Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radost na silnici. BMW R1200R je univerzál, který umí všechno

aktualizováno 
V téměř ideálních podmínkách jižního Španělska jsme vyzkoušeli BMW R1200R, jednu z nejvýraznějších motonovinek pro rok 2015. Je to jeden z pilířů bavorské produkce a navíc tradiční motocykl, který prochází pro modelový rok 2015 zcela zásadní proměnou.

BMW R1200R | foto: Jan Altner

Byli jsme hlavně zvědaví, jestli je to převrat, jak BMW hlásá, nebo evoluce. Testování se účastnil celý vývojový tým BMW v čele s šéfdesignérem týmu, kterým je Christian Hahn–Woernle.

Směrem k budoucnosti

Na designu nového erka je hned patrné, že se změny týkají nejen technických řešení, ale že se mění i základní designové rysy. Motocykl působí dynamičtěji a moderněji, než jsme byli zvyklí, a působí agresivnějším dojmem.

BMW R1200R

Jsou to logické změny, které navazují na měnící se jízdní charakter motorky obohacené moderní elektronikou. Štafetu konzervativních klasických strojů přebrala minulý rok veleúspěšná BMW RnineT, která se naopak hlásí ke klasickým hodnotám ještě výrazněji. Erku se tak otevírá nová cesta.

Na sport i na pohodu

R1200R sice dále zůstává univerzální motorkou, ale vzhledem k použitým technologiím a technickým řešením bych v souvislosti s ní rozhodně nepoužíval přívlastek konzervativní. Motocykl získal zcela nový trubkový rám, místo předního zavěšení typu telelever dostal obrácenou vidlici a vzhledem k použití poslední generace motoru boxer přibyl i chladič.

Znalce potěší stejný posed jako u předchůdce. Na motorce sedíte velmi pohodlně a vzpřímeně a příjemná jsou také široká řidítka. Navíc si můžete při objednání motocyklu vybrat jedno ze čtyř sedel, která nabízejí rozmezí výšky neuvěřitelných osm centimetrů (76 až 84 cm).

BMW R1200R

Tuto výšku si nevolíte jen podle své postavy, ale i podle charakteru jízdního stylu. Vyšší sedlo znamená větší přenesení hmotnosti na řidítka a sportovnější posed, naopak nižší je komfortnější a více vyhovuje „kochacímu“ stylu jízdy.

Příplatek, který oceníte

Mezi osvědčené výhody motoru boxer patří nízké těžiště, zátah odspodu, vyrovnané spektrum výkonu ve všech otáčkách a nízká spotřeba. Nová generace boxeru si však může dovolit rozevřít nůžky nabídky hned několika jízdních stylů.

Ve standardní verzi můžete volit z režimů Road a Rain. V režimu Rain se motorka chová rozvážně a plynule, v režimu Road nabídne plný výkon motoru.

V příplatkových verzích potěší režimy User a hlavně Dynamic, ve kterém se z motorky stává opravdový dravec. To pak musíte velmi opatrně volit každý pohyb plynu.

Vodou přichlazovaný boxer poskytuje 125 koní při točivém momentu 125 Nm při 6 500 otáčkách. Zvlášť v režimu Dynamic nabízí motor spoustu výkonu a zábavy. Šéfkonstruktér motocyklu tvrdí, že jde o stejnou specifikaci motoru, kterou mají modely GS a RT, ale pocitově je svižnější.

BMW R1200R
BMW R1200R

Ergonomie ovládacích prvků je u BMW tradičně skvělá a vše je snadno po ruce. Hodně inovativní je i přístrojová deska, která je revoluční svým tenkým provedením. Levé straně dominuje klasický analogový tachometr a na pravé straně se nachází velký multifunkční displej.

V horní části displeje jsou barevné kontrolky a na samotném displeji najdeme všechny ostatní informace. Můžete si vybrat jeden ze tří stylů zobrazení, které se liší grafikou i nabízenými informacemi.

Připlatit si můžete také koncovku výfuku od Akrapoviče, ale i s tou standardní má erko uchu lahodící zvuk. Dvouválec tradičně nádherně brzdí motorem a výborně funguje i přesná převodovka, typická svou lehkou hrubostí a přesností zároveň.

BMW R1200R

Mezi další volitelné příslušenství patří asistent řazení, který umožňuje řazení bez spojky nejen nahoru, ale i dolů! Jde o silně návykovou záležitost, kterou si užijete nejen při výletní projížďce, ale i při svižnějším svezení. Ten pocit, kdy „přilétnete“ po dlouhé rovince do zatáčky a těsně před ní podřadíte o čtyři rychlosti dolů, vážně stojí za to.

Jistota na silnici

Přední odpružení zaznamenalo podstatnou změnu vidlice z teleleveru na vidlici konstrukce upside down. Nutno konstatovat, že jde o změnu k lepšímu, protože komfort zůstal na vysoké úrovni, ale zlepšila se odezva od vozovky, a tím pádem je větší i pocit jistoty.

I při velmi agresivním brzdění fungovalo vše výborně. Díky skvělé dávkovatelnosti i účinku brzd se ABS dostalo ke slovu v podstatě jen ve špinavé stopě a i tak do jízdy nezasahovalo více, než je nutné.

Zadní odpružení sice nadále využívá osvědčený a efektní paralever s letmo uchyceným kolem a kardanem, ale všechny testované stroje měly navíc elektronicky řízený podvozek, který nejenže funguje výborně, ale dokáže měnit charakter motorky z houpavého pohodlného cesťáku až po tvrdý sportovní stroj, poskytující tvrdou přesnou odezvu podvozku od vozovky.

Příplatkový systém odpružení jde však ještě dále a neustále „sleduje“ vozovku a přizpůsobuje se aktuálním podmínkám.

BMW R1200R

Další z příplatkových novinek je bezklíčková technologie, a proto nenajdete zámek ani na nádrži, ani tam, kde se obvykle nachází spínací skřínka. Místo ní má motorka velké tlačítko, které slouží jak k odemknutí zámku přední vidlice, tak k aktivaci elektroniky. K samotnému nastartování slouží klasicky tlačítko na pravém řidítku, jak je obvyklé.

LED technologie dorazila do zadní lampy i do předního světlometu určeného pro denní svícení. Tato část předního světlometu má tvar písmene H a odděluje světlomet potkávacích světel od dálkového.

Standardně nemá R1200R žádný štítek proti větru a při rychlostech do 130km/h mi ani nechyběl, ale vybrat si můžete hned z několika čirých, či černých štítků rozdílných velikostí. Od malého, který kryje jen budíky, až po největší cestovní štít, který zvýší komfort i ve větších rychlostech při dálničních přesunech.

Žádné klišé. Je to univerzál

Motorka je díky hmotnosti a především díky nízkému těžišti hravá a krásně manévrovatelná. Stupačky jsou relativně nízko a zajišťují příjemný posed, ale ve větších náklonech, ke kterým motorka zvlášť v režimu Dynamic svádí, se rychle dostanete na hlásiče stupaček a řádně je obrousíte.

Testovací spolujezdkyni BMW nedodalo, ale i sedlo spolujezdce vypadá pohodlně. Právě proto, že je to univerzální stroj, můžete v příslušenství vybrat i plnohodnotnou sadu kufrů a vyrazit na delší túru.

Pět hodin stylem brzda plyn během jednoho dne motorka fungovala na výbornou. Vzhledem ke stylu jízdy příjemně překvapila i průměrná spotřeba pod pět litrů benzinu.

BMW R1200R

Díky novému boxeru a použití elektronického podvozku můžete erko velmi snadno přizpůsobit svým potřebám a diametrálně změnit jeho charakter.

Citlivější povahy pocítí lehké vibrace motoru ve středních otáčkách, ale za sebe musím konstatovat, že právě tuto syrovost boxeru mám na tomto motoru rád.

Fotogalerie

Univerzálnost R1200R nezůstala zachována, ale naopak ještě narostla. U některých je to diplomatické hodnocení, že motorka neurazí a umí od všeho trochu, ale u R1200R to značí dokonale univerzální a získává to zcela nový význam. Oproti předchozím generacím přibyla možnost sportovní jízdy, která přitáhne mnoho mladších jezdců.

BMW je mezi auty i motorkami prémiovou značkou, startovací cena 338 700 korun tedy odpovídá zvyklostem.

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.