BMW 3 GT

BMW 3 GT | foto: BMW

BMW 3, jaké tu ještě nebylo. Liftback pro rodinné cestování

  • 22
Vědělo se o něm dlouho dopředu, teď je podoba nové karosářské verze BMW 3 oficiální. Trojku, která je nejtradičnějším modelem mnichovské značky, známe jako sedan, kombík, kupé a kabriolet. Nově je tu GT, což v názvosloví BMW znamená liftback.

Stávající generace trojky je v prodeji rok, doposud byl k mání sedan a kombík, který u BMW tradičně označují jménem Touring. Nové GT má být co do praktičnosti někde na půl cesty mezi nimi.

BMW 3 Gran Turismo vyznává styl a filozofii, kterou okoukalo u většího modelu 5 GT. Má být rodinnou a stylovou alternativou klasického modelu. Vždyť třeba v USA není pětkový kombík vůbec v nabídce a k mání je pro ty, kdo hledají něco praktičtějšího než sedan, právě GT.

BMW 3 GT

GT v pojetí mnichovských je tedy hatchback nebo přesněji liftback, s hodně skloněným zadním oknem a velkým víkem kufru. V případě 3 GT je ovládané servomotorky a na přání můžete mít samočinné otvírání, stačí mávnout nohou pod zadním nárazníkem.

Rozdílů oproti klasické trojce je však víc. Přestože je BMW 3 o dost větší než předchozí generace, stále je to štíhlý atlet. GT působí boubelatějším dojmem. Nový velký cestovatel (gran turismo) od BMW je oproti kombíkové trojce delší o 20 centimetrů (4 824 mm), širší je o 18 mm (1 828 mm) a vyšší o 81 mm (1 508), o 110 mm se protáhl i rozvor (2 920 mm).

To všechno znamená víc místa pro posádku. Šofér se spolujezdcem sedí oproti trojce o šest centimetrů výš, což naznačuje, že GT má hrát v nabídce značky roli jakéhosi MPV, která jsou ceněná právě i pro vyvýšenou pozici za volantem. Cestující na zadních sedadlech mají o sedm centimetrů pro nohy víc. Samozřejmě se přifoukl i kufr. Ten má oproti BMW 3 Touring o 25 litrů víc, naloží tedy 520 litrů a když se sklopí zadní sedadla, pojme 1,6 kubíku. Na praktickou notu hrají také polohovatelná opěradla zadních sedadel (dělení 40:20:40).

BMW 3 GT
BMW 3 GT
BMW 3 GT

Nový model se také od obyčejné trojky liší bezrámovými okny dveří a aktivním spojlerem, který se vysouvá při překročení 110kilometrové rychlosti, zpátky zajede, když zpomalíte pod sedmdesátku. Kdo chce, může samozřejmě křidélko na zádi ovládat podle libosti ovladačem z místa řidiče. BMW tvrdí, že aerodynamika GT je díky této vychytávce stejná jako u sedanu, navíc křídlo zvyšuje o třetinu přítlak na zadní nápravě.

BMW 3 GT

Do začátku vystartuje 3 GT s nabídkou pěti motorů, bez výjimky přeplňovaných. Vrcholem je provedení 335i, u kterého pohání zadní kola šestiválec s výkonem 306 koní. Další dva benziňáky jsou čtyřválce s objemem dva litry ve verzích 318i (184 k) a 320i (245 k). Další dva motory v nabídce spalují naftu: dvoulitry s výkony 184 a 143 koní pohánějí verze 320d a 318d. Na výběr je mezi standardní šestistupňovou manuální převodovkou a osmistupňovým automatem. Do konce roku ještě dorazí verze 325d (218 k) a provedení s pohonem všech kol xDrive.

Autosalonovou premiéru má nová netradiční trojka naplánovanou na autosalon do Ženevy na začátek března. Prodej odstartuje v červnu. Příplatek oproti kombíkové verzi by měl podle předběžných informací být kolem 40 tisíc, nejlevnější provedení 320i by tedy mělo začínat na ceně kolem 950 tisíc korun.