Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorka budoucnosti se mění jezdci pod zadkem. Helma není třeba

aktualizováno 
Jak se bude jezdit na motorce ve světě, kde většina vozidel bude bez řidiče a život bude plně řízený digitálními službami? Zatáčet se bude pružným rámem a odpružení obstará měnící se povrch pneumatik. Taková mašina budoucnosti nikdy nespadne.

Designéři, vizionáři, stratégové a snílci ze specializovaných oddělení automobilek spřádají plány na budoucnost. Ale v porovnání s tím, jak převrátili sny o budoucnosti u BMW, jsou příliš „při zdi“. Jejich vize motorkaření nikdy nebyla tak odvážná.

Stoleté výročí mnichovská značka už na jaře oslavila představením odvážné futuristické vize automobilu (k vidění je zde). A nyní se na výstavě v Los Angeles ukázala i vize budoucnosti značky BMW Motorrad.

Sama drží rovnováhu

I ve světě, který bude stále více propojený s virtuálním, budou lidé chtít nějaké prostředky k úniku do reality. Motocykly budoucnosti tak podle BMW budou obsahovat řadu autonomních funkcí a například dokážou samy udržovat rovnováhu a volit optimální stopu, ale současně umožní jezdci dostatek volnosti, aby si mohl sám užít řízení a jízdu. Až ve chvíli, kdy hrozí nějaké nebezpečí, elektronika motocyklu zasáhne a upraví rychlost i bezpečnou trajektorii. Začínající jezdci budou moci využívat další formy asistence ve všech jízdních situacích a jezdit na motocyklu, který nikdy nepadne na bok.

BMW Moto Vision NEXT 100
BMW Moto Vision NEXT 100

Když se podíváme na současný vývoj motocyklů, které stále více využívají gyroskopy a stabilizační elektroniku, možná taková budoucnost není ani příliš vzdálená. Když už dnes dokážou udržet rovnováhu například vozítka Segway, při současném vývoji elektroniky a zapojení stabilizačních setrvačníků by to mohly zvládat motocykly odhadem už za deset let? Automatické vyvažování motocyklu, bude fungovat jak při jízdě, tak i ve chvíli, kdy bude motocykl nehybně stát. Vision Next 100 proto zůstává ve vzpřímené poloze i po zastavení a sesednutí jezdce.

Bez helmy

Díky totální ochraně ze strany elektronických asistentů tato futuristická vize vůbec nepočítá s ochrannou přilbou a speciální oblek budoucnosti také nebude obsahovat žádné bezpečnostní prvky. Výbavu nahradí digitální informační štít s promítanými údaji a ovládáním pouhými pohyby očí. To podle BMW slibuje intenzivnější zážitek: lépe si vychutnáme zrychlení, vítr a okolní svět.

Fotogalerie

„Naši vizi vystihuje heslo analogová zkušenost v digitálním věku. Jízda na motocyklu je o úniku z každodenního stereotypu. Ve chvíli, kdy osedláte motorku, jste naprosto svobodní. Vaše motorka je váš Velký útěk,“ říká Edgar Heinrich, šéfdesignér motocyklové divize BMW. „Za normálních okolností když vyvineme motocykl, hledíme tak pět až deset let dopředu. V tomto případě jsme se dívali o dost dál a tuto zkušenost považujeme za obzvláště vzrušující. Vidíme několik opravdu zajímavých perspektiv.“

BMW Moto Vision NEXT 100 a BMW R32

Vzpomínky na minulost

Černý nosný trojúhelníkový rám, bílé linky a klasický tvar motoru boxer jsou záměrným odkazem na vůbec první motocykl BMW R32, který vznikl v roce 1923. Tvar pohonné jednotky je inspirovaný motorem boxer s protilehlými písty, bezemisní jednotka se po rozjezdu vysune do stran a kromě lepšího chlazení zlepší aerodynamiku. Zatím můžeme jen spekulovat, zda se v útrobách stroje bude skrývat elektromotor, palivové články nebo třeba malý reaktor.

BMW Motorrad Vision Next 100 působí při pohledu z boku jako „naháč“ s odpovídající ergonomií a sedlem jako u roadsteru. Povrch je pokrytý matným černým textilem, pružný rám pomáhá zatáčet bez spojek a kloubů, jak je známe v současnosti. Stačí jen pohnout řídítky a dojde ke změně tvaru rámu a zatočení motocyklu. Síla nutná k zatočení se bude měnit tak, aby vyhovovala dané jízdní situaci. Odpružení mají na starost pneumatiky, variabilní běhoun se bude aktivně upravovat tak, aby vyhovoval podkladu a v každé jízdní situaci zajišťoval co nejlepší adhezi.

BMW Moto Vision NEXT 100

Displeje, kabely a tlačítka nejsou na této studii vidět. Ovšem uprostřed přední části vyniká jeden prvek: červený kolébkový vypínač na pravém konci řídítek. Tento zjevně mechanický prvek blokuje nebo uvolňuje plyn a je poctou analogovým dnům původního ježdění na motocyklu.

Autoři:




Nejčtenější

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Opel Astra
GM se zbavuje evropské divize, zájem Francouzů o Opel dává smysl málokomu

Francouzský Peugeot se uchází o německý Opel. Spojená automobilka by se stala evropskou dvojkou, podle expertů však transakce nedává smysl. Oba podniky jsou v...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.