Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW se od základů změní. Elektrickou revoluci odstartuje řada 3

aktualizováno 
Klasické modely BMW už nebudou, co bývaly. Sice to bude ještě chvíli trvat, ale koncepce oblíbených „bavoráků“ se má ve třetí dekádě 21. století zásadně změnit. V podstatě to budou elektromobily se spalovacím motorem jako generátorem elektrické energie. Jako první má revoluční změny přinést řada 3.

BMW i8 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Může se hodit

Vybíráte nové auto a rádi byste měli BMW? Vyberte si ho ze široké nabídky na Automodul.cz.

Už dnes je jasně vidět, že se veškeré modely BMW podřizují diktátu dramatického snižování spotřeby paliva. Jenže aby značka splnila přísné budoucí limity emisí, které na automobilky klade Evropská unie, bude muset přistoupit k ještě radikálnějším změnám. Tradiční mnichovské modely se tak začnou na počátku nadcházejícího desetiletí měnit k nepoznání. Půjde možná o největší technologický obrat, jaký kdy která automobilka učinila.

Jedině hybrid

V podstatě to bude tak, že jakékoli větší BMW, od řady 3 nahoru, už nepůjde od určité doby koupit v jiné podobě než jako hybrid. Alespoň tak to tvrdí článek magazínu Autocar, který budoucnost BMW poodhaluje. Navíc nepůjde o klasický hybrid, jak je známe dnes. Koncepce aut se změní úplně, na současné uspořádání máme zapomenout.

Než k této revoluci dojde, bude to ještě chvíli trvat. Současná trojka dostane v příštím roce facelift a v jeho rámci se objeví klasické hybridní provedení s dvoulitrovým přeplňovaným benzinovým čtyřválcem a elektromotorem. Nejspíš v roce 2018 nás pak čeká nová, už sedmá generace řady 3. Ta bude jakýmsi přechodným modelem, hybridy u ní už budou hrát větší roli a možná se poprvé setkáme s uspořádáním pohonu, které má být budoucností BMW. Pokud ano, tak v sedmé generaci asi jen ve vybraném provedení.

U sedmé generace si také BMW nejspíš vyzkouší skladbu auta z nových materiálů. Pro snížení hmotnosti mají být budoucí auta vyrobena z kombinace vysokopevnostní oceli, hliníku a uhlíkových kompozitů. Teprve následující, osmá generace, která se má objevit v roce 2022, však přinese opravdovou revoluci a zásadní změnu.

Jako lokomotiva

Pokud jste si při čtení předchozích řádků o hybridech a pokročilých materiálech vzpomněli na BMW i8, vězte, že mnichovská automobilka sice bude ze zkušeností s tímto supersportem vycházet, ale zajde ještě mnohem dál. Autocar tvrdí, že v podstatě všechna velká budoucí BMW, která se představí po zmíněné osmé trojce, budou hybridy, které ovšem budou jezdit prakticky jen na elektřinu a spalovací motor u nich bude fungovat vlastně jen jako generátor elektrické energie.

Při těchto slovech si zase můžete vzpomenout na Chevrolet Volt, který se právě představil ve druhé generaci. A nebo na klasické diesel-elektrické lokomotivy. A fanouška tradičních BMW v takovém případě nejspíš berou mrákoty. Jenže pozor, nová revoluční technika by neměla bavorákům ubrat z tradiční radosti z jízdy. A to ani přesto, že všechna nově koncipovaná BMW mají být v podstatě čtyřkolkami.

Drahé baterky, levný motor

To vše má mít na svědomí zcela nové uspořádání pohonu a další výrazné snížení hmotnosti aut. Budoucí trojka sníží hmotnost díky zmíněným pokročilým materiálům karoserie i šasi. Na druhou stranu baterie, které budou potřeba pro fungování hybridního systému, hmotnost zase navýší. Baterie jako takové mají být umístěny ve středovém tunelu, který doteď okupuje hnací hřídel. Seberou také část místa palivové nádrži. Toto rozmístění, které mimo jiné ctí třeba právě už i8, bude znamenat, že těžiště auta bude nízko a spousta hmoty bude co nejblíže středu auta.

O pohon zadních kol BMW nepřijdou. Na zadní nápravě se totiž v novém uspořádání počítá s elektromotorem. Druhý elektromotor bude vepředu u motoru. S ním bude spojen zcela novou převodovkou a bude pohánět přední kola. Zatímco mezi zadními koly a spalovacím motorem mechanická vazba nebude, vepředu přece jen zůstane zachována. To proto, aby mohl spalovací motor elektromotorům v některých režimech s pohonem auta pomáhat.

Jenže to nejspíš nebude výpomoc při ostré jízdě. Spalovací motor pod kapotou se totiž také zcela změní. Inženýři BMW z něj udělají co možná nejefektivnější generátor elektrické energie. Tomu bude podřízeno vše. Motor bude v drtivé většině případů fungovat s koeficientem lambda rovnému jedné, v předem daných otáčkách, ve kterých bude vykazovat nejvyšší účinnost. V jiných režimech bude agregát fungovat jen výjimečně.

Odladění motoru na efektivní fungování v jedněch otáčkách bude znamenat, že se výrazně zjednoduší jeho konstrukce i výroba. Pravděpodobně odpadne přeplňování, potřeba nebudou ani komplikované a drahé systémy proměnného časování a zdvihu ventilů. Zjednoduší se chlazení a motor nebude potřebovat spoustu dalších složitých systémů, které se dnes starají o snižování spotřeby. Motor tak bude výrazně lehčí než v současnosti a bude také levnější na výrobu. Lehčí a levnější bude také převodovka, Autocar hovoří o třístupňovém planetovém ústrojí.

Tyto úspory financí a hmotnosti by měly vyvážit nárůst nákladů z hlediska baterií a elektromotorů. Mimochodem, díky brzdné síle elektromotorů budou moci mít BMW i menší (a tudíž lehčí) brzdy.

Od trojky až po Rolls-Royce

Nový směr, kterým se má BMW v nadcházejícím desetiletí vydat, se má projevit kompletně napříč modelovou řadou. Jen u nejmenších modelů, tedy řad 1 a 2, se počítá s delším zachováním stávající koncepce. Trojka, pětka i sedmička, ale také crossovery a SUV, mají dostat nový systém pohonu. Uspořádání má být vždy stejné, jen bude systém škálovatelný – k výkonnějším elektromotorům se přidá i trochu výkonnější spalovací motor. Tento systém prý znamená, že by nový způsob pohonu mohl dostat třeba i majestátní Rolls-Royce.

Jízda s novým pohonem bude fungovat následovně. V běžných situacích bude přední kola pohánět elektromotor. Při prudké akceleraci a celkově dynamické jízdě se připojí i elektromotor zadní. Spalovací motor pak bude s pohonem předních kol pomáhat jen výjimečně, převodovka jej na kola „připojí“ jen v ustáleném jízdním režimu, třeba při klidné stabilní jízdě na dálnici. I tehdy bude motor fungovat v přednastaveném režimu, případný přebytek energie se využije k výrobě elektřiny.

Konec vylepšování nemožného

Radikální změna v pohonném systému zároveň znamená, že BMW nejspíš opustí cestu hledání dalších skulin ve využití energie ze spalovacích motorů. Konec to nejspíš znamená pro koncepty, jako jsou Turbosteamer nebo Thermoelectric Generator, které BMW vyvíjí za účelem snížení spotřeby svých vozů. Parní turbína i termoelektrický generátor napojené na výfukové potrubí by sice mohly zvýšit účinnost i u nového hybridního ústrojí, jenže alespoň v zamýšlené podobě pohonného systému by znamenaly přílišné náklady navíc a také potíže s prostorovým uspořádáním.

Ze spalovacího motoru se jednoduše nebude BMW snažit vytřískat maximum různými drahými metodami. To maximum získá tím, že motor bude vždy pracovat v nejefektivnějším režimu. Teď můžeme jen doufat, že se to inženýrům automobilky povede výrazně lépe než u již zmiňovaného Chevroletu Volt nebo jeho dvojčete Opelu Ampera. První generace této dvojice totiž není zrovna zářný příklad toho, jak by měla taková pohonná soustava fungovat.

Zcela nová koncepce také může BMW připravit na další budoucí směr, kterým je vodíkový pohon. Ten by se do stávajících modelů umisťoval jen obtížně, ale nové uspořádání pohonu aplikaci vodíku usnadní. Elektromotory zůstanou, baterie se zmenší, jejích místo a místo palivové nádrže zaberou nádrže na vodík a místo motoru se pod přední kapotu nastěhuje soustava palivových článků.

Zdá se tedy, že za necelých 10 let už nebudou BMW taková jako dnes.



Témata: BMW, Elektromobil




Nejčtenější

Fidel Castro na snímku z roku 1976
Fidel byl gentleman. Slavného závodníka unesli jako reklamu na revoluci

V únoru 1958 se Juan Manuel Fangio chystal v Havaně na obhajobu vítězství v automobilové Velké ceně Kuby. Jenže kvůli Fidelu Castrovi, který tehdy ještě...  celý článek

Ford Fiesta
Nová fiesta má být víc nóbl, už jsme v ní seděli

Nová, už osmá generace fiesty se začne v Česku prodávat nejdřív v červnu příštího roku. Vzhledem k úspěšnému tažení aktuální generace modelu, který letos slaví...  celý článek

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.