BMW 335i Convertible

BMW 335i Convertible | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

BMW 335i Convertible: mocná zbraň nejen pro slunné počasí

  • 46
Stovky mil kvalitních a téměř vozůprostých silnic, arizonské slunce nad hlavou a divoká krajina plná poutavých scenérií. Zážitek? Pro Evropana, který sedí za volantem nového BMW 335i Convertible rozhodně.

zvenčí  |  zevnitř  |  jízda  |  motor závěr

Mnichovská automobilka má s výrobou otevřených vozů letité zkušenosti. BMW 3 Convertible patří už přes dvacet let mezi velmi oblíbené otevřené modely.

Více než 276 tisíc vyrobených trojkových kabrioletů v letech 1986 – 2006 bylo pro automobilku závazkem, moderní automobilové trendy zase výzvou dělat věci jinak než doposud. Čtvrtá generace je v mnoha ohledech revoluční a přesto tak klasická.


Vnitřní prostor je tradičně koncipovaný jako čtyřmístný, označení 2+2 by pro něj však bylo příznačnější. Opravdového pohodlí si totiž užívají výhradně pasažéři na předních příjemně tvarovaných a všemožně nastavitelných sedadlech.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW můžete koupit na www.automodul.cz

Vzadu je situace o poznání horší. Za běžně urostlým řidičem a spolujezdcem bohužel nezbývá mnoho místa pro dolní končetiny, v ostatních směrech je naštěstí místa dostatek.. Přístup k zadní řadě je tradičně velmi dobrý, se staženou střechou ještě o poznání snazší.

Architektura vnitřního prostoru je totožná s kupé, novinkou je ovládací tlačítko střechy umístěné na středovém tunely mezi sedadly.

Ergonomie ovládání a kvalita řemeslného zpracování snesou ta nejpřísnější měřítka, za pozornost stojí i čalounění kůží se speciální povrchovou úpravou, která lépe odráží sluneční paprsky a méně se zahřívá.

Přínosem na poli cestovního komfortu je i nový program klimatizace, který při stažené střeše ignoruje informace z vnitřních teplotních čidel a řídí se výhradně pokyny z vnějších snímačů.

Kufr - potažmo jeho velikost - je u otevřených vozů pouze okrajovou záležitostí. Mnichovští dali novince do vínku průměrných 350 litrů zavazadlového prostoru, v otevřené konfiguraci si musí posádka vystačit se 210 litry.

Ve dvoumístném, tedy nejpravděpodobnějším obsazení, lze přepravní možnosti vozu rozšířit i o zadní sedadla. Aby nedošlo k jejich poškození nebo zašpinění, lze sklopit jejich opěradla do vodorovné polohy. Vzniklá ložná plocha s plochým dnem a odolným polstrováním pojme bez obtíží dvě běžná cestovní zavazadla nebo jeden "loďák".

BMW 335i ConvertibleBMW 335i Convertible

Exteriér: elegance na úkor dravosti

Stejně jako předchůdce, i nový mnichovský kabriolet je technicky i stylisticky nejvíce spřízněn s trojkovým kupé. Po třech generacích plátnem zahalených kabrioletů ale přichází zásadní zlom.

BMW, podobně jako řada dalších automobilek neodolalo moderním trendům a navzdory tradici vybavilo svůj nový kabriolet pevnou skládací střechou. Technicistní klientela jásá, tradicionalista dost možná zatlačuje v koutku oka slzu.

Co naplat, třídílný ocelový top má oproti plátěné střeše řadu výhod. Mimo příspěvku na poli bezpečnosti výrazně zvyšuje využitelnost vozu v zimních měsících. Promyšlená trojdílná konstrukce navíc umožnila přizpůsobit střešní oblouk tak, aby se co nejvíce podobal elegantním tvarům kupé. Z toho profitují zejména cestující na zadních sedadlech, montáž rozměrnějších oken totiž podle slov výrobce znamená o 30% lepší výhled do stran a o 38% dozadu.

Přeměna z elegantního kupé na kabriolet trvá pouhých 22 vteřin, zpětná transformace je o vteřinu delší. K ovládání lze využít tlačítka v kokpitu nebo na dálkovém ovladači.

Trojkový sedan svým designem vyvolal řadu kladných i záporných ohlasů. Kabriolet i kupé jsou v diskutovaných partiích od základu jiní, ubylo dravosti a arogance, přednost dostala vznešenost a elegance.

Kdo by přesto nebyl se standardním vzhledem spokojen, pro toho výrobce už zpočátku připravil individualizační sadu doplňků (tzv. M-paket). Ten zahrnuje nejen nové prahové nástavce, nárazníky a kola až do rozměru 19", ale i tužší naladění podvozku v neposlední řadě i drobná zušlechtění interiéru. Obzvláště náročná klientela může samozřejmě využít i programu BMW Individual, který umožňuje z běžného sériového vozu vytvořit originální klenot.

BMW 335i Convertible

Jízdní vlastnosti: automobilový Olymp

BMW je především o řízení. Model 3 Convertible toto pravidlo více čí méně potvrzuje. Více proto, že jízda pod širou oblohou ještě umocňuje zážitek, méně proto, že kupé s nižším těžištěm a menší pohotovostní hmotností dokáže přece jen o trochu více.

Konstrukce otevřené verze si vyžádala dodatečné vyztužení v oblasti podvozku a čelního okna. Zhruba dvousetkilový nárůst hmotnosti oproti kupé se přiliš neodrazil na dynamických vlastnostech, při ostrých manévrech ale lze u "topless" verze vypozorovat o trochu menší chuť k zatáčení. Podvozek je tradičně tužší, což při jízdě po kvalitním povrchu nikterak neubírá na cestovním komfortu.

Absence střechy se na jízdních vlastnostech vozu projevuje jen minimálně, pouze při razantní jízdě po asfaltových roletách je cítit drobná nervozita na jinak suverénním chování podvozku. Výtečné trakční schopnosti, mimořádná torzní tuhost karoserie a precizní řízení zajišťují perfektní kontrolu nad vozem v kterékoliv jízdní situaci.

Nad bezpečnosti posádky samozřejmě bdí i celá řada elektronických systémů. Ty jsou naštěstí nastaveny tak, že svým zásahem nijak neomezují ani řidičovy závodivé choutky .

Vysoké hodnocení zaslouží také aerodynamika otevřeného BMW. Ani při vysokých rychlostech se staženou střechou není posádka obtěžována nadměrnými poryvy větru ani hlukem. Díky příplatkovému deflektoru, jehož instalaci zvládne bez potíží i jediná osoba, dovnitř nefouká ani zezadu.

BMW 335i Convertible

Motor 335i: potrava pro bohy

Pod kapotou testovaného BMW byl uložen moderní šestiválec s označením 335i, do příchodu vrcholné verze M3 nejvýkonnější motorizace v nabídce.

"Třipětka", která si svou premiéru odbyla v trojkovém kupé je kapitolou sama pro sebe, její konstrukce a vlastnosti by bez obtíží vydaly na samostatný článek.

Za obvyklým označením motorizace se překvapivě neukrývá atmosférický agregát o zdvihovém objem 3500ccm, ale třílitr dopovaný dvěma malými turbodmychadly z produkce Mitsubishi.

BMW jakožto tradiční zastánce atmosférických agregátů se tímto krokem vydal na tenký led, první zkušenosti ale napovídají, že riskovat se vyplatí

Výkon 306 koní, 400Nm kroutícího momentu v rozmezí 1300 – 5000 otáček, zrychlení z nuly na stokilometrovou metu za 5,8s a maximální rychlost omezena na obligátních 250 km/h to jsou sice šťavnaté papírové hodnoty, ale jen chabá interpretace reality.

Jen pro srovnání. Současná generace M3 Cabrio má o necelých 37 koní více a sprint na stokilometrovou hranici zvládne o tři desetiny rychleji, v pružném zrychlení dokonce zaostává.

Praktické kvality přeplňovaného mnichovana jsou téměř neuvěřitelné. Při jakékoliv rychlosti stačí přišlápnout plynový pedál a posádka je v mžiku zatlačena do sedadel. Bez znatelnější prodlevy, bez charakteristického zvuku turba, bez nutnosti podřazení.

Pocitově lze vlastnosti motoru přirovnat k mohutném osmiválci oproti němu však vyniká lehkostí a větší chutí hnát se do otáček.

Zážehový agregát je velmi nadstandardně odhlučněn což ocení především milovníci jízdy s větrem ve vlasech, zapřísáhlým příznivcům Bayerische Motoren Werke by absence výraznějšího zvukového doprovodu naopak mohla vadit. Hlavním zdrojem hluku jsou navíc laděné koncovky výfuku, mechanických hluků motoru si pasažéři užijí opravdu pomálu.

Špičkovému agregátu zdatně sekunduje standardně dodávané manuální šestistupňové ústrojí. Příjemně tvarovaná volící páka se v kulise pohybuje po precizně vymezených drahách a s výjimkou podřazování na druhý stupeň, kdy je efektivnější využít meziplynu je změna převodových stupňů velmi rychlá a snadná.

Výrobcem deklarovaná průměrná spotřeba má hodnotu 9,9 litrů, praktická zkušenost na pětisetkilometrové trati však prokázala apetit zhruba o polovinu vyšší. Nutno ovšem přiznat, že s využitím dynamického potenciálu jsme rozhodně nešetřili.

Nabídka motorů: šestiválce hrají první housle

Paleta pohonných jednotek bude zahrnovat tři benzínové šestiválce, jeden zážehový čtyřválec a vznětový šestiválec. Později by mohl nabídku doplnit i některý ze slabších dieselových agregátů (325d nebo 320d).

Portfolio na opačném konci ceníku rozšíří špičková verze M3 s osmiválcovým čtyřlitrem pod kapotou.
Všechny pohonné jednotky, včetně vznětové jsou vybaveny přímým vstřikem paliva na principu common-rail a piezoelektrickými vstřikovači.

Pětice nabízených motorů je dále obdařena řadou systémů určených ke snížení spotřeby pohonných hmot. Základní čtyřválec navíc obsahuje funkci Auto Start Stop, která v klidovém stavu a zařazeném neutrálu automaticky zhasíná motor a na pokyn spojkového pedálu jej zase bleskurychle uvádí do provozu.

Resumé: koncert za hodně peněz

Nový trojkový kabriolet patří právem na samý vrchol segmentu. Lepší požitek z jízdy s větrem ve vlasech dokáží kromě motocyklů zprostředkovat snad jen vybrané dvoumístné roadstery.

Mnichovský výrobce nasadil laťku opravdu vysoko, kvalitativní, ale bohužel i cenovou. Více než dvousettisícový příplatek za pevnou skládací střechu dost možná zamezí výraznějšímu odlivu klientely od stylisticky podobné verze kupé.

Základní verze (320i) bude startovat na částce 1 158900 Kč, standardně vybavená "třitřipětka" přijde bratru na jeden a půl milionu korun. Prodej začíná od března.

,