Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bláznivé hračky, sporťáky a krásky autosalonu Tokio

Exkluzivně   8:33aktualizováno  8:33
Tokio (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Ve vývojových centrech japonských značek asi ubylo ufonů. Jejich koncepty už nevypadají tak nadpozemsky, některé by mohly rovnou na silnici. A hádali byste, že šéfdesignér Mazdy nejezdí v mazdě?

Autosalon v Tokiu právě otevřel. Japonci mají oproti Česku osmihodinový náskok, takže už mají všechny novinky nafocené a prostudované do šroubku.

Poprvé v nových prostorách a poprvé v novém termínu. Namísto října otevírá začátkem prosince. Znalec tokijských autosalonů brblá, že je výstava na velkém výstavišti moc rozstrkaná a neuspořádaná.

I tak je tokijské výstaviště, kde se 42. ročník asijského autosalonu koná, k návštěvníkovi milosrdné, mezi dvěma hlavními halami je to sice pět minut chůze, letem světem se dá ale všechno proběhnout za dvě hodiny. Když si chcete každou novinku prohlédnout a občas se do nějaké posadit, prohodit pár gest a úsměvů s hosteskami a rukama požádat o katalog, stíháte všechno pohodlně za jeden den.

Nepočítejte ale s tím, že tu něčemu porozumíte. Anglicky se Japoncům moc mluvit nechce. Zahrnou vás ale zdvořilými plachými úsměvy a snaživě a úslužně vám aspoň dají katalog.

Domácí vedou

Tokijský autosalon je samozřejmě obrovskou slavností domácích automobilek. Snad všechny bez výjimky se tu chlubí novinkami a koncepty, které už nevypadají také bláznivě jako před lety (teď působí spíš tak nějak "hračkoidně"). Japonská nadvláda, kterou jasně vnímáte v tokijských ulicích, se na výstavišti projevuje naplno. Expozice nejsou tak opulentní a obrovské, jak jsme zvyklí z Evropy.

Nejobsypanější stánek? První den asi ten Subaru. Dlouho očekávané kupé BRZ s pohonem zadních kol se konečně představilo v sériové podobě. Více o Subaru BRZ čtěte ZDE.

Vedle Nissan představil už třetí variaci na téma malé pivo. Koncept se Pivo opravdu jmenuje a není to proto, že by konstruktéři rádi popíjeli Asahi - skvělé japonské pivo (mimochodem pro Evropu ho vaří pivovar na pražském Smíchově). Pivo se totiž díky všem natáčecím kolům umí otočit na místě, vychází to z anglického "pivot", otáčet se.

Fotogalerie

Toyota má výstaviště "obšancované" ze všech stran. V hlavní expozici značky hraje prim nové kupé - dvojče Subaru BRZ. Tedy bude hrát, ještě v poledne první den stánek teprve stavěli. Do všech stran ale nápisy křičí, že se má pod jejím logem vrátit radost z řízení. 

"V Evropě se bude prodávat pod označením GT-86," řekl  exkluzivně pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení automobilky Tomáš Vaněk. "Je to reminiscence na dva legendární sportovní modely toyoty, nejznámější sporťák GT2000 z šedesátých let a Toyotu Corollu AE86, v Japonsku nazývanou hachiroku."

Novodobá "hatchina" má pod kapotou dvoulitrový plochý motor původem od Subaru. Boxer ale motoráři Toyoty osadili systémem přímého vstřikování. Dvě stovky koní budou tahat kupé, které váží necelých dvanáct set kilo.

Na tokijském výstavišti stojí zrzavou metalízou lakovaná 86 (tak se bude jmenovat v Japonsku) v jediném exempláři. Podle Tomáše Vaňka začne sériová výroba příští rok. "Do Česka dorazí v půlce 2012," upřesnil pro iDNES.cz Tomáš Vaněk.

U Mazdy stojí parádní rudý koncept takeri. Rázné dynamické linie doplňují jemné vlnky na bocích, kterých si všimnete, jen když budete pozorní. Nějak takhle by mohla vypadat nová Mazda 6, která se chystá na příští rok. Zase to má být parádní svezení, slibují vývojáři. S novým balíčkem technických vychytávek jménem Skyactive to tak asi fakt bude. Víte, v jakém autě jezdí Akira Tamatani, šéfdesignér Mazdy? Aby měly nové mazdy stále ten sportovní náboj, stojí mu v garáži alfa romeo, sám to aspoň říká.

Pár krabiček do uliček

Honda má na hodně tmavém stánku mezi motorkami zaparkovaných hned několik krabiček na kolech, které se hodí do tokijských uliček. U Hondy pracuje asi nejvíc snílků myslících na budoucnost mobility - samé jednomístné samohyby, zastřešené motorky a další roztodivná přibližovadla, kterým se zdráháte říkat auto...

Nejveseleji je u Suzuki. Září tu "hračkoidní" dvoumístný oranžový koncept Q, ve kterém snad není jediná rovná linka a vedle malá, žabičkově zelená regina, které by to na ulici moc slušelo.

Passat v pohorkách

Do tří hlavních hal z Evropanů dorazil jen Volkswagen, Audi, Renault, BMW, Mercedes, Mini, Citroën a Peugeot.

Třeba Volvo, které se zdá být mezi Tokijci kočárem bohatých, nedorazilo. Nepočítáme-li náklaďáky stejné značky. Zato tu je expozice Jaguaru a Land Roveru.

VW a Audi si přivezly dokonce dvě světové premiéry, pětidveřovou verzi mrňouse Audi A1 Sportback a zvýšené, oplastované provedení passatu, které se v nové zálesácké výbavě jmenuje alltrack - zastánci spikleneckých teorií mohou začít spřádat hypotézy, proč se Superb Scout, který už byl několikrát spatřen na českých cestách ne a ne představit veřejnosti.





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.