BMW 5 nové generace - čelní pohled

BMW 5 nové generace - čelní pohled - V Brně si premiéru odbylo nové BMW řady 5. | foto: iDNES.cz

BMW v Brně: světová premiéra nové řady 5

  • 138
Brno a zdejší autosalon, který startuje pro veřejnost už v sobotu, se staly místem, kde automobilka BMW ve světové premiéře představila novou řadu 5. Bavorský výrobce ji vyvíjel pro zákazníky, kteří mají rádi luxus, ale „sedmičková“ řada není jejich krevní skupina. Pro řidiče, kteří si kromě komfortního svezení také rádi dopřávají sportovní jízdu.

Nová „pětka“ zaujme především dynamickým designem karoserie, ale opomenout nesmíme ani širokou nabídku motorů, vysokou bezpečnost a bohatou výbavu. Na trh přijde v průběhu léta - přesné datum ani ceny zatím automobilka neuveřejnila.

Současné pětkové BMW vyjíždí z bran mnichovské automobilky v téměř nezměněné podobě již od roku 1995. Proto už před létem přichází nová generace vozu, který spojuje sportovního ducha menší "trojkové" řady a luxus a majestát "sedmičky".

Právě na vytvoření co nejideálnějšího a nejatraktivnějšího kompromisu mezi sportovními ambicemi a luxusem se mnichovští zaměřili především.

Na první pohled dává design nového BMW řady 5 připomenout urostlejšího "sedmičkového" bratra. Na "pětce" však extravagantní prvky působí propracovaněji a více zapadají do celkové koncepce vozu.

Hlavním poznávacím znakem všech vozů "s vrtulí" ve znaku budou pravděpodobně přední světlomety, jejichž netradiční tvarování zahrnující nahoře umístěné směrovky nechybí ani na nové "pětce". Základní linie, zdůrazňující sportovního ducha a robustnost i nadále nenechají nikoho na pochybách, jaké auto kolem něj právě projelo. 

Automobily všech značek neustále narůstají, lhostejno zda do délky, šířky, či objemu zavazadlového prostoru, nové BMW řady 5 není výjimkou. Do délky tak nový "bavorák" narostl až na konečných 4,8 metru, rozvor se pak prodloužil na 288 cm. "Pětka" nabídne dostatek prostoru jak pro cestující, tak pro jejich zavazadla (objem zavazadelníku činí 500 litrů).

Také nová generace BMW řady 5 bude vybavena systémem "iDrive", jehož klady i zápory mohli doposud využívat pouze majitelé vlajkové lodi automobilky. Na středovém tunelu umístěný kruhový ovladač "iDrive", kterým řidič, či spolujezdec ovládají mimo jiné klimatizaci, systém satelitní navigace apod., sice zůstane, bude ale menší a méně nápadný.

Ponaučení z dosti rozporuplných reakcí na přehlednost a intuitivnost celého systému si u BMW vzali k srdci a učinili "iDrive" uživatelsky přátelštějším. 

Pohonných jednotek, ze kterých si budou moci případní zájemci vybrat, bude pět benzinových a čtyři naftové, zapomenout nesmíme ani na desetiválec pro verzi M5.

Pohonné jednotky:

Označení

počet válců

objem (ccm)

výkon (kW/CV)

520i

R6

2171

125/170

525i

R6

2494

141/192

530i

R6

2979

170/231

545i

V8

4398

245/333

520d

R4

1951

100/136

530d

R6

2926

142/193

540d

V8

3901

190/258

M5

V10

5500

365/500

Motory budou nabízeny v kombinacích s šestistupňovými manuálními, i automatickými převodovkami.

Zpočátku bude nabídka agregátů omezena pouze na motory 520i, 530i a 530d. Na podzim se nabídka rozšíří o zbývajících 7 pohonných jednotek.

Nové BMW se může pochlubit též mnoha technickými inovacemi: celá přední partie karoserie je vyrobena z hliníkové slitiny, světlomety, které vidí za roh atd.

Největší lahůdkou by však měl být průhledový displej HUD (head-up display), který zobrazuje základní provozní informace (otáčky, rychlost) na čelním skle vozu. Při jeho tvorbě se mnichovští inženýři inspirovali systémy využívanými v moderních letadlech.

Další elektronickou hračkou, kterou budou moci majitelé nového "bavoráku" ocenit je systém ACC (active cruise control), kombinující funkci tempomatu a radaru. ACC nejen, že udržuje nastavenou rychlost, ale hlídá též vzdálenost od předchozího vozidla.

K dalším specialitám z kuchyně mnichovské automobilky patří bezesporu elektronické řízení tlumičů vzduchového pérování EDC (Electronic Damper Control) a především pak aktivní elektronicky kontrolované řízení, které umí variabilně měnit účinek posilovače. Tento systém, nejen že umožní řidiči jednoduše zaparkovat, umí i vyrovnávat působení poryvů bočního větru a měnit převod řízení. Výše jmenovaní pomocníci si v "pětce" odbudou světovou premiéru.

Původně měl být nový "bavorák" představen na podzimním frankfurtském autosalónu, podle posledních informací však budou moci první majitelé vyrazit s novou "pětkou" už na letní prázdniny. 

Stáhněte si tapetu nového BMW řady 5:




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768

 




800 x 600

800 x 600

1024 x 768

1024 x 768