Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turbomeister má slavný oranžový oblek, který obdivovalo Brno

aktualizováno 
BMW 2002 týmu Alpina se prosmýkne zatáčkou v Bosonohách a upaluje dál. Slavné oranžové speciály vídali na vlastní oči v sedmdesátých letech i diváci kolem starého brněnského okruhu, tehdy ho vodila taková esa jako Hans Stuck. Poklonou kultovnímu autu je koncept BMW 2002 Hommage.

BMW 2002 Hommage "Turbomeister" | foto: BMW

Ve strojích oblečených do typického oranžového laku týmu BMW Alpina závodili taky James Hunt, Jacky Ickx nebo Niki Lauda. Dnes už starý přírodní okruh v Brně připomíná jen pár zapomenutých míst a z BMW 2002 je ceněný veterán.

BMW 2002 starém brněnském okruhu
Hans Stuck na starém brněnském okruhu za volantem BMW Alpina 2002

Úspěšný závodní vůz má ale mnohem slavnější historickou úlohu: objevil pro evropské vozy turbo. Přeplňování je dnes díky překotnému vývoji v posledních letech téměř normou, v sedmdesátých letech ho konstruktéři aut teprve objevovali.

Fotogalerie

Koncept BMW 2002 Hommage se představil v první půlce roku v nebesky modrém lakování, nyní se převlékl do závodnického.

A právě v modelu BMW 2002 Turbo ročníku 1973 (pro pořádek: černobílé fotky ve fotogalerii jsou z roku 1971, to byla ještě verze bez přeplňování) se představilo první v Evropě sériově vyráběné auto s motorem osazeným turbodmychadlem. Jeho 1 035 kilogramů pohánělo 170 koní. Auto s pneumatikami na hony vzdálenými těm dnešním a bez elektronických andělů strážných vyžadovalo pevnou ruku zkušeného krotitele.

Reminiscence na původní „praturbo“ 2002 Hommage má pod kapotou techniku z BMW M2, tedy řadový třílitrový šestiválec s 370 koňmi, samozřejmě s turbem.

Stejně jako kdysi nechybí poťouchlost v podobě zrcadlově otočeného nápisu Turbo na přídi, to, aby se ostatní klidili z cesty, až jim vyplníte zpětné zrcátko.

Nápisy na konceptu jsou pak vtipnou připomínkou původního sponzora, výrobce známého bylinného likéru.

BMW 2002 Hommage "Turbomeister"
BMW 2002 Hommage "Turbomeister"
Témata: BMW


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.