Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

aktualizováno 
Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější kategorie neo-retro, ve které se objevují i následovníci autentických sportovních strojů minulosti. Jedním z nich je i nový racer od BMW.

Všechna ta moderní elektronika vám zkrotí nesmyslných dvě stě koní, usnadní řízení a zrychlí časy na kolo. Ale odpolední projížďku po okolních běžných silničkách si s ní zdaleka tak neužijete, jako váš strejda v sedmdesátých letech na jednom z prvních superbajků o výkonu devadesát koní.

Správná mašina na odpolední projížďku přeci má mít styl, duši a podmanivý zvuk. A musí být zábavná a nechat řízení na mně!

Návrat ke klasice

BMW NineT Racer přišel s nádhernou polokapotáží a krytem sedla s nostalgickými tvary superbajků sedmdesátých let. Čistou bílou barvu doplňují jen decentní linky ve stylu trikolóry M3 paketů od BMW.

Fotogalerie

Hlavním hitem je bez diskuze kulatý světlomet, který z polokapotáže hrdě hlásí do světa, že jde o nekompromisní klasiku.

Efekt podporuje i odkrytý motor s mohutnými válci do stran, které u námi testovaného kusu dostaly ještě příplatkové černé kryty Roland Sands Design.

K dokonalosti už bude stačit jen jediné, a sice sundat moderní plastová zrcátka trčící z kapotáže a v nabídce příslušenství nalistovat „oldschool“ zrcátka na konce řídítek.

Právě nízko a dopředu posazená řídítka a stupačky posunuté dozadu určují charakter svezení na raceru. Po vyhoupnutí do sedla se totiž musíte natáhnout pořádně dopředu, naopak nohy chvíli šátrají a okopávají z boku motor, než pochopí, že se musí pořádně skrčit.

A tahle jízdní pozice dokáže fakticky zásadním způsobem změnit styl řízení i požitek z jízdy. Najednou jste v sedmdesátých letech. Přítomnost připomínají jen dva přístrojové budíky kombinující klasiku a modernu v podobě LCD displejů.

BMW R nineT Racer

Konstrukce motoru se zastavila u posledního vzduchem a olejem chlazeného boxeru 1170 cm³. Ten o sobě dává vědět i charakteristickým škubnutím do stran při trhnutí plynem na volnoběh nebo při přeřazení za jízdy.

Syrová zábava

Ve srovnání s poslední vodou chlazenou verzí motoru R1200 je mnohem syrovější a tvrdší, ale také zábavnější. Motor prodělal očistnou kúru na Euro4 a naštěstí si zachoval svých 110 koní a přišel pouze o 3 Nm krouťáku s celkovou hodnotou 116 Nm.

Motor je naladěný spíš na spodní a střední pásmo otáček a od 2 500 ot/min už pěkně zatahá za ruce. Elán končí někde u hranice šesti tisíc otáček, mezi tím pak křivka lehce kolísá a láká vás k optimálnímu řazení.

Převodovka je hladká a téměř bez kovových zvuků, na které jsme byli ještě před pár lety zvyklí. O trochu víc síly si ale řekne páčka spojky. A když při podřazování nešetrně pustíte spojku, mašina se vám odmění krátkým a decentním bloknutím zadního kola, akorát tak pro zábavu. Přesně to dnešním motorkám chybí, trocha té syrovosti a neposlušnosti s drsným dunivým zvukem.

BMW R nineT Racer
BMW R nineT Racer

Díky skloněnému posazu těsně nad nádrží dostáváte za jízdy zvuk motoru pěkně zblízka do uší a motor si neskutečně užíváte. Jasně, má to i odvrácenou stránku, ve městě vám zase teplo z motoru víc topí do bundy.

Takže honem vykličkovat za město a najít nějaké ty táhlé zatáčky, ve kterých se raceru líbí nejvíc. V rychlosti nad stovku už se tělo jezdce pohodlně položí proti větru a ani delší cesty najednou nevypadají jako neřešitelný problém.

Může se hodit

motorka BMV

Chcete také vlastnit motorku BMV? Vybírejte z nabídky na Automodul.cz.

Pokud by ve vás na německé dálnici bouchly saze, nebo byste rádi vzali tuhle krásku na okruh, pak po úplném zalehnutí za malý kulatý plexištítek můžete z racera na rovinách vytáhnout i oficiální maximálku 220 km/h.

U takhle drahé designové lahůdky málokdo sleduje spotřebu, ale soudě podle prvních pár stovek kilometrů v sedle není problém dostat se na slibovaných 5,3 l na sto a tedy na dojezd až 300 km na 17litrovou nádrž.

Blíž aslfatu

Racer je pocitově hodně dlouhý a nízký a vyžaduje větší úsilí při navádění do zatáčky. Je až s podivem, nakolik dokáže delší rozvor (1491 mm vs 1476 mm) a upravený posaz změnit jinak klasickou geometrii podvozku na něco tak radikálního.

Přehazování z náklonu do náklonu jde pomaleji a v zatáčkách mi bylo trochu líto, že racer nedostal luxusní USD odpružení od Ohlinsu, případně i radiální brzdy jako první verze NineT. Ale racer i přes svůj název nemá být nářadí na okruh a zpětně musím uznat, že standardní odpružení a brzdy se na běžnou silnici nebo třeba jízdu v dešti hodí víc a jejich použití tady dává smysl.

BMW R nineT Racer

Racer má hodně malý rejd a otáčení na úzké silnici dá docela zabrat. Navíc v zatáčkách není nejrychlejší ani nejobratnější, zvlášť hodně utažené serpentiny už vyžadují víc opatrnosti. Ale rozhodně je tu obrovsky zábavný, protože na nízké mašině máte hodně blízko k asfaltu.

Při jarním testu na studených a zaštěrkovaných silnicích jsme se ani zdaleka nepřiblížili k hlásičům náklonu, ale vyřádili jsme se dokonale. Spousta moderních motorek totiž zatáčku projede tak trochu za vás. Tahle mašina naopak nechává volbu stopy a vedení v zatáčce výhradně na jezdci. A stále víc lidí začíná chápat, že nejsou důležité časy na okruhu ani pohodlí při výletech. Hlavní je zážitek, cesta je cíl!

Máknete si, ale stojí to za to

Obutí Metzeler Z8 Interact velmi slušně fungovalo na studených jarních silnicích i na občasné jízdě v dešti, kde přišlo na řadu i ABS a příplatková kontrola trakce ASC. To samé platí pro příplatkové vyhřívání rukojetí, bez kterého si těch jarních 600 km najetých na raceru vůbec neumím představit. Jen se musíte smířit s cenou, která začíná na 382 tisících a se všemi doplňky na testovaném stroji už přeskočí hranici 400 tisíc.

BMW R nineT Racer

Na dojíždění do práce přes město nebo dlouhé dovolené by si BMW R NineT Racer asi pořídil jen opravdový masochista. Tahle mašina se s pilotem rozhodně nemazlí a dá mu pořádně do těla, navíc mu při odjezdu z prodejny důkladně provětrá peněženku.

Ovšem odměna v podobě autentického pocitu z jízdy, kdy stále ještě řídíte vy a ne elektronika, je k nezaplacení. V dnešní době ji v podstatě nikde jinde nepotkáte. Nádherný retro supersport s motorem roadsteru je prostě úžasná kombinace pro jezdce, který má na motorku čas třeba jen občasné nedělní odpoledne.

Autoři:




Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.