Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW 635 CSi Hartge: československá autolegenda je v Lánech

  13:00aktualizováno  13:00
Muzeum sportovních vozů v Lánech rozšířilo svou kolekci exponátů o automobil, jenž lze označit za nový klenot rozsáhlé sbírky. Jde o BMW 635 CSi Hartge, s nímž v roce 1983 na evropských tratích zářili legendární závodníci Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge. Vůz v bílo-modré kombinaci s výjimečně rychlými Čechoslováky byl před pětadvaceti lety postrachem továrních týmů s jezdci formule 1 a dalšími jezdeckými esy.

BMW 635 CSi Hartge | foto: Muzeum sportovních vozů Lány

Jen nedostatek zkušeností a tučného rozpočtu zapříčinil, že se dvojice libereckých jezdců neprosadila v roce 1983 ještě více než dvěma výsledky na stupních vítězů v ME cestovních automobilů. Výkony za volantem bavorského automobilu tehdejší skupiny A přesto nastartovaly kariéry obou pilotů v dalších letech.

BMW 635 CSi Hartge

O Zdeňka Vojtěcha se na pomezí let 1983/84 přetahovali Tom Walkinshaw se svým týmem Jaguar TWR a šéfové tovární stáje BMW. Břetislav Enge zůstal mezi nejrychlejšími piloty soukromých vozů BMW, přičemž v roce 1986 se stal oficiálním pilotem bavorské značky v týmu Linder. Za střídače tehdy míval také tenkrát aktuálního jezdce F1 Christiana Dannera.

Rychlí exoti
"Hned bych se projel. Jde to nastartovat?" zněla první slova Tomáše Engeho, jen co se do lánského muzea přijel na bavorskou automobilovou perlu podívat. Jakmile dorazili jeho otec Břetislav a syn Zdeňka Vojtěcha Štěpán, rozjelo se dlouhé a pestré povídání.

BMW 635 CSi Hartge

Motor - Schrick BMW, 6 válců v řadě
- objem 3475 ccm
- rozvod 1xOHC
- 2 ventily na válec
- výkon 308 koní
Převodovka - pětistupňová Getrag s řazení H
Hmotnost - 1 185 kg
Pneumatiky - Pirelli

Plné vzpomínek táty Engeho a postřehů obou pokračovatelů liberecké závodnické líhně. Jejich rozhovor glosoval autor funkční repliky Luboš Matoušek, dlouholetý technik společnosti Charouz Racing System a pak i tehdejší týmový manažer Václav Bervid.

"Byli jsme za exoty, ovšem pekelně rychlé exoty z Československa," vzpomíná Václav Bervid. "Do roku 1981 sice Zdenda se Slávkem a dalšími piloty jezdili Evropu s legendární Škodou 130 RS, ale mít BMW nejsilnější divize, to bylo do té doby něco nepředstavitelného. Jenže všechny ty hvězdy včetně jezdců F1 nás přehlížely jen do chvíle, než uviděly časy našich kluků."

BMW 635 CSi Hartge

Československé BMW tenkrát úspěšně bojovalo s jezdci jako byli Hans-Joachim Stuck, Tom Walkinshaw, Manfred Winkelhock, Johnny Cecotto, Dieter Quester, Helmut Kelleners, Hans Heyer či Jonathan Palmer.

Zatímco renomované stáje, většinou s tovární účastí značek, třeba Schnitzer, Jaguar a Austin Rover TWR, Juma, Eggenberger, byly profesionálními sestavami s perfektním zázemím i rozpočtem, Čechoslováci vše poznávali doslova za pochodu.

BMW 635 CSi Hartge

Jejich přebudovaný autobus Karosa ŠL sloužil pro transport závoďáku stejně jako kuchyně a ložnice. "Neměli jsme peníze na preventivní výměny důležitých dílů. Na to jsme dopláceli nejvíc," vypráví Bervid. "Navíc jsme nikdy přesně nevěděli, jestli nás Svazarm pustí na příští závody, to také hrálo svou roli."

Dřina za volantem
"Paměť mi sice moc neslouží (smích), ale na tenhle auťák se nedá zapomenout,"  řekl v lánském muzeu Břetislav Enge. Z domova přivezl kromě kroniky plné fotografií i svou tehdejší kombinézu a nejcennější trofej – pohár za druhé místo z italského Mugella. Tyto dvě relikvie českého motorsportu obratem věnoval muzeu.

"Řízení bylo hodně náročné, hlavně v maratonu na čtyřiadvacet hodin ve Spa. Na doporučení BMW Motorsport se v autě neměl používat posilovač řízení. Hrozilo totiž poškození motoru," líčí Enge starší. "Když už jsem skoro nemohl, natočil jsem volant a s pomocí plynu projel plynulým smykem…"

BMW 635 CSi Hartge

Štěpánovi Vojtěchovi i Tomáši Engemu bylo v roce 1983 šest let. Tátové od jara do podzimu závodili napříč Evropou, pouze jedinkrát za sezonu, v červnovém Brně, jim mohli být nablízku. Tenkrát se ale stáj Václava Bervida výjimečně představila i na trati Havířov-Šenov. "Na Brno 1983 žádnou vzpomínku nemám, ale dodnes si vybavuji, že jsem se v Havířově nemohl v tlačenici dostat k tátovi," vypráví Štěpán Vojtěch.

"A taky mám v paměti nějakou zkušební jízdu na letišti. Byli jsme vzadu v autě s bráchou Tomášem a dalším Tomem, malým Engem. Drželi jsme se ochranného rámu a koukali, jak táta kmitá s volantem," poznamenává Štěpán Vojtěch.

Při vzpomínce se směje stejně jako jeho kamarád Tomáš Enge, který prohodí: "Bylo to tenkrát velké závodění a naši tátové byli častokrát rychlejší než všechny tehdejší hvězdy. Rád bych tu dobu také zažil."

Motor vznikal v kočárkárně
Vůz v lánském muzeu je k nerozeznání od originálu. Luboš Matoušek jej dával dohromady bezmála dva roky.

"Nasbíral jsem obrovské množství materiálů. Fotek stejně jako technických údajů, originální homologaci FIA a tak dále," říká pražský technik. Práci dokončil v roce, kdy je to pětadvacet let od zmíněné sezony, a navíc letos vzpomeneme desáté výročí Zdeňkovy tragické smrti. "Snad by se auto líbilo i Zdeňkovi," dodává Matoušek.

BMW 635 CSi Hartge

Nebýt osudové srážky s tramvají doma v Liberci v listopadu 1998, zajisté by dnes Zdeněk Vojtěch s jiskrou sobě vlastní vyprávěl, jaké že to závodění s BMW 635 CSi Hartge bylo. Oba byli s Břetislavem Engem velmi rychlí, ale zatímco "Slávek" byl spíše spolehlivým mužem v ústraní, "Zdenda" byl opakem – showmanem, jenž byl všude vidět.

"Bylo to v podstatě jako sen," vyprávěl držitel tří Zlatých volantů o roce 1983. "Všichni ti Stuckové, Questerové, Winkelhockové nechápali, co se to děje, že nějací Čechoslováci, kteří na závody přijeli s předělaným autobusem, jsou rychlejší než oni. Rok předtím jsem s Rakušanem Jo Gartnerem vyhrál závod ME v Zeltwegu, to Slávek nemohl kvůli popáleninám z Brna. Je to nejlepší výsledek historie, ale sezona 1983 byla pro nás ještě významnější."

Až k neuvěření vypadá historka o tehdejším výhradním ladiči bavorského motoru pro libereckou posádku. Stáj tehdy začala spolupráci s německou tuningovou firmou Hartge, nicméně motor měl v péči Ivan Smíšek.

BMW 635 CSi Hartge

Proslul výjimečnou pečlivostí a chytrostí, jak z agregátu dostat co nejvíc. Však jeho "kit" dával 308 koní proti 285 koňských sil továrního motoru Schnitzer. "A to jsme dělali motory u nás v paneláku, v kočárkárně! V pražské Krči jsme tehdy bydleli já i Ivan," dodává Václav Bervid.

Symbolickou tečku za působením bílo-modrého automobilu udělal na sklonku sezony 1983 Hans-Joachim Stuck, německý expilot F1, vítěz 24h Le Mans a mnoha dalších velkých bitev.

V rozhovoru pro renomovaný německý magazín Auto, Motor und Sport prohlásil, že nejlepším vozem ME cestovních vozů bylo československé BMW 635 CSi Hartge s výtečnou posádkou. "To pro nás bylo velké vyznamenání," dodal Václav Bervid.

Muzeum sportovních vozů Lány
Pozoruhodný vůz stejně jako desítky dalších exponátů včetně originálu Dallara Chevrolet Tomáše Engeho z Indy Racing League 2005, replik monopostů F1 Prost a Jordan či soutěžáckých speciálů Lancia Stratos nebo Audi Quattro jsou v k vidění od října do března vždy ve středu a v sobotu od 10 do 16 hodin a od dubna do září denně od 10 do 17 hodin (více ZDE). Vstupné je 50 korun.





Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.