BMW řady 3

BMW řady 3 - BMW řady 3 se začalo vyrábět v roce 1975. | foto: BMW

BMW 4, nebo 3? Rozhodlo se před třiceti lety

  • 21
Nechybělo mnoho a tento článek mohl být o BMW řady 4. Ještě nedlouho před uvedením nebylo totiž jasné, jakou číslicí bude označení nového vozu mnichovského výrobce začínat. Ve hře byly trojka a čtyřka. Nakonec zvítězila trojka a během třech desetiletí tak dala jméno už pěti generacím aut.

Výroba první generace trojkové řady se rozběhla před třiceti lety, v létě 1975. Nová modelová řada dostala typické ledvinky vystupující plasticky z předku vozu. Menším překvapením pak byl klínovitý tvar dvoudveřového auta.

Rozměry a krátké převisy se staraly o sportovní vzhled a zejména sportovní jízdní vlastnosti mnichovské novinky. Pod kapotami modelů 316, 318, 320 a 320i byly motory o výkonech 90, 98, 109 a 125 koní. Trojka s nejsilnějším motorem uháněla rychlostí 180 kilometrů v hodině.

Aby se vozy s dvoulitrovými motory odlišily i opticky, dostaly dva kulaté světlomety vedle sebe, osmnáctka a šestnáctka měly jen jeden kruhový světlomet na každé straně.

V roce 1981 už byl trojek milion a modelová řada se stala nejúspěšnější v historii automobilky. O rok dříve průzkum zjistil, že bezmála osmdesát procent majitelů se pro BMW 3 rozhodlo kvůli jeho jízdním výkonům, šedesát čtyři procent kupujících přesvědčil sportovní vzhled limuzíny.

Trojka podruhé: čtyři dveře i kabrio
Druhá generace trojkové řady vjela do života v roce 1982 a měla nelehký úkol navázat na úspěchy starší sestry. Ačkoli zvenku bylo auto oproti předchůdci o tři centimetry kratší, uvnitř bylo o stejně místa více.

Design druhé trojky se změnil. Dvojité světlomety už nebyly výsadou jen silnějších modelů, přední blinkry se přestěhovaly z místa vedle světel na nárazník. Jízdní vlastnosti dvoudveřové limuzíny se ještě zlepšily, auto bylo asi o třicet kilogramů lehčí, motory byly silnější a díky lepší aerodynamice se zvýšily i maximální rychlosti.

Rok po představení nové generace měla premiéru i první čtyřdveřová trojka. Výrobce tak odstranil překážku, která mnohým potenciálním zákazníkům v koupi trojkového BMW bránila.

Rokem vylepšení byl pro trojku rok 1985. V nabídce motorů přibyl naftový šestiválec v modelu 324d, roli sportovce začal plnit model 325i, který byl k dispozici i jako čtyřmístný kabriolet. Hlavní novinka roku 1985 ale pod lehce upravenou kapotou skrývala čtyřválec vyvinutý ze závodního motoru. První BMW M3, sportovní náčiní pro silnici, poháněla síla dvou set koní.

Kombík z kutilovy garáže
V roce 1987 dostala rodina trojek dalšího člena. Kombík nazvaný touring se ale v hlavě jednoho z inženýrů automobilky zrodil už o pár let dřív. Budoucí otec potřeboval v autě místo pro rozrůstající se rodinu a zároveň nechtěl přijít o sportovní vlastnosti své trojkové limuzíny.

S požehnáním nadřízených se tedy v říjnu 1984 zavřel do své garáže. Limuzínu si vzal do parády a za půl roku měl kombíka, zatím jen pro soukromé účely. Když jeho dílo viděli šéfové, byli nadšení. V dubnu 1987 představila automobilka BMW 3 touring.

Třetí generace ukryla světla
Osmdesátá léta utekla a design dosluhující generace trojky rychle stárnul. Náprava v podobě nové, už třetí generace BMW 3, přišla na podzim 1990. Jejím hlavním poznávacím znamením byly dvojité světlomety schované pod společným skleněným krytem.

Kolik kterých bylo

Za třicet let vyrobila automobilka BMW téměř 9,5 milionu trojek. Tato modelová řada je tak zdaleka nejúspěšnější v historii firmy. Pokud bychom postavili jednotlivé generace proti sobě, vyšla by nejlépe ta čtvrtá. Na kontě má přes tři miliony vyrobených vozů. Předchozí, třetí generace, opustila továrny v počtu 2,7 milionu kusů.

Trojek druhé generace stihli mnichovští v letech 1982 až 1993 vyrobit 2,34 milionu. První generace se vyráběla v letech 1975 až 1983. Továrny v Mnichově a Dingolfingu opustilo 1,36 milionu aut. První trojka ve své době překonala rekord, nikdy předtím nevyrobilo BMW tolik aut jedné modelové řady.

Oproti dřívějším zvyklostem se nová limuzína představila rovnou ve čtyřdveřovém provedení. Provedení se dvěma dveřmi následovalo o dva roky později, tentokrát ovšem jako kupé. To sice bylo velmi podobné limuzíně, bylo ale jiným, samostatným, autem. Sedělo o tři centimetry blíže zemi, přední kapota byla oproti limuzíně delší a plošší, dveře měly bezrámová okna, záď byla kratší a nižší.

Brzy po kupé následovaly nová "em trojka" a kabriolet. V roce 1994 jim přibyl nový sourozenec jménem compact - dvoudveřové auto s místem pro pět cestujících a zkrácenou a zkosenou zádí s velkým vstupním otvorem do zavazadelníku. O rok později pak vyjela i očekávaná druhá generace touringu.

Počtvrté, ale ne naposled
Éru čtvrté generace zahájila v květnu 1998 čtyřdveřová limuzína. Její vzhled se v porovnání s předchůdcem ještě více zakulatil. Změny tradičně proběhly i pod kapotou, kde motory posílily a snížily spotřebu. Zvětšil se také vnitřní prostor.

Rok po limuzíně se představilo i nové kupé, delší, širší a nižší než základní model. Zanedlouho poté vyjel i další touring. Po verzi M3 a kabriu přibyl v roce 2001 v pořadí druhý compact, o 21 centimetrů kratší než limuzína.

Zatím poslední generace trojkové řady BMW, v pořadí už pátá, vyrazila na cestu za zákazníky letos. V červenci se pak představila varianta touring. - více zde