Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dva v jednom: kulturista s rodokmenem poslouchá metal a jezdce hýčká

aktualizováno 
Nesmrtelný agregát se dvěma protiběžnými písty lze u BMW nalézt v cestovním enduru i v okruhovém speciálu. Slavný boxer jsme vyzkoušeli v nabušeném sportovně střiženém cesťáku BMW R1200RS.

BMW R1200RS | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Ze štíhlé siluety s vosím pasem hodné superbiku vystupuje do stran dvojice válců vzduchem a vodou chlazeného motoru. Masku bavorského sportovního touringu zdobí svislá čára denního LED osvětlení, po obou stranách jsou pak symetricky umístěny hlavní světlomety odkazující tvarem na příbuzenský vztah s vrcholovým supersportem RR.

Může vás zajímat

BMW F 800 GT

BMW F 800 GT

Cena 259.900,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Sportovně střižené plexi lze v případě nepřízně počasí nebo prostě jen při jízdě na pohodu manuálně zvednout a zajistit tak jezdci perfektní ochranu před větrem. Tato jednoduchá parádička zase poukazuje na cestovatelského ducha. Všechno je pěkně napůl, něco ze sportovce, něco z tuláka.

V levé části palubní desky je překvapivě analogový rychloměr. Očekával bych spíše otáčkoměr, tomu je však věnována horizontální linka na horní hraně LCD displeje, zaraženého z pravé strany do kulatého rychloměru. Když je motor studený, jeho červená pole jsou automaticky posunuta do nižšího rozsahu. TFT displej lze přepnout do několika grafických režimů. Nejpřehlednější mi připadá ten, který zobrazuje ujetou vzdálenost, teplotu okolního vzduchu, nastavení režimu podvozku a charakteristiky motoru a kontroly trakce.

Testovaný motocykl byl vybaven systémem Keyless Ride. To znamená, že klíč od motorky stačí mít kdekoli u sebe. Pro obsluhu mašiny včetně odemknutí nádrže nebo uzamčení řízení není nutné klíč z kapsy vůbec vytahovat. Kromě nápisu na víčku nádrže se přítomnost tohoto systému dá vystopovat podle gumového tlačítka v místech, kde mívají motorky spínačku.

Další z dominant kokpitu je trochu nevzhledné lešení nad horními brýlemi, sloužící k uchycení originální navigace BMW. V našich končinách je velkou výhodou, že navigaci lze k držáku zamknout. Samotné tělo držáku je však „jen“ plastové, takže ve chvíli, kdy se nejede, bude nejbezpečnější místo pro navigaci asi stále jenom v kapse majitele.

BMW R1200RS

Kulturista s rodokmenem

Testovaný bike je vyveden v dvoubarevném provedení typicky modré a bílé bavorské kombinace. Na bočních kapotážích nese označení RS, jde o odkaz na německé Reisen und Sport (cestování a sport), kterým byl naposledy označen motocykl R1100RS. Ten spatřil světlo světa v roce 1993 a vyráběl se až do roku 2001. Ještě hlouběji v historii značky pak nalezneme praotce této uživatelsky velmi zajímavé kategorie, kterým je model R100RS z konce sedmdesátých let.

BMW R1200RS

Letošní RS je stoprocentní reinkarnací toho, co znamená cestovní sporťák: rozlehlé sedlo poskytující maximum pohodlí oběma členům posádky, cestovatelské nezbytnosti v podobě navigace, vysokého plexi nebo přípravy pro top case kufr a na druhé straně asistent řazení, 125koňový motor s krouťákem lokomotivy, fungujícím v podstatě od nuly, a maximálka daleko za hranicí 200 kilometrů v hodině. Další milé překvapení přichystá ramenatý Bavor při pohledu na ukazatel průměrné spotřeby. Bez ohledu na styl jízdy a množství přepravované bagáže si po celou dobu testu neřekl o více než 5,3 litrů benzinu na sto kilometrů.

Podvozek lze plně kontrolovat prostřednictvím systému D-Esa. Ten umožňuje využít předem definovaných jízdních režimů Road, Rain nebo Dynamic. V rámci uživatelského nastavení lze dojít až tak daleko, že si můžu navolit, zda cestuji sám, sám s bagáží, ve dvou, nebo ve dvou v plné polní. Zároveň s nastavením podvozku lze nastavovat i charakteristiku motoru. Rozdíl odezvy plynu mezi režimy Road a Rain je více než čitelný. Zatímco Road jde tvrdě za plynem na hranici fyzikálních zákonů, Rain nabídne hedvábně jemný nástup a o poznání méně agresivní průběh kroutícího momentu.

Metalová opera

Jednostranná zadní kyvka ukrývá v podstatě bezúdržbový kardan. To je další bezvadná cestovatelská věc, na dlouhých cestách se v bagáži ušetří místo pro mazací a čisticí spreje. Ozdobou pravé strany motorky je krátká kónická chromovaná výfuková koncovka, která i v základním provedení dokáže vyloudit hodně sytý baryton. A ten si v okamžiku, kdy se motor rozletí až k hranici šesti tisíc otáček, dokáže i pořádně zařvat. Milovníkům motocyklové opery nabídne své titanové nástroje dvorní tuner BMW, slovinský Akrapovič.

Poloha jezdce je víceméně turistická a neunaví ani na delší cestě. Přesto však poskytne i dostatek prostoru pro sportovněji střiženou jízdu. Nohy jsou mírně „zakopnuté“ dozadu a když jsou podmínky příznivé, mohu si dopřát i hodně sportovní zážitek.

BMW R1200RS

Motor díky své charakteristice dovoluje z poklidného brblání po městě plynule přejít do sportovního nářezu na okresce. Podvozek v režimu Dynamic bdí za mě. Prostě nějak skočím do zatáčky a motorka se krásně protáhne plynulým obloukem. Systémy nastavení podvozku i režimu motoru jsou naprosto autonomní.

Podvozek v režimu Road a motor nastavený na Dynamic jsou skvělá volba. Řazení obstará quick shifter - spojka stačí jenom při rozjezdu, po zbytek jízdy je možné sypat kvalty bez ní. V případě řadicího asistenta Pro, kterým je můj bike vybaven, nahoru i dolů a rovnou s efektním prásknutím meziplynu.

Stopu a stabilitu mezitím hlídají Dynamic ESA a kontrola stability ASC, které patří do základní výbavy každého RS. A co mám dělat já? No přeci užívat si ten hluboký náklon a masakrální zátah, který mě táhne ze zatáčky jako katapult.

Na rovince pořádně zatáhnu za plyn a krajina kolem silnice se začíná rozpíjet. Motor k tomu hraje krásný basový doprovod a větrný štítek pečuje o moje pohodlí ze všech sil. Každá rovinka však má konec, a tak je potřeba sáhnout po brzdách.

Fotogalerie

Dvojice třistadvacítek na předním kole je uzamčena radiálními čtyřpístky Brembo a motorka se přední gumou zarývá do asfaltu. Přední vidlice v uspořádání USD se nepotápí více, než je nezbytné. Osobně z ní mám lepší pocit než z typického bavořího Teleleveru. Kdyby došlo na nejhorší, je připraven zasáhnout systém ABS. Dá se vypnout, ale snad z přirozeného respektu před výkony bavorského cesťáku ho nechám bdít. Když se nad tím zamyslím, vlastně jsem aktivované ABS po celou dobu testu ani nezaznamenal.

Limitem jsou gumy

Když už všechno vypadá tak, že jsem našel nirvánu, motorkářský bůh zvedá varovně ukazovák. Zrada přichází od pneumatik. V horkém srpnovém odpoledni se gumy Michelin Pilot Road 4 roztekly jako nanuk a dopřály mi tak hodně nevšední zážitek z táhlých driftů hodných veleslavné Tourist Trophy na ostrově Man. Bohužel nechtěných.

BMW R1200RS
BMW R1200RS

Nový boxer RS od BMW dokáže s příslovečnou německou precizností nakombinovat vlastnosti cestovního speciálu i ryzího sporťáku. Přesně jako jeho předchůdci. Když je potřeba, nechá se ověsit třemi kufry a spolehlivě a v pohodlí dopraví dvoučlennou posádku i na dlouhou dovolenou.

Ale když kufry zůstanou v garáži a spolujezdec doma, předvede svou divokou tvář a v jeho sedle se tají dech. S touto motorkou získá majitel v podstatě dvě v jedné. Tomu také odpovídá cena. Testovaný motocykl i s paketem příplatkové výbavy nese cenovku 438 854 korun včetně DPH.

BMW R1200RS v číslech

Motor
Typ: vzduchem/vodou chlazený čtyřdobý plochý dvouválec, dva vačkové hřídele, jeden vyvažovací hřídel
Zdvihový objem: 1 170 ccm
Nominální výkon: 92 kW (125 k) při 7 750 1/min
Největší točivý moment: 125 Nm při 6 500 1/min
Kompresní poměr: 12,5 : 1
Úprava paliva/Systém řízení motoru: elektronické nepřímé vstřikování

Jízdní vlastnosti/spotřeba paliva
Největší rychlost: přes 200 km/h
Spotřeba paliva na 100 km při konst. 90 km/h: 4,1 l
Spotřeba paliva na 100 km při konst. 120 km/h: 5,5 l

Přenos energie
Spojka: v olejové lázni, hydraulicky ovládaná
Převodovka: 6stupňová synchronizovaná převodovka s šikmým ozubením
Pohon: spojovací hřídel

Podvozek/brzdy
Rám: dvoudílný rám, přední a přišroubovaný zadní rám, motor součástí nosné struktury
Vedení předního kola/odpružení: Upside-down vidlice, ∅ 45 mm
Vedení zadního kola/odpružení: hliníkový odlitek, uložení kyvné část z jedné strany systémem BMW Motorrad Paralever; vzpěra WAD (tlumení v závislosti na zdvihu); hydraulicky nastavitelné předpětí pružiny (plynulé), zpětný útlum tlumiče nastavitelný samostatným ovladačem
Rozvor kol: 1 527 mm
Závlek: 114,8 mm
Pneumatiky vpředu: 120/70 ZR 17
Pneumatiky vzadu: 180/55 ZR 17

Rozměry/hmotnost
Délka: 2 202 mm
Šířka (nad zrcátkem): 925 mm
Výška (bez zrcátek): 1 250 mm
Výška sedadla při hmotnosti prázdného vozidla: 820 mm
Hmotnost prázdného vozidla, připraveno k jízdě, plně natankováno: 236 kg
Využitelný obsah nádrže: 18 l z toho rezerva cca 4 l

Cena testovaného motocyklu: 438 854 Kč (včetně DPH)

Autoři:


Témata: BMW, Rodokmen




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.