Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blíží se čas pro letní vzorek

  15:06aktualizováno  15:06
- Jestliže byla pro bezpečnou zimní jízdu důležitá včasná náhrada letních pneumatik zimními, bude zanedlouho v péči o poměrně drahé zimní pláště na místě opětovné přezutí auta do letního obutí. »Ten čas nadejde v situaci, kdy průměrné denní teploty vystoupí nad pět stupňů Celsia,« informuje Jiří Hradil, který se patnáct let podílel na vývoji pneumatik ve firmě Barum Continental v Otrokovicích.

A David Firbach, pražský obchodník s pneumatikami nejrůznějších značek, upřesňuje, že současné zimní pláště jsou stavěny pro využití do zhruba dvanácti stupňů nad nulou.

»Při vyšších teplotách se rychleji opotřebují,« připomíná Firbach. Je tedy na motoristovi samém, aby zhodnotil podmínky,v nichž cestuje,a podle toho k jarnímu přezouvání svého vozu přistoupil. Jiří Hradil soudí, že pravý čas bude zhruba od poloviny března nejpozději do poloviny dubna i v horách.

Návrat k letním pneumatikám, které jsou na vozidle větší a obvykle také jezdecky frekventovanější část roku, lze využít k periodické výměně kol. Řidič, který dosud postavení kol na vozidle nestřídal, může vstoupit do jarní sezony úkonem, kterým prodlouží životnost pneumatik.

»Podle aktuálních zkušeností je nejlepší měnit kola jen na jedné a téže straně vozidla - přední za zadní, a naopak - a zachovat přitom smysl jejich otáčení. Systém s křížením a zařazováním rezervy se už přežil,« připomíná Jiří Hradil.

Signálem ke změně postavení by měl být nanejvýš dvoumilimetrový rozdíl v hloubce dezénu pneumatik, přičemž lepší pláště patří na přední nápravu. Kdo zimní pneumatiky ojel nebo je dosud neměl, ten by měl s jarní obhlídkou kol automobilu pomýšlet na příští zimu.

Možností jsou zimní protektory, které je vhodné dát vyrobit během hlavní motoristické sezony tak, aby byly připraveny k prvním mrazům na podzim 2000. Protektory stojí zhruba 50 až 70 procent ceny nových zimních pneumatik a například v motoristicky mnohem vyspělejším Německu se těší velké oblibě motoristů. Tvoří tam 70 procent z vyrobených protektorů, zatímco v tuzemsku je tento podíl jen čtyřicetiprocentní.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.