BMW M5 ve speciální edici k třicetiletému výročí modelu

BMW M5 ve speciální edici k třicetiletému výročí modelu | foto: Jiří Mařík, czechexotics.compro iDNES.cz

Autofotka týdne: Nejrychlejší BMW M v Česku. Je to vzácná jubilejní M5

  • 53
BMW M5 je ikona. Z manažerského sedanu postavili v Mnichově supersport poprvé před třiceti lety. Pátá generace M5 to slaví speciální edicí. Díky úpravám vysprintuje na stovku pod čtyři sekundy. Jeden z tří set vyrobených kousků se objevil v brněnském dealerství značky.

První M5 představilo BMW před třiceti lety. Vrcholový model řady BMW E28 měl premiéru v roce 1984 v Amsterodamu a hned se stal ikonou. Točivý 286koňový řadový atmosferický šestiválec 3,4 litru s autem i na dnešní poměry pěkně cvičil. Auto jezdilo rychlostí až 245 km/h, což byl na svou dobou neskutečný kalup. Po ní následovaly další čtyři generace M5, po šestiválci přešla na osmiválec, pak desetiválec a s aktuální pátou generací M5 zase dva ubrala a nasadila přeplňování.

K příležitosti letošních oslav 30. výročí vzniku modelu, který je ikonou mezi nejostřejšími sedany, představili mnichovští limitovanou sérii „30 Jahre M5“ (30 let M5). Ta vznikne v limitovaném počtu pouhých 300 kusů určených pro celý svět. Pro Česko mají být podle informací iDNES.cz určené dva kusy.

BMW M5 ve speciální edici k třicetiletému výročí modelu

S výkonem 331 kW/600 koní a točivým momentem 700 Nm (to znamená 40 koní a 20 Nm navíc) je tato speciální edice nejvýkonnějším sériovým modelem BMW v historii celé divize M.

Na stovku rozdovádí 4,4litrový osmiválec přeplňovaný dvěma turby auto za 3,9 sekundy. U standardního provedení je to o půl sekundy více, což je úctyhodné zlepšení. Maximální rychlost je standardně omezena na 250 km/h, za příplatek a pod podmínkou absolvování speciálního řidičského školení posunou maximálku na 305 km/h.

Základní M5 startuje na ceně 2,7 milionu korun a kousek, který je teď k mání v Brně, má cenovku 4,1 milionu.

Oproti „obyčejné“ M5 udělali konstruktéři několik úprav: lehce auto odlehčili, přeprogramovali řídicí jednotku dvouspojkového automatu, oblékli M5 do speciálního matného šedého laku, vyšlechtili interiér a postavili na dvacetipalcové ráfky (pneumatiky 265/35 vpředu a 295/30 vzadu).

Auto vychází z provedení M5 Competition, které má snížený a upravený podvozek, stabilizační systém připravený na ostřejší jízdu, překalibrované řízení a upravené nastavení diferenciálu.

Že do této unikátní edice patří i kousek, který se teď naparuje v Brně, dokazuje plaketa na přístrojovce a nápisy na různých místech auta.

BMW M5 ve speciální edici k třicetiletému výročí modelu