Blíží se čas pro letní vzorek

- Jestliže byla pro bezpečnou zimní jízdu důležitá včasná náhrada letních pneumatik zimními, bude zanedlouho v péči o poměrně drahé zimní pláště na místě opětovné přezutí auta do letního obutí. »Ten čas nadejde v situaci, kdy průměrné denní teploty vystoupí nad pět stupňů Celsia,« informuje Jiří Hradil, který se patnáct let podílel na vývoji pneumatik ve firmě Barum Continental v Otrokovicích.

A David Firbach, pražský obchodník s pneumatikami nejrůznějších značek, upřesňuje, že současné zimní pláště jsou stavěny pro využití do zhruba dvanácti stupňů nad nulou.

»Při vyšších teplotách se rychleji opotřebují,« připomíná Firbach. Je tedy na motoristovi samém, aby zhodnotil podmínky,v nichž cestuje,a podle toho k jarnímu přezouvání svého vozu přistoupil. Jiří Hradil soudí, že pravý čas bude zhruba od poloviny března nejpozději do poloviny dubna i v horách.

Návrat k letním pneumatikám, které jsou na vozidle větší a obvykle také jezdecky frekventovanější část roku, lze využít k periodické výměně kol. Řidič, který dosud postavení kol na vozidle nestřídal, může vstoupit do jarní sezony úkonem, kterým prodlouží životnost pneumatik.

»Podle aktuálních zkušeností je nejlepší měnit kola jen na jedné a téže straně vozidla - přední za zadní, a naopak - a zachovat přitom smysl jejich otáčení. Systém s křížením a zařazováním rezervy se už přežil,« připomíná Jiří Hradil.

Signálem ke změně postavení by měl být nanejvýš dvoumilimetrový rozdíl v hloubce dezénu pneumatik, přičemž lepší pláště patří na přední nápravu. Kdo zimní pneumatiky ojel nebo je dosud neměl, ten by měl s jarní obhlídkou kol automobilu pomýšlet na příští zimu.

Možností jsou zimní protektory, které je vhodné dát vyrobit během hlavní motoristické sezony tak, aby byly připraveny k prvním mrazům na podzim 2000. Protektory stojí zhruba 50 až 70 procent ceny nových zimních pneumatik a například v motoristicky mnohem vyspělejším Německu se těší velké oblibě motoristů. Tvoří tam 70 procent z vyrobených protektorů, zatímco v tuzemsku je tento podíl jen čtyřicetiprocentní.