Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI | foto: Jan Karásek, MAFRA

Autodědečci jedou závodit Evropou. Krásné BMW je potká v Monte Carlu

  • 5
K padesátinám, které slavil před rokem, dostal kroměřížský automobilový závodník Michal Sum od kamarádů dárek. Model vozu BMW 2002 TI ve verzi Rallye Monte Carlo.

Vzal to jako výzvu. Proto nechybí mezi 329 účastníky, kteří se zúčastní verze Rally Monte Carlo pro historické vozy. Navigátora mu bude dělat olomoucký závodník Jaroslav Mikulenka. Oba dva se zúčastní 14. ročníku, který začíná už ve čtvrtek, jen necelý týden po závodě současných vozů.

"Ještě že mi nedali model Mount Everestu. To bych musel šplhat do Himálají," pousmál se Sum, který je v motoristickém světě známý jako velký šprýmař.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

Na Azurové pobřeží se vydává z Kroměříže oklikou přes Varšavu. Pořadatelé totiž dodržují pravidla úvodních ročníků včetně hvězdicové jízdy z různých koutů Evropy. Sum to měl nejblíž do polské metropole, odkud vyrazí vstříc prvním kilometrům 60 posádek. Dalšími startovacími místy jsou Marakéš, Glasgow, Barcelona a Remeš.

"Auto jsme chystali tři týdny, pomohli mi synové a kamarádi," ocenil Sum. Doprovodný vůz bude řídit jeho syn Michal. Ve voze BMW 2002 TI bude kroměřížského pilota navigovat Jaroslav Mikulenka. Olomoucký závodník sám jezdí. "Potřebuju vedle sebe řidiče, protože nás čeká spousta kilometrů. Budeme se střídat,“ vysvětlil Sum.

Hřeby do pneumatik z roku 1977

Soutěž má trošku jiný model, než bývá zvykem dnes. Cestou ze startovacích míst musí účastníci dodržet předepsaný rychlostní průměr a přitom projet kontrolními body. Moravská dvojice ujede téměř dva tisíce kilometrů. "Máme na to nějakých čtyřicet hodin," připomněl Sum.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

Všichni účastníci se sjedou v sobotu před Monakem, odkud vyrazí do proslulého knížectví. Pak následuje třídenní závod po klasických rychlostních zkouškách. Stejně jako současné vozy budou závodit u města Valence i nad Monakem, nechybí Noc dlouhých ohňů i průjezd průsmykem Col de Turini.

"Znovu musíme dodržet časový limit. Kdo bude pomalejší, dostane penalizaci," popsal Sum systém hodnocení. "Vypsané rychlostní průměry přitom neumožňují výletní tempo. Musíme jet naplno." Mezi účastníky nechybí ani hvězdy minulosti Bruno Saby, Rauno Aaltonen či Jean Ragnotti. Češi mají přesto vysoké ambice.

Kroměřížský závodník Michal Sum vyrazí na historickou verzi slavné automobilové soutěže Rallye Monte Carlo s BMW 2002 TI

"Jedeme vyhrát," ujistil Sum. "Naší výhodou jsou speciální hřeby na pneumatiky. Dodal nám je bývalý jezdec Škody Jura Motal, který na nich na Monte závodil v roce 1977."

Slavná rally slaví letos sto let

Legendární závod letos slaví 100. narozeniny. Před první světovou válkou se soutěž stala triumfem Monaka v boji se sousedním Nice o hlavní středisko na Riviéře. Za inspiraci posloužily hvězdicové jízdy cyklistů, s financováním pomohlo monacké kasino. Lednový termín totiž pomohl vyplnit hluché období, kdy místnosti s ruletou zely prázdnotou.

Patronem se stal kníže Albert I. a pohár vítězi dodnes předává některý z členů knížecí rodiny. Slavnostní ceremoniál se koná
před palácem, kam auta jindy nesmějí.

Škoda Fabia S2000

Dřív rozhodovalo víc než rychlost
První ročník se ani vzdáleně nepodobal rallye v dnešní podobě. Přihlásilo se 23 účastníků, kteří vyrazili na hvězdicovou jízdu z různých koutů Evropy. Stejný úvod vydržel až do roku 1997. Pak ho pořadatelé zrušili, do dnešních reálií už nezapadá. O pořadí premiérové rallye rozhodovalo celkem pět kritérií, která jsou dnes nepředstavitelná: průměrná rychlost, ujetá vzdálenost, počet osob ve voze, vybavení a elegance karoserie a nakonec ještě stav vozidla v cíli.

Soutěž je dodnes charakteristická proměnlivým počasím, podmínky na trati se proto rychle mění. "Každý musí počítat s tím, že desáté auto na trati má jiné podmínky než to první," říká jezdec továrního týmu Škoda Jan Kopecký.

Noc dlouhých ohňů
V legendu Rallye Monte Carlo vyrostla hlavně v 60. a 70. letech minulého století při tzv. Noci dlouhých ohňů. Jak naznačuje název, šlo o noční testy, téměř pokaždé přes průsmyk Col de Turini v nadmořské výšce 1 607 metrů.

Ten buď bývá celý pod sněhem, nebo na mokrý asfalt diváci naházejí na trať tolik sněhu, že posádky mají co dělat, aby z ní nesklouzly.