BMW řady 5 Touring

BMW řady 5 Touring | foto: BMW

BMW 530 xDrive: rychlíková silniční lokomotiva

  • 35
Jak byste popsali krásu dejme tomu takové Audrey Hepburnové? Nebo, pro ty mladší, třeba Nicole Kidmanové? Slova by asi nebyla dost výstižná: kdo žádnou z těchto étericky něžných hereček nikdy neviděl, těžko si jejich půvab dokáže představit. A podobné to je s popisem jízdních dojmů kombíkového BMW řady 5 ve verzi s pohonem všech kol.

Bez přehánění: když je něco téměř dokonalé, opravdu těžce se to popisuje. Vždy navíc existuje velké riziko, že část čtenářů nepochopí, že chvála recenzenta pramení z objektivních kvalit testovaného vozu, nikoli z jeho osobního zaujetí právě pro tuto značku.

Říkám na rovinu: nikdy jsem neměl slabost pro vozy BMW, ani jsem žádný nevlastnil. A přesto - když jsem nějaký testoval, nadchl mě svými jízdními vlastnostmi a vyvážeností, jež u mnohé konkurence postrádám.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých automobilů BMW Řady 5 www.automodul.cz

Totéž platí u BMW 530 xD, na níž stěží najdu vadu, až na dvě: tou objektivní je cena, jež vůz vyřazuje z hledáčku běžného motoristy; tou subjektivní pak pocit, že řídit tenhle bezmála pětimetrový vůz není tak zábavné, jako jeho menší kolegy.

Pro manažera a zároveň otce rodiny, který chce od své limuzíny reprezentativní vzhled i perfektní bezpečnost a jízdní vlastnosti, je kombíková čtyřkolka splněným snem. Jestliže ovšem čeká od svezení radostné vzrušení, má smůlu.

Řídit velkého bavoráka je jako být strojvůdcem na lokomotivě - řízení je naprosto přesné, reakce auta jsou přísně neutrální a čítankově předvídatelné - ale chybí jim hravost, jakou mají jedničkové i trojkové modely mnichovské značky.

Auto prostě jede za všech okolností jako po kolejích, ze zvolené stopy neuhne ani při razantním průjezdu zatáčkou serpentiny - čtyřkolka eliminuje jakékoli náznaky zábavného přetáčivého chování, jimiž jsou proslulá klasická BMW s motorem vpředu a s náhonem na zadní kola.

Čtyřkolka je dlouho neutrální, pak nastupuje mírná nedotáčivost. Její vinou si také nedopřejete efektní protočení zadních kol při rozjezdu, také akcelerace z 0 na 100 km je o něco pomalejší než u dvoukolky. Je-li to ovšem daň za stabilitu a bezpečí, komu by to vadilo? Nutno ještě dodat, že podvozek umí i přes efektně velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami skvěle utlumit výtluky českých (ne)cest, což jsme velmi ocenili.

A ta cena? Pravda, nám běžným smrtelníkům se pravděpodobně nikdy nepoštěstí mít volného 1,5 milionu k tomu, abychom jej mohli utratit za auto; ale mezi stejně vybavenými prémiovými konkurenty je částka 1,44 milionu korun za základní výbavu (ovšem velmi obsáhlou) běžná.

Třeba kombíkový Mercedes E 4Matic s turbodieselem 3,2 litru a pětistupňovým automatem aktuálně vyjde na 1 479 000 Kč, Volvo XC 70 v plné výbavě se čtyřkolkou vyjde na 1 415 000 korun. Kdo na bavoráka má a chtěl by jej, měl by asi chvíli počkat a zjistit, jak mohutné bude právě probíhající posilování české koruny - importér totiž kvůli propadu kurzu právě o něco zdražil. Ještě nedávno stál stejný vůz přesně 1 322 500 Kč, tedy o 122 tisíc korun méně.

Náš zapůjčený bavorák vypadal opravdu pěkně, až na trochu trapnou "náklaďáckou" mřížku, která z kombíku dělala náklaďák M1. Ještě poslanci tuhle úchylku už zrušili. Naštěstí právě v našem exempláři mřížka nerachotila jako u dříve testované X5. To dojem z luxusního auta pořádně otráví...

Když už jsme v kufru, za jeho (elektricky ovládanými) pátými dveřmi se skrývá 500 litrů pro náklad a navíc druhé nízké patro pod podlážkou s praktickými přihrádkami na drobnosti.

Co uvnitř? V interiéru jsou použity jen špičkové materiály, i jejich slícování je bezchybné. Ať už má ovšem kdokoli jakýkoli názor na dvojité "zastřešení" budíků nebo vzhled tříramenného volantu, nemluvě o informačním systému iDrive, ovládaným otočným ovladačem vedle "joysticku" automatické převodovky, jedno je jisté: po usednutí do skvělé příplatkové sedačky přestane o estetice přemýšlet. Ergonomie je totiž dokonalá, volant skvěle padne do ruky a s multimediálním systémem iDrive jsem si rozuměl asi o tři sta procent lépe než s konkurenčním MMI od Audi.

S autem jsem během týdenního testu najel 2 100 kilometrů, vesměs na německých dálnicích. Na ně je tenhle polykač kilometrů ideální. Rychlosti přes 200 kilometrů zvládá bravurně: maximálka je podle výrobce 245 km/h, a nemám důvod mu nevěřit, byť jsem jel maximálně 227 km/hodinu; více provoz nedovolil. Už zmíněný pocit stability a jízdy po kolejích je v takové rychlosti k nezaplacení.

Třílitrový šestiválcový turbodiesel ke kombíkové pětce vysloveně sedne: jede s ní jak utržený vagon a není vůbec nenasytný. Je pravda, že díky klasickému dieselovému klapotu - slyšitelnému hlavně po studeném startu - si nafťák s benziňákem nespletete, zato u benzinky budete mnohem spokojenější.

I při vysoké průměrné rychlosti 136 kilometrů v hodině ukázal palubní počítač 8,2 litru nafty na 100 kilometrů, což je velmi dobrá hodnota. Na druhou stranu, velký objem agregátu znamená, že ani v nižších rychlostech se o moc níž nedostanete - můj rekord byl 7,5 litru. Ale na to se v této cenové kategorii zas tak nehraje.

Nač se naopak hraje velmi, je ticho v kabině při rychlé jízdě. A tady zaslouží BMW absolutorium: hlukoměr ukázal na testovacím úseku při rychlosti 140 km v hodině 66,5 decibelu - a to je zatím druhá nejlepší hodnota v historii našich měření, těsně za Lexusem GS 450, ovšem benzinovým. Ještě při dvoustovce na tachometru je v bavoráku větší klid než třeba v Renaultu Mégane předchozí generace při stočtyřicítce (73,1 decibelu).

Jistě na to má vliv, že třílitrový motor není nutné nijak vytáčet: při 140 na tachometru točí 2 050 otáček, při 160 pouhých 2 400. Největší zátah impozantního 500 newtonmetrového krouťáku ostatně přichází ještě před hranicí dvou tisíc otáček; pak motor bez nějakého turbokopance plynule táhne až k hranici čtyř tisíc, za níž už vadne. Po výkonové stránce zkrátka není motoru co vytknout, stejně jako spřažení s přesně řadicí šestistupňovým automatem, jenž nezaváhá v nízkých ani ve vysokých rychlostech.

Co zbývá ještě pochválit? Třeba vestavěný navigační systém s takzvanou dynamickou navigací, která na rozdíl od jiných značek komunikuje česky - a také se nemusí nijak aktivovat ani nastavovat. Funguje prostě automaticky, tak jak by to mělo být.

Mně málem zachránila před dlouhým stáním v mnohakilometrové koloně u Sinsheimu, když mě zničehonic začala vyzývat k okamžitému sjetí z dálnice. Já jí ale nevěřil, po zkušenostech s jinými navigacemi, které mě občas zbytečně vedly po čertech ďáblech. Měl jsem, ta kolona tam opravdu byla...

BMW 530 xD v číslech
motor šestiválcový turbodiesel 2 993 ccm
max. výkon 173 kW/4000 ot.
max. točivý moment 500 Nm/1750 ot.
zrychlení 0-100 km/h 6,9 s
max. rychlost 245 km/h
převodovka šestistupňová automatická
kombinovaná spotřeba 8,2 (naměřená v testu) l/100 km
užitečná hmotnost 600 kg
rozměry 4 843 x 2 030 (se zrcátky) x 1 491 x 2 886 mm
(d x š x v x rozvor)
základní cena 1 440 500 Kč