Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Manažerský závoďák BMW M5 chystá premiéru, zatím jako koncept

aktualizováno 
BMW M5 je pojem mezi těmi nejrychlejšími manažery. Když máte obyčejnou "pětku" jste úspěšný, když "empětku" jste extratřída a znalec. V nenápadném kabátě se ukrývá síla supersportu. Nové BMW M5 se chystá do bloků.

BMW M5 Concept | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Mnichovské předměstí Garching je ve světě automobilů a motoristického sportu pojmem.

Pravě zde, pár kilometrů od bavorské metropole sídlí společnost BMW M GmbH, která stojí za vznikem těch nejúžasnější modelů s modrobílou vrtulí na kapotě, sportovních derivátů s tradičním emblémem "M".

BMW M5 Concept

Na pracovišti divize M, na kterém obvykle panuje příjemná rodinná atmosféra, bylo začátkem dubna nebývale rušno. Několik desítek evropských motoristických novinářů přijalo pozvání automobilky a do areálu na Daimlerstrasse si přijelo prohlédnout ty nejvýznamnější "emkové" novinky pro letošní rok.

Historie velkého rychlého M


BMW M GmbH je sportovní divize automobilky BMW. Společnost vznikla v roce 1972 z tehdejší BMW Motorsport GmbH, která v šedesátých a sedmdesátých letech zajišťovala sportovní aktivity mnichovské automobilky. Původně jí tvořilo jen osm zaměstnanců, o 15 let později už zaměstnávala přes 400 osob.


Historicky prvním modelem společnosti je model BMW M 3,0 CSL, který získal celkem sedm titulů v evropském mistrovství cestovních vozů a zvítězil i při vytrvalostním závodě 24 hodin na okruhu Nürburgring.  Koncem sedmdesátých let začala divize M upravovat a ladit i sériové automobily BMW. Prvním vozem s označením M byl automobil BMW M1, který byl oficiálně představen v roce 1978 na autosalonu v Paříži. V moderní historii se společnost zabývá výrobou sportovních modelů odvozených téměř od celé výrobní řady, výjimku tvoří pouze řada 7 a modely X1 a X3

Vedle takřka aprílové verze M3 pick-up a sedanu M3, který po důkladné odtučňovací kůře shodil několik set kilogramů čisté váhy, tu byly k vidění i nejnovější produkční modely M3 GTR a 1M Coupé.

Hlavní lákadlem bylo odhalení nové generace modelu M5. Concept M5 se za necelé dva týdny představí publiku na mezinárodním autosalonu v Šanghaji.

Stejně jako předchozí M, i pátá generace je postavená na bázi sériové verze BMW řady 5, tentokrát s kódovým označením F10. Design konceptu nese rysy charakteristické pro modely "velkého M" a působí velmi věrohodně.

Produkční verze, která se pravděpodobně představí na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu, se vizáží asi příliš nezmění.

Na karoserii z tužky Adriana van Hooydonka, který v roli  šéfdesignéra automobilky nahradil kontroverzního Chrise Bangla, přibyly tradiční atributy. Vpředu jej od konfekční "pětky" odlišuje nárazník se třemi mohutnými otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám, vzadu čtveřice kruhových koncovek výfuku, stylizovaný nárazník s integrovaným difuzorem a decentní spoiler na víku zavazadlového prostoru.

Na bocích prozrazují potenciál vozu mřížky na předních blatnících nebo speciální dvacetipalcová kovaná kola s lesklým černým nástřikem.

Pod kapotou se objeví upravený agregát známý z modelů X5 M a X6 M. Dosavadní atmosférický desetiválec o objemu 5,0 litru tedy nahradí přeplňovaný motor V8 M Twin Power Turbo o objemu 4,4 litru. Bližší specifikace výrobce prozatím tají, potvrzeno je jen navýšení výkonu oproti "emkovým" SUV.

BMW M5 Concept

V kuloárech se spekuluje o výkonu v rozmezí 580 - 600 koní (X5 M a X6 M mají 555 koní). Neméně působivá bude také dynamika. Předchozí, srovnatelně velká Banglova M5 měla pod kapotou 500 koní a stovku pokořila za 4,7 vteřiny. Pátá generace by měla být podle předpokladů ještě o dvě až tři desetiny hbitější. Oproti předchozí generaci M5 má být ale až o čtvrtinu úspornější.

Brutální výkon motoru bude přenášen skrze sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DCT na zadní kola s pneumatikami Michelin Pilot Super Sport o rozměru 295/30 ZR20. Přední pláště mají rozměr 265/35 ZR20, oproti předchozí generaci jsou tedy o 1 centimetr širší, mají o 5 procent nižší profil a v průměru jsou o palec větší. Bližší technická data stejně jako stylistika interiéru budou patrně známa až na podzim, kdy by měla být zahájena sériová výroba.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.