Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nejmenší BMW chrlí plameny a nesmí na silnici

aktualizováno 
Modely aut většinou vznikají jako věrné kopie skutečných vozů. V případě malého a pořádně zlého BMW to bylo přesně naopak. Malinká isetta byla původně angličákem, který se stal mezi sběrateli tak úspěšným, že inspiroval vznik skutečného dragsteru.

1959 BMW Isetta Whatta Drag | foto: rmauctions.com

Originální oranžový dragster s názvem Whatta Drag se poprvé na trhu objevil jako hračka společnosti Mattel, která od roku 1968 vyráběla speciální edici Hot Wheels věnovanou dragsterům. V ní se objevily nejen repliky závodních automobilů, ale také originální kousky stvořené fantazií designérů.

Z celé kolekce Hot Wheels sloužily jako předloha k výrobě pouze čtyři modely a jedním z nich je i Whatta Drag, který v roce 1998 navrhl Phil Riehlman. Koncept vychází z kombinace dragsteru a křehkého vozu Isetta z roku 1959. Populární lidový vůz, do kterého se nastupovalo předními dveřmi, po celém světě vyrábělo hned několik firem pod licencí původního italského výrobce Iso. Nejoblíbenější se stala verze, kterou převzalo BMW a do které dodávalo i vlastní technologie. Přečtěte si BMW Isetta: vajíčko slaví padesátku

Fotogalerie

Mezi sběrateli se Whatta Drag stal tak populárním, že se Bruce Weiner, sběratel mikrovozů, rozhodl přetavit modýlek ve skutečnost. Za vzor si vybral model 213 z roku 2000, jeden z celkem sedmi verzí, které Hot Wheels vyrobily. Právě tento model měl nejlépe provedené detaily a pro inženýry se stal vhodnou předlohou.

Karoserii převzal Bruce Weiner ze skutečného BMW Isetta z roku 1959, koncept však získal nový robustní rám a přeplňovaný osmiválec Chevrolet 502 o výkonu 544 kW (730 koní). O přenos brutální síly se stará dvoustupňová převodovka, kola brzdí dvouokruhový brzdový systém s řídicí jednotkou a nápravy byly převzaty z BMW M3.

Výsledek je tak dramatický, že výrobce přidává k vozu i jedno varování: "Obrovský krouticí moment, který produkuje motor Chevrolet 502, může být při nesprávném používání nebezpečný. Vůz je striktně určený pouze pro závody a neměl by být používán na silnicích."

1959 BMW Isetta Whatta drag

Pokud byste měli o tohoto svalnatého drobečka zájem, slavná aukční síň RM auctions ho bude nabízet k prodeji 16 a 17. února na speciální aukci přímo v muzeu mikrovozů Bruce Weinera ve městě Madison v Georgii. Majitel se malinkým autům poctivě věnoval 20 let a nyní celou sbírku rozprodává.

V nabídce se objeví také český zástupce, populární Velorex Oskar roku 1959 od bratrů Stránských. Jeho vyvolávací cena je ovšem poměrně vysoká: 15 tisíc dolarů zaplatí spíše pobavený americký sběratel než český nadšenec. Více informací o velorexu najdete v článku Advent s velorexem. Plátěný král vystavuje v Praze.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.