než benzin.

Povědomí o biopalivech je však podle CZ Biom – Českého sdružení pro biomasu stále poměrně malé a na trhu existuje prostor pro více vozů jezdících na tento zdroj.

Lihové opojení

Jak se jezdí na biolíh v Saabu 9-3 - ČTĚTE TEST

Podle výkonného ředitele CZ Biom Jiřího Trnky letos mnohonásobně vzrostla spotřeba biopaliva E85 proti loňsku. V pololetí přesáhla spotřeba 100 milionů litrů, zatímco za loňský rok činila spotřeba zhruba jeden milion litrů. Směsné motorové nafty se v polovině roku spotřebovalo přes 700 milionů litrů, loni to bylo kolem 120 milionů. Na celkové spotřebě pohonných hmot se však biopaliva stále podílejí jen asi dvěma či třemi procenty.

Biopaliva se nyní v Česku prodávají na zhruba 350 čerpacích stanicích, to je však podle zástupců CZ Biom stále málo v poměru k celkovému počtu zhruba 3 700 veřejných pump. Síť čerpacích stanic s biopalivy je nejslabší na dálnicích, kde dominují velké společnosti a prodejce biopaliv berou jako konkurenty. Biopaliva tak většinou prodávají menší pumpy na venkově.

Biopaliva mají také řadu odpůrců, kteří tvrdí, že například ničí motory vozidel. Zástupci CZ Biom však upozornili, že biosložky nelze použít ve všech automobilech. Motory pro ně musí být zvláštním způsobem upraveny. Jak jezdit na biolíh čtěte ZDE

Automobily na biopaliva nabízí již například Ford, Škoda, Renault, Volvo či Saab. Podle Trnky však existuje na trhu prostor pro více typů těchto vozidel. Ford nabízí několik modelů na biopaliva, kterých se v ČR zatím prodaly desítky. "Věřím, že brzy překročíme hranici stovky prodaných vozů," řekl ředitel komunikace Fordu Martin Linhart.

V současnosti se v České republice povinně přimíchává do veškerého paliva nízké procento biosložky. Do benzinu to je přes čtyři procenta bioetanolu a u nafty šest procent metylesteru řepkového oleje. Kvůli nařízení Evropské unie by tento podíl měl do roku 2020 vzrůst na deset procent. Přimíchávání biopaliv do pohonných hmot má pomoci snížit emise skleníkových plynů, podpořit domácí zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozech paliv.

Autoři: ,




Nejčtenější

Trabanty se do Československa oficiálně přestaly dovážet v polovině osmdesátých...
Otec trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na...  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Česku se nejspíše bude vyvíjet nové auto pro Indii. Škoda nabere lidi

Automobilka Škoda Auto se přiblížila další velké vývojové zakázce na nové auto, která přinese výrazné rozšíření počtu zaměstnanců v Mladé Boleslavi. Pro...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 958 km, diesel
630 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.