Svezení s prototypem sporťáku budoucnosti. BMW i8 benzin jen usrkává

Exkluzivně
Kabina z lehkých, ale tuhých uhlíkových kompozitů, u zadní nápravy benzinový tříválec s turbem, u přední výkonný elektromotor. Tak vypadá budoucnost sportovních aut v podání automobilky BMW. Jako jediné novináře z Česka nás pozvala do svého testovacího centra ve francouzském Miramas, abychom aspoň krátce usedli za volant prototypu hybridního BMW i8, který se začne vyrábět až za půl roku, na jaře 2014.

Použitými technologiemi se BMW i8 značně vymyká všemu, co se dosud vyrábělo nebo se bude do doby uvedení na trh vyrábět. Vše začíná už těmi uhlíkovými kompozity: BMW spolu se specializovanou firmou SGL vyvinulo vlastní výrobní technologie, a tak jako jediná společnost na světě zvládá jejich velkosériovou výrobu.

Po čistě elektrickém městském voze i3 bude i8 druhým modelem "íčkové" divize BMW. Číslo osm v označení chystaného futuristického kupé navíc dá milovníkům značky vzpomenout na legendární velké kupé řady 8 z devadesátých let, které překypovalo moderní technikou a výkony.

BMW i8

Prototyp se prozatím maskuje dofolie se speciálním potiskem, který znejasňuje tvary.

"Osmička" je kupé s uspořádáním sedadel 2 + 2. Design vozu se vzhůru výklopnými dveřmi a mnoha viditelnými aerodynamickými plochami je nepřehlédnutelný, ovšem i8 je mnohem zajímavější při důkladnějším pohledu do útrob.

Parametry supersportu

Pozoruhodné jsou už základní parametry auta: celkový výkon 266 kW (362 koní), zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 4,5 s, nejvyšší rychlost 250 km/h. Což jsou všechno parametry supersportu. Spotřeba už ovšem ne, v evropském měřicím kombinovaném cyklu si i8 vezme jen 2,5 litru benzinu na sto kilometrů (což odpovídá produkci emisí CO2 jen 59 g/km). 

Na hodnocení reálné spotřeby je příliš brzy, jisté je, že ji, podobně jako v jiných plug-in hybridech, zásadně ovlivňuje způsob používání. Při běžné jízdě by se podle lidí z automobilky měla spotřeba pohybovat v rozmezí 7 až 9 l/100 km.

BMW i8

BMW i8 dostane šikmo dopředu výklopné dveře jako mívají lamborghini.

Hlavním zdrojem síly expresivního kupé je úplně nový přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru, který BMW připravuje i pro své další modely, včetně vozů značky Mini. Součástí motoru je ještě malý generátor o výkonu 10 kW, sloužící pro startování motoru, zrychlování jeho reakcí a rušení rázů při řazení šestistupňové automatické převodovky.

Motor s výkonem 170 kW je umístěn vzadu a pohání kola zadní nápravy. Vpředu je elektromotor, který svých 96 kW posílá na přední kola. BMW i8 je tedy vybaveno elektronicky řízeným pohonem všech kol bez mechanického spojení obou náprav. 

Nabíjecí baterie je umístěna na výšku mezi předními sedadly. Celá hnací soustava je navržena jako "plug-in" hybrid, tedy hybrid, jehož akumulátor lze nabíjet z vnějšího zdroje (zásuvky). Auto umí jet i čistě na elektrický pohon, zvládne tak zhruba 35 kilometrů. 

BMW i8

Karbonový monokok šetří hmotnost.

Svezení jako s osmiválcem

Na nizoučko položených sedadlech odvážného kupé máme přibližně půl hodiny na to, abychom zjistili, jak auto funguje. Nastavujeme režim Standard a vyrážíme. Takové zrychlení jsme po pravdě nečekali! Není agresivní, nicméně i zásluhou pohonu všech kol je neobyčejně účinné. Pocitově je lze přirovnat k běžnému autu vybavenému osmiválcovým motorem: je to mohutná, ale přitom jemná a kultivovaná síla.

První zatáčky ukazují značnou obratnost i8, za což může ideální rozložení hmotnosti. Řeč není jen o rovnoměrném vyvážení mezi přední a zadní nápravou, ale také o pozici těžiště. Centrálně a nízko umístěný akumulátor situuje většinu hmotnosti mezi nápravy a zajišťuje, že těžiště je pouze 45 cm nad úrovní silnice. To je jedna z vůbec nejnižších hodnot u sériových aut. Dokonce například i Ferrari 458 Italia má těžiště o několik centimetrů výš! To vše je spolu s hmotností pouhých 1,5 tuny a aktivně řízenými tlumiči základem pro předvídatelný a přitom nečekaně agilní jízdní projev. 

BMW i8

Prototyp měl úplně zakrytou přístrojovou desku.

Systém řízení obou motorů nechává důraz na pohon zadních kol. Elektromotor pomáhá ve výjezdech ze zatáčky účinně, ale jen tak, aby přílišnou horlivostí nevyvolal nedotáčivost. V režimu Sport auto ztuhne a hnací soustava začne působit dravěji. Někdy se zdá, že reakce na sebemenší sešlápnutí plynu je v zatáčkách možná až příliš dravá. Od vývojářů jsme však dostali odpověď, že na naladění systému mají ještě půl roku a že právě tohle je jednou z věcí, na niž se zaměřují. 

Budoucí ikona?

BMW i8 je navržené jako sportovní vůz budoucnosti, tak to alespoň často prohlašují zástupci automobilky. Auto má výrazným design a image nositele nejmodernějších technologií, a to už samo o sobě stačí k tomu, aby se z něj například v Kalifornii stal symbol moderní doby. Podobně, jako se to před lety podařilo Toyotě Prius. 

Kupé i8 ovšem navíc dokáže nabídnout neobyčejné jízdní zážitky se skutečně výkonným vozem, který umí, když je to třeba, projet ve vší tichosti a bez emisí centrem měst. Prostě auto moderní doby, které se dokáže s maximální účinností přizpůsobit nejrůznějším podmínkám. 

BMW i8

Zajímavé prolisy na zádi jsou efektní, hlavně ale mají šlechtit aerodynamiku.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...