BMW 328 Hommage

BMW 328 Hommage | foto: BMW

Vzpomínky na léta radostné lehkosti. Koktejl moderny a retra od BMW

  • 25
Legendární BMW 328 slaví pětasedmdesátiny a automobilka mu ke kulatému jubileu připravila moderního následovníka. Ultralehký sportovní roadster nese jméno pradědečka a designem mu vzdává hold.

Rozhodně zdařilý pokus o retro design představilo BMW na slavné přehlídce automobilové krásy a elegance u italského jezera Como. Populární Concorso d'Eleganza Villa d'Este hostila letos vedle konceptu BMW třeba upravené Ferrari Superamerica 45 nebo předělaný Aston Martin V12 Zagato.

BMW 328 Hommage

BMW 328 Hommage už svým jménem odkazuje na letošního oslavence – legendární předválečný roadster BMW 328, který sjížděl v letech 1936 až 1940 z výrobních linek BMW v německém Eisenachu. Ano, tom Eisenachu, kde se pak přes 40 let vyráběly dvoutaktní wartburgy. Celkem bylo vyrobeno jen 464 roadsterů.

Původní BMW 328 byl malý a lehký dvoumístný roadster s dvoulitrovým řadovým šestiválcem, který dával na svou dobu velmi slušných 80 koní. Díky částečně hliníkovému rámu se povedlo hmotnost původního roadsteru udržet na přijatelných 830 kilogramech, takže dynamika vozu byla nadprůměrná. Se čtyřstupňovou převodovkou dokázalo původní BMW uhánět až 150 kilometrů za hodinu.

BMW 328 Hommage

Zcela nový koncept BMW 328 Hommage, vychází ze studie Vision ConnectedDrive a odkazuje na předválečný roadster nejenom koncepcí a řekněme lehkou designovou inspirací, ale bere si z jeho příkladu i nízkou hmotnost. Přední polovina auta je retro stylu nakloněna rozhodně víc než zadní část, která je veskrze moderní. Jasným odkazem na minulost jsou kožené řemeny držící přední kapotu a výřez místo dveří kabiny. Díky němu bude mít posádka jistě maximální souznění s jízdou, což ještě podtrhne jen větrný štít místo předního okna.

Předek auta je velmi agresivní s výrazně vysokými ledvinkami a dvojicí kulatých světlometů s přelepem, jaký měla rallyová auta v sedmdesátých letech. Ostatně právě modely z té doby "kukuč" novinky připomíná asi nejvíc. Zadní části dominují dvě aerodynamické kapky navazující na sedadla posádky. Interiér je pak hodně futuristický a pravděpodobně pro sériovou produkci nepoužitelný. Ale to není podstatné, celý roadster je především designérským cvičením, nikoliv produkčním autem. O krásných kolech to pak platí dvojnásob.

BMW 328 Hommage
BMW 328 Hommage

V kokpitu stojí za pozornost přepážka oddělující prostor řidiče a spolujezdce a již poněkud okoukané a neoriginální použití iPhonu jako součásti palubního systému, které vylepšily aspoň originální držáky ve tvaru ciferníku. BMW použilo iPhony rovnou dva, jeden funguje místo stopek, druhý je navigací.

Velkou předností konceptu je jeho velmi lehká stavba. Auto váží jen 780 kilogramů, což je ještě méně než u originálního modelu 328 z třicátých let minulého století. BMW na stavbu karoserie použilo karbonem vyztužený plast (Carbon Fibre Reinforced Plastics – CFRP), který se uplatnil i v interiéru. Podle výrobce je tento materiál lehčí než hliník a také je pevnější.

BMW 328 Hommage

O tom, že by se koncept mohl někdy dostat do výroby, nepadlo ze strany BMW ani slovo. Ale je možné, že některé prvky by se na nějakém budoucím sporťáku mnichovské automobilky mohly objevit. Výrobce ani nekonkretizoval pohonnou jednotku auta, jen uvedl, že jde o třílitrový řadový šestiválec.