BMW 6: šelma z Mnichova

  • 30
Obrovská šelma se vynoří zpoza zatáčky a burácející osmiválcový motor ji žene s neustále kupředu. Prolétne ulicí, lidé se otáčejí, odlétávají jim klobouky, padají věci z rukou... prostě a jednoduše velkolepé představení. BMW 6 je nejen o síle a rychlosti, ale také o výjimečnosti a stylu. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * MOTOR A SPOTŘEBA JÍZDNÍ VLASTNOSTI * CENA

"Šestka" je prostě pořádný kus auta. Auta, které nenechá nikoho chladným. Přesně takové jaké si představuje zhýčkaný kupec, který zatřese měšcem a z něho vypadnou téměř 3 miliony. Čeká od něj vše: zábavu, pohodlí a ovace.

Nectnosti? Pro "šestku" neznámý pojem.

VNĚJŠÍ VZHLED

Na rozdíl od konkurentů není design "šestky" usedlý. Právě naopak, nesnaží se za každou cenu oslovit nesmělými tvary, karoserie je plná rázných linií a nečekaných zlomů.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW můžete koupit na www.automodul.cz

Svaly atleta tvoří na první pohled jeden celek, ze kterého čiší dynamika. Na druhý pohled odhalíme, že i při "skládání" obrovského kupé se šéfdesignér BMW Chris Bangle držel avantgardní filozofie ostatních modelů. Karoserie při bližším pohledu není jednolitý celek, ale mnoho hmot poskládaných do sebe, ty se pak navzájem protínají a prolínají.

Nejpatrnější příklad najdeme na zádi vozu. Téměř všichni, kdo BMW 6 zezadu zahlédli si uvědomili, že víko kufru je zde jaksi navíc. Splývavá záď by mu možná slušela více, připomínala by pak ale moc Porsche Carrera.

Kupé se svou panoramatickou střechou (za příplatek) působí vyváženějším dojmem. Kabriolet ale i s nataženou střechou nadělá parády víc než dost. Plátno střechy sice hraje na klasickou notu, posádka však téměř nezaregistruje snížení pohodlí. Špinit si ruce s jejím skládáním také nemusíte. Stačí zmáčknout knoflík na středovém tunelu a asi 20 sekund počkat. Že si se střechou v Mnichově opravdu vyhráli svědčí i malý prostor do kterého se skládá. Další "vychytávkou" je skleněné vertikální zadní okno. Umí se zasouvat a vysouvat nezávisle na střeše. Mimo jiné slouží i jako "větrolam" při jízdě beze střechy.

I přesto, že kabrioletu chybí střecha a v porovnání s kupé by měl být o něco méně tuhý, podařilo se mnichovským tuto nectnost aut beze střechy dokonale eliminovat. Dodatečné výztuhy udělaly své a ve výsledku tak žádné "kroucení" karoserie nepociťujete.

INTERIER A KUFR

Interiér nabízí povedenou symbiózu pohodlí, luxusu a sportu. Samozřejmostí je kožené čalounění, ušlechtilé dřevo nebo hliník. Obě karosářské verze jsou 2+2 místné, nutno ovšem říci, že v případě kabrioletu je prostoru pro dlouhé nohy slečen na sedadlech vzadu spíše poskrovnu.

Sedadla řidiče a spolujezdce jsou polohovatelná ve všech myslitelných směrech, zadní jsou alespoň výrazně tvarovaná. Přístrojová deska samozřejmě nepostrádá diskutabilní systém i-Drive. Výhodou je, že se řidič neztrácí v záplavě ovladačů, před usednutím za volant je však doporučeníhodné projít si alespoň letmo manuál.

BMW 6 Convertible 
 čtěte ZDE

BMW 6 coupe 
čtěte TADY

Kufr je, díky jakoby nepasujícímu víku kufru, obdivuhodně velký. V tomto ohledu můžeme důvěřovat firemním materiálům, že do něj dvě sady golfových holí a jeden kufr navrch nacpeme. U kabrioletu je místa o něco méně, na dovolenou ve dvou na francouzskou riviéru se ale se stanem, spacákem a karimatkou nejezdí. Ostatně, zubní kartáček a kreditní kartu poskládáme do schránky před spolujezdcem. Pro puntičkáře přeci jen dodejme přesnější údaje. Kufr kupé pojme 450 dm3 zavazadel, u kabria je to pak 350 dm3 (se složenou střechou 300)

MOTOR A PŘEVODOVKA

BMW nabízí do své šelmy prozatím pouze jediný motor, osmiválec V8 Valvetronic bi-Vanos (variabilní časování a zdvih ventilů). Ono vlastně není moc co přebírat.  Osmiválcový motor padne kupátku i kabrioletu jako ulitý. Maximální výkon 245 kW (333 koní) rozhýbe kupé z 0 na 100 za 5,6 sekund, u kabrioletu na to potřebuje 6,1 sekund. Nechá si líbit jak nízké otáčky, kdy pod hliníkovou kapotou jen tak pobrukuje, tak ty opravdu vysoké - špičkový výkon motor dává při 6100 ot./min.

Maximální kroutící moment 450 Newtonmetrů (při 3700 ot./min) pak vnukne myšlenku, že by na BMW 6 byl možná třeba zbrojní pas.

Při razantním sešlápnutí plynu se pak čerti žení, hluboký bas se změní v hrdelní ryk, okolojedoucí auta se schovávají do příkopů, chodci nevěřícně kroutí hlavami a... řidič v dokonale odhlučněním interiéru poslouchá Bacha a Dvořáka. Kupodivu ani do kabria při stažené střeše příliš nedoléhá burácení osmiválce, proto stále trápíte pedál plynu a necháte se unášet zvukem linoucím se z dvojice mohutných výfuků.

K motoru je na výběr ze tří šestistupňových převodovek. Sportovce pravděpodobně nejvíce osloví klasický manuál. Když se ovšem necháte opojným zvukem vysokých otáček motoru unést přespříliš, budete nemile překvapeni pohledem na palivoměr. Klikatice horských silniček s burácejícím motorem dokáže vyhnat spotřebu do závratných výšin - rekordní průměrná spotřeba dosahovala 31 litrů na 100 kilometrů. Při velmi dynamické jízdě, ovšem s rozumným zacházením vůči motoru, se spotřeba udržuje na velmi přijatelných 14-15 litrech.  Otázkou také zůstává jakou životnost budou mít mechanické díly (převodovka, spojka), které jsou nuceny při řazení snášet velké rázy a vypořádávat se s obrovským výkonem využívaným na maximum.

Manuální převodovka zaslouží ještě jednu výtku. Je jasné, že "šestka" není čistě sportovní nářadí a má svého majitele především reprezentovat, umístění řadící páky je však i přesto - alespoň pro figuranta přibližně parametrů "oskara" (testovací figuríny automobilu) - trochu nepohodlné. Mohutný středový panel je v tu chvíli spíše na obtíž a v kombinaci s nečekaně dlouhými drahami řazení jako vrchol ergonomie příliš nepůsobí.

Druhou převodovkou v pořadí je opět šestistupňový Steptronic. Klasická automatická převodovka s možností pseudosekvenčního řazení jednotlivých stupňů. Pro dynamickou jízdu se ukázala jako dostačující. Zábavy s ní sice tolik neužijete, ale cílové skupině penzionovaných manažerů přijde dozajista vhod.

Velkou zábavu lze naopak zažít se sekvenční převodovkou SMG. Pravda, klasická "sekvence" ze závodních speciálů to není, sportu s ní ale užijete víc než dost.  Řadit můžete buď "pádly" na volantu (od sebe - dolů, k sobě - nahoru), nebo joystickem na středovém tunelu.  Řadit lze pod plynem, automatická spojka - auto s SMG má stejně jako automat jen dva pedály - na chvíli sepne a během 0,15 - 0,8 sekundy automat změní rychlostní stupeň. Nohou stále stejně tlačíte plynový pedál do podlahy a stádo pod kapotou neúnavně táhne.

"ESeMGéčku" opravdu věříte, že řadí rychleji než vy na klasickém manuálu, nota bene, máte-li aktivovaný režim Sport (tužší charakteristika tlumení), to pak SMG dokáže přeřadit za nějakých 150 milisekund. Pravda trochu to škube, ale 333 koní pod kapotou u manuální převodovky občas poskočí jinak než jste původně zamýšleli i vám. Převodovka umí dokonale využívat zvukovou kulisu, nechá točit motor až do nějakých 6 500 ot./min a pak teprve zasáhne omezovač. Zážitkem je i meziplyn, který jednotka přidá do každého podřazení.

SMG převodovka je více klasickou "sekvencí" než automatem. Opravdu je každý převodový stupeň nutno zařadit, elektronika to za vás neudělá. Při předjíždění s plynem na podlaze je nezřídka nucen zasáhnout omezovač otáček, to pak stačí zařadit vyšší rychlostní stupeň a forsáž pokračuje.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Ač je BMW 6 opravdovým korábem, může se pochlubit excelentními jizdními vlastnostmi. Klasicky zadní náhon mu propůjčuje veskrze sportovní charakteristiky. Na silnici drží jako klíště, do zatáček se vrhá nebojácně. Je jen na pudu sebezáchovy řidiče co si k podvozku dovolí.  BMW 6 dostalo do vínku ideální rozložení hmotností 50:50 jak ve verzi kupé, tak u kabrioletu. Je však mít třeba stále na mysli, že "šestka" není zrovna drobeček a že fyzika platí i pro auta s vrtulí na kapotě.

Téměř 1700 kilogramů  kupátka a o 220 kg více u kabria sice téměř necítíte, ale stále jsou s vámi. Uvědomíme-li si, že inženýři udělali pro odlehčení auta vše (podvozek a kapota je z hliníku, stejně jako blatníky, dveře a víko kufru jsou pak plastové) pak je jasné, že řídíte opravdu obrovské auto.

"Salámy" pneumatik se zahryznou do asfaltu, máte-li vypnutého elektronického hlídače DSC, neposedně poskočí zadek a jste v prachu. Po vás zbyly jen dvě 275 milimetrů široké šmouhy na silnici a vůně spálené gumy.  

Kotouče ostrých brzd ukryté pod osmnáctipalcovými (za příplatek devatenáctipalcovými) ráfky dokáží auto bez zaváhání ukočírovat, i při "panickém" brzdění na hranici maximální rychlosti auto neztrácí na ovladatelnosti. 

Tytam jsou doby, kdy jízda kabrioletem byla zábavou pro opravdové milovníky větru ve vlasech. I "nahoře bez" a pouze s vysunutým "větrolamem" lze velkým kabriem od BMW uhánět s větrem o závod. Vytáhnete-li všechna okna, nevíte ani příliš o tom, že nad vaší hlavou chybí několik decimetrů čtverečních plechu. Uvědomíte si to však rázem ve chvíli, kdy se opovážíte povystrčit ruku ven. Ozkoušet si podobnou kratochvíli v 250 kilometrové rychlosti (na tolik mají jak kupé, tak kabrio nastavený omezovač) si napodruhé rozmyslíte, ale napoprvé to zkusí snad každý. Poté co ji vrátíte na volant, můžete si užívat jeho vyhřívaného věnce.

CENA

BMW řady 6 se pohybuje ve vodách, kde cena je až to poslední na co je slušné se ptát. Auto, kde položka nadstandardní výbavy stojí polovinu toho co nová fabie, je především třešničkou na dortu.  Ptát se po standardní a nadstandardní výbavě  "šestky" je holý nesmysl, jednodušší je vyjmenovat co v přehledu nenajdeme.

U BMW však vědí za co 2,5 milionu korun chtějí. Za výborné jízdní vlastnosti, neuvěřitelný motor a moře luxusu k tomu. 

,